Bomfäste trasigt

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

chili
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 okt 2022 17:33
Segelnummer: 3203
Båtnamn: Chili
Been thanked: 2 times

Bomfäste trasigt

Inlägg av chili »

Hej,

Vi köpte vår första IF-båt nu under sensommaren och har haft många härliga dagar. En sak vi dock behöver åtgärna nu inför nästa säsong är bomfästet som är trasigt.

Har ni med lite mer erfarenhet här på forumet smarta lösningar på vårt problem?

Bifogar två förhoppningsvis självförklarande bilder.

Tack på förhand

Peter & Görel, Björkö

bomfäste_low.jpg
bomfäste_low.jpg (65.37 KiB) Visad 5691 gånger
mast_low.jpg
mast_low.jpg (75.77 KiB) Visad 5691 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bomfäste trasigt

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till IF-båten och till forumet!

Jag har samma mast. Min travare är fortfarande hel, men har en del slitage från bomtogglen. Hur man ska göra med en skadad eller sliten sådan travare vet jag inte.

Köpa en ny tror jag inte är möjligt. Förmodligen har den sedan länge utgått ur Proctors sortiment.

Reparera vet jag inte om det går. Det är nog något slags gjutgods av en aluminiumliknande metall.

Tillverka en ny är kanske möjligt om man är riktigt händig och har tillgång till lämplig verkstad. Vilket metall man ska använda vet jag inte.

Man kan försöka hitta en liknande travare. Kanske skulle det gå att hitta en genua- eller spinnakerbomtravare eller annat som kan modifieras för att passa.

Annars är nog det enda alternativet att försöka köpa en begagnad travare från en trasig mast.

En del väljer att ta bort både skena och travare och montera bommen fast vid masten på samma sätt som nästan alla andra båtar har det. Men då tror jag man får tänka sig att ha en winch för storfallet.

Det ska förresten sitta stopp vid mastskenans ändar som hindrar travaren från att halka utanför skenan. Om de saknas kanske det finns risk att travaren hamnar halvt utanför skenan och leder till överbelastning av travaren. Mellan travaren och skenan ska det sitta plastlister som tar upp glapp och minskar friktionen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bomfäste trasigt

Inlägg av johan swe-1870 »

Harken track slider for bell, partno B276/A, ser ut att vara i närheten. Måtten är inte precis rätt, men den kanske kan vara intressant att undersöka närmre.

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Bomfäste trasigt

Inlägg av toernqvist »

Hej!
Jag har en del likadana grejor över eftersom jag har bytt ut mot fast bomfäste. Om ni är intresserade får ni gärna överta dem. Tyvärr är skenan bara 165mm lång eftersom jag behövde resten till ett projekt. Kanske är det någon annan här som har en skena i full längd.
Bilagor
P1008746.jpg
P1008746.jpg (137.49 KiB) Visad 5576 gånger
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Bomfäste trasigt

Inlägg av toernqvist »

Jag bytte till detta bomfästet och jag är mycket nöjd med det efter ett par säsonger och tycker att det är enklare att hantera. Det var lite knepigt att hitta rätt beslag (riggaren fick hjälpa mig), och sen skulle det mätas så att det kom helt rätt. Och så kostade det några tusen ...

Det behövs ingen vinsch däremot Cunningham för att spänna ner seglet när det behöver planas ut.
G9-1002710_1.jpg
G9-1002710_1.jpg (117.29 KiB) Visad 5568 gånger
G9-1002718.jpg
G9-1002718.jpg (130.95 KiB) Visad 5568 gånger
chili
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 okt 2022 17:33
Segelnummer: 3203
Båtnamn: Chili
Been thanked: 2 times

Re: Bomfäste trasigt

Inlägg av chili »

Hej,

Stort tack för alla tips, jag kommer kontakt dig toernqvist för att köpa de överblivna delarna. Det verkar som det enklaste sättet att lösa vårt problem just nu. Att ha ett fast bomfäste verkar vara populärt och något att fundera över för framtiden.

Härligt med ett forum där hjälpas åt känslan finns, vi ska försöka dra vårt strå till stacken där vi kan!

vänliga hälsningar Peter & Görel
chili
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 okt 2022 17:33
Segelnummer: 3203
Båtnamn: Chili
Been thanked: 2 times

Re: Bomfäste trasigt

Inlägg av chili »

toernqvist tillhandahöll en ersättningsdel, efter lite metallbearbetning passade delen perfekt och nu blev det precis som vi tänkte oss. Tack än en gång för hjälpen!





//Peter och Görel

ny.jpg
ny.jpg (68.08 KiB) Visad 5306 gånger
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Bomfäste trasigt

Inlägg av SebEzp »

Litet tillägg, till en bra tråd. Fick brott på bomfästet men dock klängre in mot bom än vad som togs upp i föregående exempel. Märkte inledningsvis inte att det hänt, upptäcktes i samband revning av storen. Är ute efter en quick fix på det här. Men kanske lika bra att besöka riggarn och montera helt nytt bomfäste som nämnts innan i trån.
Allt gott.!
Bilagor
20221023_164739.jpg
20221023_164739.jpg (140.43 KiB) Visad 3752 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bomfäste trasigt

Inlägg av johan swe-1870 »

Möjligen passar Selden Stainless Steel Keelboat/ J24 Gooseneck Toggle - 528-100. Den ser rätt ut, men jag hittar inte måtten på den.

Annars borde man kunna tillverka en ny bomtoggle eller försöka hitta en begagnad.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Bomfäste trasigt

Inlägg av toernqvist »

Jag undrar om det inte fanns en sådan del extra bland grejorna jag sålde till Peter och Görel (Chili). Titta på bilden tidigare i tråden. Skicka ett mejl till dem och fråga. /Teo
Skriv svar