Nyproduktion av If Båten
Moderator: Moderator
Nyproduktion av If Båten
Hej
Då denna segelbåt är så populär så undrar jag om det har talats om nyproduktion?
Hör av er
Då denna segelbåt är så populär så undrar jag om det har talats om nyproduktion?
Hör av er
Re: Nyproduktion av If Båten
Nyproduktion vore intressant, men då borde man göra en uppgradering av båten för att få den något mer modern och bekväm.
Jag listar snabbt några saker man skulle kunna göra:
- uppgradera sittbrunnen så den blir bekvämare exempelvis göra om hela aktern så det liknar en J80 eller liknande lösning dvs öppet samt att man sitter direkt på däcket (med hängband) så man slipper ryggskott vid längre segling.
- införa inbyggd elmotor så man slipper detta med utombordare etc (kan göras elegant genom att man har en utfällbar propellerdysa där motorbrunnen är alternativ en foldigpropeller i ett urtag i akterkant på skrovet)
- integrera solceller i rufftak eller annan lämplig plats (uppgradera hela elen, även i en enklare campingbåt vill man ha bra el)
- en smidig o hygienisk toalett med holdingtank (wc ombord är nog ett krav idag)
- införa lösfotat storsegel av fatheadtyp och ta bort akterstaget (segellayouten bör upppgraderas enligt nyaste rönen)
- införa gennaker (är det ideala seglet om man vill få en enkel båt som har rullfock, storsegel med lazyjacks och lazybag samt gennaker på utskjutbart peke)
- nytt moddat roder (för att passa den nya öppna aktern)
Då är frågan vad blir det då för båt?
Det klassar inte in som en IF, men kalla det för IF2 då.
Då har man den ideala weekendbåten för väldigt många människor som uppfyller kriterierna:
- lättseglad
- stabil trygg och säker
- litet djupgående
- billig
- enkel
Kan tänka mig att man även gör nåt åt ruffen så man får ljust o luftigt samt ett bättre pentry med diskmöjlighet och vatten.
Det bör även finnas kylbox samt luftburen värme i båten.
Stort sittbrunnskapell på bågar som kan fällas ihop enkelt som t.ex. targabåge i aktern eller ner mot däck.
Denna båt borde ha god marknad gissar jag.
Jag listar snabbt några saker man skulle kunna göra:
- uppgradera sittbrunnen så den blir bekvämare exempelvis göra om hela aktern så det liknar en J80 eller liknande lösning dvs öppet samt att man sitter direkt på däcket (med hängband) så man slipper ryggskott vid längre segling.
- införa inbyggd elmotor så man slipper detta med utombordare etc (kan göras elegant genom att man har en utfällbar propellerdysa där motorbrunnen är alternativ en foldigpropeller i ett urtag i akterkant på skrovet)
- integrera solceller i rufftak eller annan lämplig plats (uppgradera hela elen, även i en enklare campingbåt vill man ha bra el)
- en smidig o hygienisk toalett med holdingtank (wc ombord är nog ett krav idag)
- införa lösfotat storsegel av fatheadtyp och ta bort akterstaget (segellayouten bör upppgraderas enligt nyaste rönen)
- införa gennaker (är det ideala seglet om man vill få en enkel båt som har rullfock, storsegel med lazyjacks och lazybag samt gennaker på utskjutbart peke)
- nytt moddat roder (för att passa den nya öppna aktern)
Då är frågan vad blir det då för båt?
Det klassar inte in som en IF, men kalla det för IF2 då.
Då har man den ideala weekendbåten för väldigt många människor som uppfyller kriterierna:
- lättseglad
- stabil trygg och säker
- litet djupgående
- billig
- enkel
Kan tänka mig att man även gör nåt åt ruffen så man får ljust o luftigt samt ett bättre pentry med diskmöjlighet och vatten.
Det bör även finnas kylbox samt luftburen värme i båten.
Stort sittbrunnskapell på bågar som kan fällas ihop enkelt som t.ex. targabåge i aktern eller ner mot däck.
Denna båt borde ha god marknad gissar jag.
Fredrik Ringblom
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Nyproduktion av If Båten
Ja, du har helt rätt... Då blir det något helt annat än en IF-båt...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Nyproduktion av If Båten
Den båt du beskrev liknar mer en J80 än en IF tycker jag... Och J80 finns redan och är väldigt populär...
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Re: Nyproduktion av If Båten
Jo J80 finns men vill inte ha en sådan.
Titta vad Folkebådscentralen gjorde med Folkbåten då de tog fram den som plastbåt, blev väldigt bra uppgradering men ändå trogen ursprunget.
Jag tycker man kunde vara lite radikalare och ta ut svängarna mer om man skulle börja producera IF igen och åtgärda sådant som kanske inte var helt genomtänkt från början.
Det finns nu 45 års erfarenhet av IF och samlar man ihop dessa erfarenheter så skulle man kunde producera en bra modern segelbåt som troligen skulle hitta en stor marknad.
Titta vad Folkebådscentralen gjorde med Folkbåten då de tog fram den som plastbåt, blev väldigt bra uppgradering men ändå trogen ursprunget.
Jag tycker man kunde vara lite radikalare och ta ut svängarna mer om man skulle börja producera IF igen och åtgärda sådant som kanske inte var helt genomtänkt från början.
Det finns nu 45 års erfarenhet av IF och samlar man ihop dessa erfarenheter så skulle man kunde producera en bra modern segelbåt som troligen skulle hitta en stor marknad.
Fredrik Ringblom
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Nyproduktion av If Båten
År 1967 var IF-båten en modern båt som uppfyllde de krav man ställde då. Idag vill folk i allmänhet ha större båtar med en rejäl inombordare och stora utrymmen i ruffen. Seglingsegenskaper är inte något man prioriterar längre. Dessutom är segling något som man inte kan om man inte har tränat på det väldigt länge.
Den Nordiska Folkbåten av plast har även den passerat bäst-före-datum. Den togs fram till framför allt rika, kappseglande tyskar och danskar, eftersom träfolkorna var för dåliga och ojämna i framför allt vikten. Numera säljs bara enstaka exemplar, eftersom en plastfolka är alldeles för dyr att tillverka.
J80 är även den en kappseglingsbåt som väl knappast är gjord för några familjetripper. Den är en internationell ISAF-klass och det håller dess popularitet uppe som kappseglingsbåt.
Den Nordiska Folkbåten av plast har även den passerat bäst-före-datum. Den togs fram till framför allt rika, kappseglande tyskar och danskar, eftersom träfolkorna var för dåliga och ojämna i framför allt vikten. Numera säljs bara enstaka exemplar, eftersom en plastfolka är alldeles för dyr att tillverka.
J80 är även den en kappseglingsbåt som väl knappast är gjord för några familjetripper. Den är en internationell ISAF-klass och det håller dess popularitet uppe som kappseglingsbåt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Nyproduktion av If Båten
Precis, det är det som är IF-båtens lilla negativa detalj, båten är inte så bekväm.
Den seglar fantastiskt.
Den är grundgående så man kommer in i vilken vik som helst.
Men sittbrunn och ruff är för obekväma enligt dagens norm.
Men så vitt jag (som amatörkonstruktör) kan se är det möjligt att göra förbättringar.
Det skulle vara skoj att få tag på ett slitet IF-skrov och laborera med det skrovet och se vad man kan göra.
Alltså ta fram sågen och kapa bort sittbrunnssarg och akterspegel, höja sittbrunnsdurken etc.
Skrovet är fantastiskt för svensk skärgård.
Skrovet är vackert (om man får bort utombordaren).
Nån som har ett kasserat skrov över och en uppställningsplats i Stockholmsområdet så kan vi börja "labba"?
Den seglar fantastiskt.
Den är grundgående så man kommer in i vilken vik som helst.
Men sittbrunn och ruff är för obekväma enligt dagens norm.
Men så vitt jag (som amatörkonstruktör) kan se är det möjligt att göra förbättringar.
Det skulle vara skoj att få tag på ett slitet IF-skrov och laborera med det skrovet och se vad man kan göra.
Alltså ta fram sågen och kapa bort sittbrunnssarg och akterspegel, höja sittbrunnsdurken etc.
Skrovet är fantastiskt för svensk skärgård.
Skrovet är vackert (om man får bort utombordaren).
Nån som har ett kasserat skrov över och en uppställningsplats i Stockholmsområdet så kan vi börja "labba"?
Fredrik Ringblom
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 20 jan 2007 15:09
Re: Nyproduktion av If Båten
Hej Fredrik !
Det du efterlyser är delvis redan gjort. Jag har konstruerat två båtar som bygger på folkbåtsskrov, Snowflake 1 och Snowflake 2.
Den första är en något förstorad folkbåt, S-cruiser26, också ritad av Sundén. Den gav jag en helt ny överbyggnad för att optimera
utrymmet inne i båten och göra den mer lämpad för havssegling, med invändig styrplats, sittbrunn med självläns direkt ut i akterspegeln o.s.v.
Snowflake 2 är en IF med ny inredning; toa, pentry, navbord, invändig styrning o.s.v. Även överbyggnaden är delvis ny; tät förpikslucka, ankarbox,
förvaring på rufftaket, dooghouse med en cuddy över sittdrunnen, brigedäck, utombordare i bakkant av sittbrunnen som fälls upp i "nyckelhål"
i akterspegeln o.s.v. Bägge båtarna finns på bild i På Kryss nr2 2013.
Björn H.
Det du efterlyser är delvis redan gjort. Jag har konstruerat två båtar som bygger på folkbåtsskrov, Snowflake 1 och Snowflake 2.
Den första är en något förstorad folkbåt, S-cruiser26, också ritad av Sundén. Den gav jag en helt ny överbyggnad för att optimera
utrymmet inne i båten och göra den mer lämpad för havssegling, med invändig styrplats, sittbrunn med självläns direkt ut i akterspegeln o.s.v.
Snowflake 2 är en IF med ny inredning; toa, pentry, navbord, invändig styrning o.s.v. Även överbyggnaden är delvis ny; tät förpikslucka, ankarbox,
förvaring på rufftaket, dooghouse med en cuddy över sittdrunnen, brigedäck, utombordare i bakkant av sittbrunnen som fälls upp i "nyckelhål"
i akterspegeln o.s.v. Bägge båtarna finns på bild i På Kryss nr2 2013.
Björn H.
Re: Nyproduktion av If Båten
Du råkar inte ha nån bild på dessa båtar du kan lägga upp här.
Fredrik Ringblom
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Nyproduktion av If Båten
Tord Sundén har upphovsrätt till IF-båten. Upphovasrätt gäller till 70 år efter upphovsmannens död, dvs. ytterligare cirka 50 år.
Tills dess bestämmer Tords efterlevande om vem som få ta kopior på IF-båtkonstruktionen.
Snowflake är ingen IF-båt. Måhända har dess konstruktör fått inspiration från IF-en, men det gör ändå inte Snowflake till någon IF. Och förhoppningsvis är Snowflake-konstruktionen så annorlunda, att det inte heller blir frågan om något plagiat.
Detta forum är inte öppet för några allmänna diskussioner om båtar utan bara för ämnen som berör IF-båten och Marieholm 26-an. Så om några av er vill fortsätta att diskutera t.ex. Snowflake, ombedes ni att välja ett annat forum för detta.
Tills dess bestämmer Tords efterlevande om vem som få ta kopior på IF-båtkonstruktionen.
Snowflake är ingen IF-båt. Måhända har dess konstruktör fått inspiration från IF-en, men det gör ändå inte Snowflake till någon IF. Och förhoppningsvis är Snowflake-konstruktionen så annorlunda, att det inte heller blir frågan om något plagiat.
Detta forum är inte öppet för några allmänna diskussioner om båtar utan bara för ämnen som berör IF-båten och Marieholm 26-an. Så om några av er vill fortsätta att diskutera t.ex. Snowflake, ombedes ni att välja ett annat forum för detta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 20 jan 2007 15:09
Re: Nyproduktion av If Båten
Det finns en hel del bilder och text om Snowflake på nätet.
Om du söker på "ellekari snowflake" på googel hittar du lite av varje t.ex. "Bilder på ellekari snowflake" , "ellekari.blogg.se"
I artikeln om seglingen till Litauen finns också någon bild på vår första Snowflake.
Om du söker på "ellekari snowflake" på googel hittar du lite av varje t.ex. "Bilder på ellekari snowflake" , "ellekari.blogg.se"
I artikeln om seglingen till Litauen finns också någon bild på vår första Snowflake.
Re: Nyproduktion av If Båten
Snowflake 2 är en IF med modifierad överbyggnad.maja skrev:Tord Sundén har upphovsrätt till IF-båten. Upphovasrätt gäller till 70 år efter upphovsmannens död, dvs. ytterligare cirka 50 år.
Tills dess bestämmer Tords efterlevande om vem som få ta kopior på IF-båtkonstruktionen.
Snowflake är ingen IF-båt. Måhända har dess konstruktör fått inspiration från IF-en, men det gör ändå inte Snowflake till någon IF. Och förhoppningsvis är Snowflake-konstruktionen så annorlunda, att det inte heller blir frågan om något plagiat.
Detta forum är inte öppet för några allmänna diskussioner om båtar utan bara för ämnen som berör IF-båten och Marieholm 26-an. Så om några av er vill fortsätta att diskutera t.ex. Snowflake, ombedes ni att välja ett annat forum för detta.
Intressant att läsa om henne.
http://ellekari.blogg.se/category/segling.html
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Nyproduktion av If Båten
Ja här ser vi ett av flera exempel på hur man kan förstöra en IF-båt. Salig Tord vänder sig säkert i graven...Lasse L skrev: Snowflake 2 är en IF med modifierad överbyggnad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983