Flytta segeltrim från IF till M26?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Nils D
Been thanked: 27 times

Flytta segeltrim från IF till M26?

Inlägg av Nils D »

Jag seglar sedan många år IF. Enbart tursegling, ofta ensam. Men med ålderns rätt, och efter flera sjukdomar de senaste åren, funderar jag på att byta till en M26 för lite mer komfort och för inombordsmotor men behålla känslan av en IF så mycket det går.

”Problemet” är att min IF SWE 3003 har en för en icke kappseglande IF ovanligt avancerad segeltrimutrustning enligt North Sails riktlinjer, fast modifierat för ensamsegling. Detta vill jag förstås ta med över till en M26 om det går. Men hur lätt låter sig detta göras? Och hur mycket jobb innebär det?

M26 verkar bara ha två skotskenor för försegel. En ovanpå relingslisten som på de flesta IF och en kort inre skotskena som verkar sitta mer bordvarts och möjligen också mer akteröver än den inre skenan för focken på en IF.

Stämmer detta? Vad innebär i så fall detta för vilka kryssvinklar man kan få? Måste jag montera en ny skotskena för focken om jag vill segla med samma trim som tidigare?

Går det att byta storskotbalk mellan en IF och en M26, eller måste man demontera och återmontera storskotskenorna om man vill skifta storskotskenan?
Nils D SWE-3008