Fall fast i mast
Moderator: Moderator
Fall fast i mast
Hej!
Mitt genuafall har fastnat innuti masten och jag får inte ut det. Fallet har åkt in i botten av masten och åkt upp kanske 1,5 meter upp i masten och sedan fastnat... Vid lite gungning på kvällarna kan man höra det slå i insidan av masten, vilket ju är lite störande. När man släpper på fallet så vill det dock inte röra sig nedåt (när masten står upp), och det sitter väldigt hårt om man försöker dra igenom det något mer.
Nu har vi tagit ned masten för säsongen men har inte lyckats få ut fallet.
Misstänker att det sitter någon stopknop som har gått igenom blocket i botten av masten och sedan fastnat någonstans, om det ens finns något att fastna på?
Är det någon som har tips på hur man kan göra? hur ser masten ut på insidan? är det trångt för fallen eller är det helt öppet?
Bilden visar storfallet som går igenom blocket längst ned i masten, och även där genuafallet ska komma ut, som nu har åkt upp och fastnat på något vis.
Tack på förhand,
Viktor/nr84
Mitt genuafall har fastnat innuti masten och jag får inte ut det. Fallet har åkt in i botten av masten och åkt upp kanske 1,5 meter upp i masten och sedan fastnat... Vid lite gungning på kvällarna kan man höra det slå i insidan av masten, vilket ju är lite störande. När man släpper på fallet så vill det dock inte röra sig nedåt (när masten står upp), och det sitter väldigt hårt om man försöker dra igenom det något mer.
Nu har vi tagit ned masten för säsongen men har inte lyckats få ut fallet.
Misstänker att det sitter någon stopknop som har gått igenom blocket i botten av masten och sedan fastnat någonstans, om det ens finns något att fastna på?
Är det någon som har tips på hur man kan göra? hur ser masten ut på insidan? är det trångt för fallen eller är det helt öppet?
Bilden visar storfallet som går igenom blocket längst ned i masten, och även där genuafallet ska komma ut, som nu har åkt upp och fastnat på något vis.
Tack på förhand,
Viktor/nr84
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Fall fast i mast
Det var ju oturligt att råka ut för det!
Det är lite svårt att se på bilden vad det är för mast. Jag känner inte riktigt igen mig. Är masten utbytt på din båt med nr 84?
När jag har haft krångel med mina fall har det oftast slutat med att jag måste ta bort beslag i ändar eller vid trissor för att kunna rätta till problemet.
Det är lite svårt att se på bilden vad det är för mast. Jag känner inte riktigt igen mig. Är masten utbytt på din båt med nr 84?
När jag har haft krångel med mina fall har det oftast slutat med att jag måste ta bort beslag i ändar eller vid trissor för att kunna rätta till problemet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
johan swe-1870 skrev: ↑08 okt 2024 10:22 Det var ju oturligt att råka ut för det!
Hej Johan,
Tack för svar! Det är en guldig gammal mast, tveksam på att den någonsin är bytt.
Bilden är precis vid mastfoten (till vänster i bilden), och det vita fallet som kommer ut ur masten är delen av storfallet som ska gå ner mot sittbrunnen när masten står upp. Inser att bilden var ganska dålig, men ska till båten i helgen så får se om jag kan ta tydligare bilder på vad jag menar då också.
Kanske får titta igen mer ordentligt på toppen av masten där genuafallet går ut också, och om det går att ta bort något där så att det går att dra ut fallet helt i så fall...
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Kan det kanske vara så att din mastfot har 2 fallutgångar bakåt och 2 framåt? I så fall, används alla 4 eller bara de 2 som är riktade bakåt (för storfall och genuafall)?
Finns det några extra fallutgångar på sidan av maströret?
Finns det några extra fallutgångar på sidan av maströret?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Det finns endast 2 stycken bakåt, en för storfall och en för genua. Inga på sidan heller. Denna bild kanske ger en bättre bild av hur mastfoten ser ut.
/Viktor
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Jag känner fortfarande inte igen mig. Borde inte en mast till en så tidig båt ha ett ändbeslag med en rundad ände snarare än en plan botten?
Hur ser däcksbeslaget ut?
Det känns som om denna mast har försetts med eftertillverkat beslag för att leda ut två fall akteröver. Försök att demontera hela beslaget och undersök. Om inte det räcker kan du behöva ta bort mastens ändbeslag. Nu gissar jag bara, för jag har bara haft med nyare master att göra.
Hur ser däcksbeslaget ut?
Det känns som om denna mast har försetts med eftertillverkat beslag för att leda ut två fall akteröver. Försök att demontera hela beslaget och undersök. Om inte det räcker kan du behöva ta bort mastens ändbeslag. Nu gissar jag bara, för jag har bara haft med nyare master att göra.
Masten står platt i en sko på däck, så det kanske är så att det är en utbytt mast i så fall. Har inte koll på masterna mer än att de guldiga brukar vara äldre än de silvriga. Tar en bild på däcket och skon i helgen.
ang. att demontera, så tror jag att allting sitter fast med popnitar eller liknande, så att ta av grejerna känns som en hel del jobb... men kanske att det funkar att nå genuafallet i masten då, så att det går att dra ner det igen.
ang. att demontera, så tror jag att allting sitter fast med popnitar eller liknande, så att ta av grejerna känns som en hel del jobb... men kanske att det funkar att nå genuafallet i masten då, så att det går att dra ner det igen.
- maja
- Moderator
Är din mastprofil rund, oval eller droppformad (päronformad)?
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Uppdatering från i helgen.
Så här ser foten ut på däck. Profilen på masten är likadan, och med plan botten. Skulle vara intressant att veta vad det är för mast om det nu är något som har bytts ut.
Jag lyckades även montera loss blocket/hjulet uppe i masten där genuafallet kommer ut, och som jag misstänkte var det en stoppknop som hade fastnat innuti masten, där det blev smalare nära hålet ut. Jag fick in en mejsel och lyckades pilla ut knopen, och resten av fallet var då bara att dra ut.
Så nu återstår bara att dra ett nytt fall genom hela masten, men det verkar ju vara ett betydligt normalare problem i alla fall...
Så här ser foten ut på däck. Profilen på masten är likadan, och med plan botten. Skulle vara intressant att veta vad det är för mast om det nu är något som har bytts ut.
Jag lyckades även montera loss blocket/hjulet uppe i masten där genuafallet kommer ut, och som jag misstänkte var det en stoppknop som hade fastnat innuti masten, där det blev smalare nära hålet ut. Jag fick in en mejsel och lyckades pilla ut knopen, och resten av fallet var då bara att dra ut.
Så nu återstår bara att dra ett nytt fall genom hela masten, men det verkar ju vara ett betydligt normalare problem i alla fall...
- maja
- Moderator
Jag tror mig minnas att jag har sett denna typ av mast och mastfot på tidiga modeller av IF-båt. Du har väl ett lågt nummer (84) och kanske årsmodell 1968, så sannolikt är väl detta original för din båt.
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Då har jag lärt mig något nytt. Jag visste inte att det finns en mastvariant med sådan plan mastfot.
Vad bra att du har fått loss fallet!
Vad bra att du har fått loss fallet!
Ja det låter nog rimligast Maja,
och vad bra Johan att detta kunde vara till någon mer nytta också!
Som en sista uppdatering använde jag en dragfjäder av stål som jag drog igenom hela masten (som verkar vara helt ihålig), som jag sedan gjorde fast fallet i med skotstek+buntband, och drog igenom hela vägen. Så nu är det fixat tillslut!
och vad bra Johan att detta kunde vara till någon mer nytta också!
Som en sista uppdatering använde jag en dragfjäder av stål som jag drog igenom hela masten (som verkar vara helt ihålig), som jag sedan gjorde fast fallet i med skotstek+buntband, och drog igenom hela vägen. Så nu är det fixat tillslut!