Johan SWE-1870 skrev:
Välkommen till forumet och grattis till ett bra båtval!
Tack så mycket för det fina välkommnandet och alla kloka och bra svar! Man blir riktigt sugen på att sätta igång och förbereda för sommaren.
maja skrev:
Om bommen inte är fastskruvad och kan glida upp och ner i beslaget i den nedre breda delen av rännan, ska seglet ska kunna hissas i topp med handkraft.
Nils D skrev:
Kan det möjligvis vara så att du har en äldre typ av mast, där bommen skall vara fäst i en slags travare som gör att den kan röra sig längs masten?
Det stämmer att bomen kan röra sig i höjdled i en ränna / travare på masten.
Nils D skrev:
Har jag rätt måste du se till att bommen kan röra sig längs masten och inte är fixerad i det nedre läge den är i på bilden. Kan den röra sig lätt och fritt borde du utan problem få upp seglet i topp.
Lätt och fritt tror jag är att ta i. Den är inte fixerad, men som jag minns det skulle den nog kunna behöva smörjas. Har för mig att jag provat att lyfta bomen lite under hissning utan att det hjälpt.
maja skrev:
Men en annan av bilderna visar att du dragit ut seglet hårt på bommen, så att det verkar gå trögt in i likrännan. Lossa på bomuthalet och sträck det först efter det att seglet har hissats.
Bomuthal säger du? Där tror jag du slog huvet på nocken. Ni får en till bild:

Planen var att ersätta ovan med ett schackel, men ett bomuthal låter mycket bättre. Dom konkreta illustrationer av ett sådant jag hittar visar att det går i masten, men det verkar inte vara förberett för det här. Är det lämpligt att dra en lina direkt från hornet genom blocket på bild och sedan vidare längs bomen? Det finns en knap i andra änden av bomen, men den ser för liten ut för den lasten (synbar på en av bilderna ovan, klicka för större version). Så vart kan det ta vägen? Om blocket använts till detta borde båten redan ha en fungerande lösning för bomuthal.
maja skrev:
Fråga någon som vet i din hamn eller kolla på någon annan IF-båt om det finns någon sådan i närheten.
Jag känner till en annan IF i klubben och lyckades se till att bli placerad brevid denna på varvsplanen. Trevlig och säkert kunnig ägare som haft båten länge, tyvärr har jag inte sett till honom sedan upptagningen.
maja skrev:
Man kan montera segeltravare ("slädar") längs seglets förlik för att kunna hissa seget lättare. Man monterar då ett travarstopp som hindrar travarna att glida ner i den breda delen av rännan.
Jo det är detta jag funderar på om det behövs. Behöver bomen vara i sitt översta läge då när seglet förvaras på bomen? Tänker att hela seglet kommer hänga i en korv ganska högt upp annars. Vad håller upp bomen i så fall?
Johan SWE-1870 skrev:
Lättaste sättet att hantera nedtaget segel med replik tycker jag är att rulla det från översta lattan och knyta om det med band runt bommen.
Du menar att du börjar rulla vid mastliket och tar dig akter ut? Annars tänker jag att det blir problem med lattorna ganska snabbt. Eller gör du bara ett stort vik? Vad hindrar seglet från att glida av och hänga upp och ner i banden / kapellet? Finns det bild på detta?
Johan SWE-1870 skrev:
Om segel, mast och linor är i ordning ska det inte vara särskilt svårt att hissa storen i topp för hand med rätt teknik.
Det är ganska lätt att hissa seglet till en viss punkt varefter det ganska snabbt blir stopp. Min hypotes just nu är att maja har rätt i att det är bomlikets spänning som hindrar, det ser ut att kunna stämma om man tittar på bild 3.
Johan SWE-1870 skrev:
Det är inte så att ditt segel är trött så att segelduken har korvat ihop sig runt replikets nedre del?
Jag har inte noterat något korvande. Säljaren påstod också att seglet skulle vara relativt nytt och det är både styvare och prassligare än seglet på den enda andra båt jag seglat.
Nils D skrev:
Sedan behöver du en talja för att dra ner bommen när seglet är hissat.
Det finns helt klart en anordning som är till för att dra den förliga bomnocken nedåt. Har ingen bra bild på detta, men kombinationen av dessa två bilder visar alla delar.
IF 2719 skrev:
Du behöver också nån som håller fram repliket så att det inte nyper utan går lätt in i mastrännan. Jag har också replik och har alltid en person som drar fram förliket mot masten vid hissning. Lite krångligt ibland och om seglet har travare underlättar ju det en del. Se till att inte bommen är fixerad nedåt, o att alla trim som kick och storskot är lösa som Marek och Johan säger.
Det är lite tråkigt om det visar sig att man behöver vara två för att få upp storen. Mitt mål är att kunna segla själv i alla fall under gynsamma förhållanden. Däremot tycker jag seglet glider in lätt i rännan under stora delar av hissningen, så förhoppningsvis klarar det sig ändå. Allt som kan påverka bomen nedåt har jag alltid lossat vid hissning, men bomens ränna bör nog som sagt smörjas med lämpligt medel. Kanske vantskruvolja?