Svårigheter med segelhantering

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF 618
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2017 15:51
Ort: Södra Roslagen

Svårigheter med segelhantering

Inlägg av IF 618 »

Hej, jag får presentera mig som ny både på detta forum och i seglingsvärlden i stort. Jag köpte min första båt förra våren utan nämnvärd erfarenhet, därför är jag mycket tacksam över att det finns ett forum med så mycket samlad kompetens. Det är därför fritt fram att påpeka alla nybörjarmisstag ni ser att jag gör så att jag kan lära mig utav dom.

En sak som vi märkte i sommras var att hanteringen av storseglet var mer omständig än nödvändigt. På andra båtar verkar det vanligt att mastliket har hakar som fästs i masten, men mitt segel har ett insytt rep istället. När man tagit ner seglet finns det inget som håller kvar det i masten utan det glider lätt av bommen. Det är förmodligen därför det inte följde med något bomkapell. Alltså behöver man efter varje segling antingen använda en stor del av ruffen åt seglet, eller plocka ur lattor och vika och rulla för att få ner det i säcken.

Min fråga är då hur man på bästa sätt förenklar detta, så att man kan använda bomkapell och låta seglet vara lättillgängligt och ur vägen? Ett problem jag ser direkt är att masten (från Proctor) har en bred ränna som förmodligen inte håller kvar hakarna när seglet ligger på bommen.

Såhär ser det ut:

Bild

På bilden ser man även ett annat problem, nämligen det med att få seglet hela vägen i topp.

Såhär ser det ut i toppen, en bit kvar:

Bild

Ur annan vinkel:

Bild

Orsaken är oklar, "dra hårdare" har någon sagt. Men som man kan se på den senaste bilden har seglet hissats med vinschen och vid tidigare tillfälle har försök med gymbesökande gast utförts med liknande resultat.

Bild

Men hissar man något mindre användbart går det hur lätt som helst hela vägen i topp.

Jag provade även att hissa seglet utan att trä det i rännan ifall det var där det kärvade, men tycker inte resultatet var helt entydigt:

Bild

Bild

Det tar stopp innan det når toppen och bomen rör sig aldrig i den ränna som finns.

Några idéer om detta? Fel på utrustningen eller skit bakom spakarna? Jag vill ju gärna åtgärda båda problemen på samma gång.

(Klicka på bilderna för större version.)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av maja »

Om bommen inte är fastskruvad och kan glida upp och ner i beslaget i den nedre breda delen av rännan, ska seglet ska kunna hissas i topp med handkraft.

Prova med att hissa fallet när masten ligger på bockar på land.
Prova med att hissa seglet (utan bom och med löst halshorn) när masten ligger på bockar på land.

Fallet kan vara snott, vilket kan göra att fallet kärvar.

Du saknar band (s.k. mätmärken) på masten. Det nedre ska sitta cirka 0.7 m över däck, det övres nederkant 8.75 m över det nedres överkant. Även om man inte kappseglar är dessa bra att sätta dit för att man ska kunna ha kontroll på seglets hissning. Fråga någon som vet i din hamn eller kolla på någon annan IF-båt om det finns någon sådan i närheten.

Ditt segel verkar väl kort. Det ska kunna hissas litet längre än fotona visar. Mastliket ska vara ungefär 8.75 m långt när rynkorna är bortsträckta.

Man kan montera segeltravare ("slädar") längs seglets förlik för att kunna hissa seget lättare. Man monterar då ett travarstopp som hindrar travarna att glida ner i den breda delen av rännan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av maja »

En av bilderna visar att fallet kan hissas utan problem.

Men en annan av bilderna visar att du dragit ut seglet hårt på bommen, så att det verkar gå trögt in i likrännan. Lossa på bomuthalet och sträck det först efter det att seglet har hissats.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till forumet och grattis till ett bra båtval!

Lättaste sättet att hantera nedtaget segel med replik tycker jag är att rulla det från översta lattan och knyta om det med band runt bommen. Jag lägger på ett segelkapell som är sytt för detta. Det är helt rakt, utan den där svängen upp mot spinnakerbomsöglan som annars behövs för att ta hand om allt segel som sitter kvar på travarna.

Jag tycker du har gjort helt rätt som har provat att hissa utan segel och att hissa segel utanför rännan. Det borde inte vara fallet som krånglar. Bra med bilder; det blir mycket lättare att förstå!

Om segel, mast och linor är i ordning ska det inte vara särskilt svårt att hissa storen i topp för hand med rätt teknik. Att dra upp det med kraft från winsch ska inte behövas. Det kan i värsta fall vara svårt att ner igen, så det skulle jag avråda från.

Jag har själv storsegel med replik och det löper väldigt lätt. För att göra det lättast möjligt lossas först uthal, kick, cunningham, kick och skot ordentligt. Bommen tas loss från dirken och får vara helt lös. Sedan är det mycket lätt att dra upp seglet med vind från fören. Det går t o m att få upp det i halvvind och undanvind under förutsättning att det är lätt vind. Först efter att det är uppe dras trimlinorna åt och sedan skotet.

Det är inte så att ditt segel är trött så att segelduken har korvat ihop sig runt replikets nedre del? Jag har sett det på något gammalt välanvänt 606-segel. Då blir det gärna väldigt svårt att få upp seglet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av Nils D »

Edit: Insåg jag tänkt fel i detta inlägg. Kunde inte komma på hur jag skulle ta bort det så det blev så här istället.
Senast redigerad av 1 Nils D, redigerad totalt 1 gånger.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av IF 2719 »

Du behöver också nån som håller fram repliket så att det inte nyper utan går lätt in i mastrännan. Jag har också replik och har alltid en person som drar fram förliket mot masten vid hissning. Lite krångligt ibland och om seglet har travare underlättar ju det en del. Se till att inte bommen är fixerad nedåt, o att alla trim som kick och storskot är lösa som Marek och Johan säger.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
IF 618
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2017 15:51
Ort: Södra Roslagen

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av IF 618 »

Johan SWE-1870 skrev: Välkommen till forumet och grattis till ett bra båtval!
Tack så mycket för det fina välkommnandet och alla kloka och bra svar! Man blir riktigt sugen på att sätta igång och förbereda för sommaren.
maja skrev: Om bommen inte är fastskruvad och kan glida upp och ner i beslaget i den nedre breda delen av rännan, ska seglet ska kunna hissas i topp med handkraft.
Nils D skrev: Kan det möjligvis vara så att du har en äldre typ av mast, där bommen skall vara fäst i en slags travare som gör att den kan röra sig längs masten?
Det stämmer att bomen kan röra sig i höjdled i en ränna / travare på masten.
Nils D skrev: Har jag rätt måste du se till att bommen kan röra sig längs masten och inte är fixerad i det nedre läge den är i på bilden. Kan den röra sig lätt och fritt borde du utan problem få upp seglet i topp.
Lätt och fritt tror jag är att ta i. Den är inte fixerad, men som jag minns det skulle den nog kunna behöva smörjas. Har för mig att jag provat att lyfta bomen lite under hissning utan att det hjälpt.
maja skrev: Men en annan av bilderna visar att du dragit ut seglet hårt på bommen, så att det verkar gå trögt in i likrännan. Lossa på bomuthalet och sträck det först efter det att seglet har hissats.
Bomuthal säger du? Där tror jag du slog huvet på nocken. Ni får en till bild:
Bild
Planen var att ersätta ovan med ett schackel, men ett bomuthal låter mycket bättre. Dom konkreta illustrationer av ett sådant jag hittar visar att det går i masten, men det verkar inte vara förberett för det här. Är det lämpligt att dra en lina direkt från hornet genom blocket på bild och sedan vidare längs bomen? Det finns en knap i andra änden av bomen, men den ser för liten ut för den lasten (synbar på en av bilderna ovan, klicka för större version). Så vart kan det ta vägen? Om blocket använts till detta borde båten redan ha en fungerande lösning för bomuthal.
maja skrev: Fråga någon som vet i din hamn eller kolla på någon annan IF-båt om det finns någon sådan i närheten.
Jag känner till en annan IF i klubben och lyckades se till att bli placerad brevid denna på varvsplanen. Trevlig och säkert kunnig ägare som haft båten länge, tyvärr har jag inte sett till honom sedan upptagningen.
maja skrev: Man kan montera segeltravare ("slädar") längs seglets förlik för att kunna hissa seget lättare. Man monterar då ett travarstopp som hindrar travarna att glida ner i den breda delen av rännan.
Jo det är detta jag funderar på om det behövs. Behöver bomen vara i sitt översta läge då när seglet förvaras på bomen? Tänker att hela seglet kommer hänga i en korv ganska högt upp annars. Vad håller upp bomen i så fall?
Johan SWE-1870 skrev: Lättaste sättet att hantera nedtaget segel med replik tycker jag är att rulla det från översta lattan och knyta om det med band runt bommen.
Du menar att du börjar rulla vid mastliket och tar dig akter ut? Annars tänker jag att det blir problem med lattorna ganska snabbt. Eller gör du bara ett stort vik? Vad hindrar seglet från att glida av och hänga upp och ner i banden / kapellet? Finns det bild på detta?
Johan SWE-1870 skrev: Om segel, mast och linor är i ordning ska det inte vara särskilt svårt att hissa storen i topp för hand med rätt teknik.
Det är ganska lätt att hissa seglet till en viss punkt varefter det ganska snabbt blir stopp. Min hypotes just nu är att maja har rätt i att det är bomlikets spänning som hindrar, det ser ut att kunna stämma om man tittar på bild 3.
Johan SWE-1870 skrev: Det är inte så att ditt segel är trött så att segelduken har korvat ihop sig runt replikets nedre del?
Jag har inte noterat något korvande. Säljaren påstod också att seglet skulle vara relativt nytt och det är både styvare och prassligare än seglet på den enda andra båt jag seglat.
Nils D skrev: Sedan behöver du en talja för att dra ner bommen när seglet är hissat.
Det finns helt klart en anordning som är till för att dra den förliga bomnocken nedåt. Har ingen bra bild på detta, men kombinationen av dessa två bilder visar alla delar.
Bild
Bild
IF 2719 skrev: Du behöver också nån som håller fram repliket så att det inte nyper utan går lätt in i mastrännan. Jag har också replik och har alltid en person som drar fram förliket mot masten vid hissning. Lite krångligt ibland och om seglet har travare underlättar ju det en del. Se till att inte bommen är fixerad nedåt, o att alla trim som kick och storskot är lösa som Marek och Johan säger.
Det är lite tråkigt om det visar sig att man behöver vara två för att få upp storen. Mitt mål är att kunna segla själv i alla fall under gynsamma förhållanden. Däremot tycker jag seglet glider in lätt i rännan under stora delar av hissningen, så förhoppningsvis klarar det sig ändå. Allt som kan påverka bomen nedåt har jag alltid lossat vid hissning, men bomens ränna bör nog som sagt smörjas med lämpligt medel. Kanske vantskruvolja?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av johan swe-1870 »

Halshornet ska fästas längre fram, i stort sett ända framme vid masten. Hitta på ett sätt att schackla den i den lodräta öglebulten som håller bomtogglen i travaren. Eventuellt kan du bara vända bulten om så öglan du idag har till nedhalet istället hamnar på ovansidan. Nedhal behövs oftast inte eftersom kick drar ned bommen ändå, Om du dessutom monterar en Cunningham behövs den definitivt inte.

Den gammeldags metoden att surra skothornet mot bomnocken bör du ändra snarast. En IF är liksom byggd för att vara trimvänlig! Du måste ordna till ett uthal. Där borde vara ett block, antingen utanpåliggande eller i nocken. Kanske där t o m finns en bygel på styrbordssidan. Dra lina från öglan, genom halshornet, genom blocket och fram till knap. Utväxlingen räcker inte, men du kan prova metoden. Äldre båtar har ofta ett utanpåliggande uthal med talja, lite nyare har det ofta inuti bommen. Utväxlingen ska nog vara minst 4 ggr. Några av beslagen du har på din bom kan vara till det, men det förekommer också att man monterar saker där för att reva storen.

Det går fint att hissa storen ensam, så oroa dig inte! Ställ dig vid masten och dra i fallet med ena handen samtidigt som du styr seglet med andra.

Segelrullningen gör jag genom att rulla från toppen i riktning mot bommen så att lattorna ligger parallellt med rullen. Fast jag brukar börja vid översta lattan för att hitta rätt vinkel. Det gör inget att toppen blir dubbeltvikt, och så slipper du några varv på rullen. Jag ska se om jag kan hitta någon bild på detta, just segelpackning har nog inte varit det mest intressanta fotomotivet.

Var finns du någonstans? Du kan ange det i din profil, med lagom precision om du inte vill skylta för mycket. Det finns en rimlig chans att det finns IF-seglare i närheten av dig som kan titta på din båt och ge tips.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: Den gammeldags metoden att surra skothornet mot bomnocken bör du ändra snarast. En IF är liksom byggd för att vara trimvänlig! Du måste ordna till ett uthal. Där borde vara ett block, antingen utanpåliggande eller i nocken. Kanske där t o m finns en bygel på styrbordssidan. Dra lina från öglan, genom halshornet, genom blocket och fram till knap. Utväxlingen räcker inte, men du kan prova metoden. Äldre båtar har ofta ett utanpåliggande uthal med talja, lite nyare har det ofta inuti bommen. Utväxlingen ska nog vara minst 4 ggr. Några av beslagen du har på din bom kan vara till det, men det förekommer också att man monterar saker där för att reva storen.
Utanpåliggande uthal:
http://ks.ownit.nu/IF/if4.htm
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Halshornet ska fästas längre fram, i stort sett ända framme vid masten. Hitta på ett sätt att schackla den i den lodräta öglebulten som håller bomtogglen i travaren. Eventuellt kan du bara vända bulten om så öglan du idag har till nedhalet istället hamnar på ovansidan. Nedhal behövs oftast inte eftersom kick drar ned bommen ändå, Om du dessutom monterar en Cunningham behövs den definitivt inte.
Halshornet behöver inte fästas vid bomnocken. Det räcker att dra en tamp genom hålet och knyta det mot baksidan av masten. Seglets förlik trimmas därefter med cunningham, som Johan föreslår. Precis så gör jag själv.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av IF1158 »

Om du har möjlighet att besöka båtmässan nu till helgen och nästa vecka, kom och titta på Pryda Mari och träffa IF-förbundet så kan du få fler tips och se smarta lösningar på plats.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF 618
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2017 15:51
Ort: Södra Roslagen

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av IF 618 »

Johan SWE-1870 skrev: Halshornet ska fästas längre fram, i stort sett ända framme vid masten. Hitta på ett sätt att schackla den i den lodräta öglebulten som håller bomtogglen i travaren. Eventuellt kan du bara vända bulten om så öglan du idag har till nedhalet istället hamnar på ovansidan.
maja skrev: Halshornet behöver inte fästas vid bomnocken. Det räcker att dra en tamp genom hålet och knyta det mot baksidan av masten. Seglets förlik trimmas därefter med cunningham, som Johan föreslår. Precis så gör jag själv.
Nu har jag två bra alternativ att testa, jag kör på det som visar sig fungera bäst. Jag ska också se till att skaffa grejer till ett uthal, tack för bilderna på detta maja!
Johan SWE-1870 skrev: Var finns du någonstans? Du kan ange det i din profil, med lagom precision om du inte vill skylta för mycket. Det finns en rimlig chans att det finns IF-seglare i närheten av dig som kan titta på din båt och ge tips.
IF1158 skrev: Om du har möjlighet att besöka båtmässan nu till helgen och nästa vecka, kom och titta på Pryda Mari och träffa IF-förbundet så kan du få fler tips och se smarta lösningar på plats.
Jag finns i Södra Roslagen (Stockholmsområdet), har uppdaterat profilen nu. Jag tittar gärna på andra båtar och vill någon förära mig med ett besök är det bara att skicka ett PM. Har även tänkt gå på mässan men vet inte vilken dag än.

Nu vågar jag nog tro att vi har löst problemet med att storen inte kommer upp, jätteskönt att slippa grubbla över detta. Nu kan jag istället fundera på om jag ska sätta travare i seglet och därmed också vilken sorts kapell det ska vara. I stort sett: om jag behöver travare för att själv kunna få upp och ner storen och få på kapellet så behöver jag skaffa detta, finns det någon teknik att hantera det ändå kan pengar och energi läggas på bättre saker.
Johan SWE-1870 skrev: Segelrullningen gör jag genom att rulla från toppen i riktning mot bommen så att lattorna ligger parallellt med rullen. Fast jag brukar börja vid översta lattan för att hitta rätt vinkel. Det gör inget att toppen blir dubbeltvikt, och så slipper du några varv på rullen.
Förstår tyvärr inte hur du menar där, förhoppningsvis kan jag få bättre klarhet i det på mässan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av maja »

Med litet introduktion med efterföljande träning kommer du med all säkerhet att kunna hissa storseglet alldeles själv, även om detta råkar innehålla ett replik. 8) Likaså kommer du att utan problem kunna rulla ett segel från skädda till underlik.. :P :P
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 618
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2017 15:51
Ort: Södra Roslagen

Re: Svårigheter med segelhantering

Inlägg av IF 618 »

Nu har jag varit på båtmässan och pratat med trevligt IF-folk och fått en massa bra tips. Detta med rullning av segel verkar nu så tydligt och enkelt (rullning börjar vid fallhornet (eller översta lattan), seglet rullas om sig självt så att bomliket förblir rakt och kvar på bomen). Jag kommer köra denna sommar med replik för att se om det funkar för mig, men beställa kapell med utrymme för travare ifall jag skulle vilja byta till det.
Skriv svar