Den nya focken

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Den nya focken

Inlägg av maja »

Den nya focken har presenterats i en artikel i Medvind som kom ut just nu.

Tyvärr blev proportionerna mellan de olika seglen något felaktiga i samband med den grafiska designen.

I bilden nedan kan ni se de riktiga proportionerna.
Här ser man relationerna mellan genua, ny fock och ursprunglig fock
Här ser man relationerna mellan genua, ny fock och ursprunglig fock
IF-båt - relationer mellan försegel.JPG (54.99 KiB) Visad 21125 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Den nya focken

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Mycket bättre bild här! I tidningen såg den inte mycket större ut än orginalfocken. Man förstår också från bilden att den nya förstorade focken behöver längre lattor. Eftersom vi använder vår båt enbart för familjesegling och att bra sikt och lätthanterlig försegel är viktigt så kan nog den nya focken passa oss bra! Det vore intressant om fler som provat den kunde ge lite kommentarer. Det verkar inte vara så många IF-seglare som provat den. Vad jag förstår så behöver man komplettera med en till skotskena på däcket för att få en bra skotpunkt till den nya förstorade focken.

Efter att ha läst Karl-Peter Meijers spännande berättelse "Storm på Östersjön" i Medvind nr 2 år 1986 så överväger jag också att skaffa en stormfock. Läs hans berättelse om hur de de överaskades av en oväntad storm när de skulle segla från Visby till Landsort! Mvh Martin Rundström
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Den nya focken

Inlägg av maja »

Den befintliga fockskenan är placerad att passa en fock av gammal typ, med mycket uppskuret skothorn. Om man halsar upp focken rejält, kan denna skena till nöds användas. Men det är ju inget större jobb att flytta den till en bättre position.. 8) ...

Att använda genuaskenan och därmed skota focken utanför riggen är ingen höjdare. :cry: Den skotningen duger väl bara på undanvind...

För övrigt finner jag själv ingen anledning att skaffa ett mindre försegel än originalfocken. Den är ju väldigt liten redan. Istället kan man skaffa sig ett rejält eller två mindre rev i storseglet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Den nya focken

Inlägg av Max »

Hej,

Efter att ha sålt min genua och fock (”klassiska skärning”) beställde jag en ny utökad fock i Augusti förra året. Passade också på att sätta en ny fockskena nära ruffen enligt instruktioner på detta forumet.
Han bara segla 3 ggr med den men det gav mersmak! Bra sikt, lätthanterlig och så vitt jag kunde bedömma fint driv (har inte kunnat jämföra fart med någon annan IF ännu).

Känns som ett väldigt bra segel för oss som inte kappseglar, speciellt för mig som dessutom seglar en hel del ensam.
Att båten blir mycket snyggare med ett fockställ jämfört med genua gör ju inte saken sämre. :D

Hälsar

/Max
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Den nya focken

Inlägg av maja »

Du har väl läst artikeln i den nya Medvind som kom i brevlådan i fredags. Till och med i lättvind och skvalpsjö överlevde vi med den nya focken. :P

Så den duger säkerligen för kappsegling också, framför allt då vinden friskar i och man kanske inte har så armstarka gastar ombord. 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
perrunhammar
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 jul 2009 18:42

Re: Den nya focken

Inlägg av perrunhammar »

Vad kostar en sån där 110%-fock ny, mellan tummen och pekfingret?

Per
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Den nya focken

Inlägg av maja »

Jag minns inte vad jag gav för tre år sedan,. Men det var nog ungefär som för en genua. Litet mindre duk, men litet mera arbete med lattor och lattfickor

Men förutsättningarna för att focken sak hålla länge är goda. Skothornet slår inte mot riggen i slagen som för en genua, och duken är kraftigare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Den nya focken

Inlägg av Max »

Hej,

EdmanSails tog 7400 sek + frakt (duk 280 g Dimension Polyant).

/Max
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Den nya focken

Inlägg av maja »

Känns billigt för ett sådant fint segel... :lol:

Jag betalade väl ungefär så för tre år sedan, då jag fick det absolut första seglet av den sorten... 8) ...

Avsikten då var att göra ett så stort segel som möjligt, som skulle kunna skotas innanför riggen. Om man skotar mitt seglet riktigt hårt, "slickar" mitt akterliks nedre del undervanten och akterlikets mitt "slickar" spridarens framkant .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Den nya focken

Inlägg av Max »

Marek,

Har ju hittat lite tips vad gäller focktrim men trots allt vore det bra med lite mer info kring just trim och skotning av den här nya "utökade" fock.
Har du något på lager...?

/Max
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Den nya focken

Inlägg av maja »

Segling med fock har inte varit så vanligt på kappsegling. Men viss erfarenhet finns dock.

Det vikigaste är nog fockskenans placering. Den måste fram en bit i förhållande till den ursprungliga placeringen, annars blir seglet felskotat hur man än gör. Det enda man då kan kompensera med är en rejäl upphalsning av seglet,

Det andra är att inte skota seglet för plant och inte försäka försöka pina båten i höjd, framför allt i motsjö. Det effektivaste är nog att i stället segla litet lägre och mera på storseglet. Och som vanligt är balansen viktig. Om det inte räcker med att plana storseglet med uthal och aterstagssträckare, ska man vagna ner tills båten känns lättstyrd.

Det säkraste tipset är nog att man tar kontakt med någon duktig folkbåtsseglare och frågar. Kanske det också finns några bra trimtips på Folkbåtförbundets hemsida eller på hemsidan för någon segelmakare. Folkbåten är ju trots allt den båt som är mest lik IF-båten. H-båten är enligt min mening för lätt för att dess trimtips skulle kunna vara lika de som gäller för en IF-båt med fock.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Den nya focken

Inlägg av maja »

Det här kan man läsa på North Sails hemsida. Det är ett urklipp ur seglemakarens Theis Palms trimtips för focken.
Så vitt jag känner till är Theis en framgångsrik folkbåt- och H-båtkappseglare.

Citat:

Jib Sheet
As a general rule sheet the jib so that the middle batten is parallel to the centreline in most conditions, but in light winds (0-5 knots) leave 2-3 degrees of twist. If the sea is lumpy, move the jib lead two to three "holes" forward to get more draft and power in the jib (the middle batten shall still be parallel to the boat’s centreline). In heavy winds move the lead on to two "holes" back without letting the foot of the sail become loose and flutter.

Halyard Tension
Never pull the halyard too tight. This will cause the draft of the jib to move too far forward. Pull it until the creases in the luff disappear. In light wind the best shape is obtained when leaving small creases in the luff.

Slut citat

Inget märkvärdigt, alltså. Sammanfattningsvis står det:

Skota tills den mittersta lattan blir parallel med båtens långsleppslinje.
Släpp litet i lättvind.
Flytta fram några hål vid motsjö.
Flytta bak några hål när det brallar.
Spänn fallet lagom, precis så "kalsongen" försvinner, utom i lättvind, då litet kalsong med fördel kan vara kvar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Den nya focken

Inlägg av Max »

Tackar. Solklart. Jag testar, inkl "kalsongtricket", i sommar. :lol:

/Max
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Den nya focken

Inlägg av maja »

Det knepiga är väl vad man ska göra om det både är sjö och det brallar... :shock: ... Vanligt förhållande på Västkusten... 8) .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar