Nyproduktion av If Båten

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Björn Haraldsson
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 jan 2007 15:09

Re: Nyproduktion av If Båten

Inlägg av Björn Haraldsson »

Svar till "Maja"

Där tror jag du har fel !
Tord Sundén var en ödmjuk och nytänkande konstruktör. Jag hade personlig kontakt med honom på 70-talet och vi diskuterade konstruktionen av vår första Snowflake. Han visade stort intresse för mina idéer och gav mig goda råd. Några år senare lanserades hans konstruktion Suwind 26,
som hade en överbyggnad av samma typ som vår Snowflake; valdäckad med ruffsidorna i linje med skrovet. Nymodigheter var alltså inget främmande för honom.
Jag tror ingen seriös seglare vill påstå att IF-båten, i originalutförande, är idealisk för havssegling.
Det går givetvis att korsa hav i en standard IF. Jag har själv seglat över Atlanten tre gånger och vet att storleken och utformningen av båten har mer med farten och komforten att göra än att det är möjligt att korsa hav i den. T.ex. har världsomseglingar gjorts i helt öppna båtar. Det går att segla med det mesta som flyter.
Att göra som många med mig har gjort, vidareutveckla en befintlig konstruktion så att dess användningsområde avsevärt utökas kan väl inte vara något dåligt, utan gör snarare att fler seglare får upp ögonen för IF-båtens potential.
Vi borde vara glada och tacksamma för seglare som Blodie Hasler som med sin valdäckade och djonkriggade folkbåt Jester, mer än någon annan spridit folkbåtens popularitet runt om i världen. ( Läs t.ex. på nätet om Jester Challenge )
Björn H.
Skriv svar