Självlänsar
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 23 sep 2020 20:38
- Been thanked: 3 times
Re: Självlänsar
Sedär! Ja bortsett från läckan ur ventilbröstet och spindeln såg de ju fräscha ut, bara de går att öppna går de nog att rädda..
Angående förlängningen har jag ännu inte hittat något tillräckligt långt mässingsrör (ca 1,5 m) för rimligt pris så överväger att använda aluminiumrör istället då de är billigare, och lättare att få tag på.
Angående förlängningen har jag ännu inte hittat något tillräckligt långt mässingsrör (ca 1,5 m) för rimligt pris så överväger att använda aluminiumrör istället då de är billigare, och lättare att få tag på.
Senast redigerad av 1 JonatanAlex, redigerad totalt 19 gånger.
Re: Självlänsar
En lösning att enkelt hitta ett lämpligt rör fram till avstängningsventilen, kan vara, Halvhårda kopparrör, som bl.a. finns i Biltemas katalog , diam 10x0,8 ,l=2m, art.nr 86-986. Har ej anv. dessa men de klarar säkert det vridande momentet.
Oavsett vilken typ av rör man använder sig av måste röränden bearbetas eller ett ändstycke tillverkas för att ratten skall kunna monteras i den främre änden. Anslutningen till ventil-spindeln är original endast monterad med en genomgåede saxpinne,
I Medvind nr2-2015 finns beskrivet "Elastisk anslutning" . Ifall rör och spindeln har olika diam. kan det bli lite knepigt att sammanföra. Rörets anslutning direkt till ventil-spindeln får i annat fall en viss brytning.
L-Å Andersson
Lade in bilden, för att visa på den vinkel-avvikelse som är mellan ventilspindel och det mässingrör som skall vara den normala anslutningen. Att det har tillförts en knut är en tillfällighet när jag hittade en sådan och gjorde denna lösning.
Oavsett vilken typ av rör man använder sig av måste röränden bearbetas eller ett ändstycke tillverkas för att ratten skall kunna monteras i den främre änden. Anslutningen till ventil-spindeln är original endast monterad med en genomgåede saxpinne,
I Medvind nr2-2015 finns beskrivet "Elastisk anslutning" . Ifall rör och spindeln har olika diam. kan det bli lite knepigt att sammanföra. Rörets anslutning direkt till ventil-spindeln får i annat fall en viss brytning.
L-Å Andersson
Lade in bilden, för att visa på den vinkel-avvikelse som är mellan ventilspindel och det mässingrör som skall vara den normala anslutningen. Att det har tillförts en knut är en tillfällighet när jag hittade en sådan och gjorde denna lösning.
Senast redigerad av 3 IF1426, redigerad totalt 4 gång.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 18 sep 2020 08:29
- Been thanked: 7 times
Re: Självlänsar
Lösningen med en "inspektionslucka" i stuvfacken i sittbrunnen eller i akterstuven, vilket som passar bäst, tycker jag låter vettigt dels kommer man åt en avstängningskrav på en kulventil enkelt och snabbt utifrån utan att lägga tid på att skruva på vredet till en skjutventil som kanske är trasigt och dessutom tar det tid. I något av de två hålen kan man dessutom enkelt sticka ner en slang för att manuellt pumpa ut eventuellt vatten i kölsvinet. Jag har alltid haft kulventil på mina segelbåtar, 6 st, förutom en tidigare IF och den nuvarande, om man motionerar kulventilen regelbundet tycker jag dessa är bättre och man slipper den uråldriga stången till avstängningen som har en tendens att vara ivägen.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 23 sep 2020 20:38
- Been thanked: 3 times
Re: Självlänsar
Såhär blev det iallafall efter mitt byte. Tycker originallösningen är absolut smidigast så utgick från den. Förlängningen består av aluminiumrör köpta i bygghandeln, samt aluminiumstång, med ytterdiameter matchande rörets innerdiameter, som jag filat fyrkantig i änden samt borrat och gängat för ventilratten.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2400
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Självlänsar
Jamen, det är ju kanon! Riktigt snyggt gjort, med märkning och allt!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2400
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Självlänsar
Idag har jag upptäckt att även bronsventiler från Guidi har begränsad livslängd. Eftersom de i somras gick riktigt trögt har jag nu demonterat dem när båten står på land.
Det visar sig att ventilspindeln har korroderat så mycket att klacken som ska fixera den har försvunnit. Packboxen runt spindeln läcker, troligen för att spindeln inte längre är slät nog. Jag misstänker att spindeln är av mässing av undermålig kvalitet, men vet inte än. Just nu håller jag på med försiktig rengöring för att kunna undersöka närmre.
Tills jag vet mer, vill jag varna för de här ventilerna.
Det är högst irriterande att de har gett upp redan efter knappt 10 år.
Det visar sig att ventilspindeln har korroderat så mycket att klacken som ska fixera den har försvunnit. Packboxen runt spindeln läcker, troligen för att spindeln inte längre är slät nog. Jag misstänker att spindeln är av mässing av undermålig kvalitet, men vet inte än. Just nu håller jag på med försiktig rengöring för att kunna undersöka närmre.
Tills jag vet mer, vill jag varna för de här ventilerna.
Det är högst irriterande att de har gett upp redan efter knappt 10 år.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2400
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Självlänsar
Så här ser innanmätet i bronsventilerna från Guidi ut efter knappt 10 år i min IF:
Att döma av bilderna är spindeln inte alls av brons, utan snarare av dålig mässingskvalitet. På spindeln ska det vara en klack som löper i spåret inuti ventilbröstet och hindrar spindeln från att röra sig axiellt. Klacken är helt upplöst, har helt släppt från spindeln och faller samman i delar. Inte konstigt att de båda ventilerna var lite svåra att manövrera i år.
Spindeln är förvånansvärt röd i färgen, vilket tyder på att zink lakats ur.
Om jag hade försökt stänga ventilen hade jag kunnat snurra på spindeln tills den trycktes ut genom packboxen. Följden blir nog en intressant vattenstråle. Så här ska det naturligtvis inte vara. Varför man gör den viktiga spindeln av undermåligt material kan jag inte begripa.
Dessa ventiler måste bytas.
Har du följt mitt förslag tidigare i tråden om att skaffa just dessa bronsventiler tycker jag du ska undersöka skicket på dina ventiler. Är de lika dåliga som mina ska du byta dem! Går spindeln trögt eller går den att skjuta i axiell led; byt ventiler!
Kom gärna med förslag på var jag skaffar kilslidventi (skjutventil)l av avzinkningshärdad mässing eller brons, där tillverkaren kan redovisa materialspecifikation på samtliga delar.
Att döma av bilderna är spindeln inte alls av brons, utan snarare av dålig mässingskvalitet. På spindeln ska det vara en klack som löper i spåret inuti ventilbröstet och hindrar spindeln från att röra sig axiellt. Klacken är helt upplöst, har helt släppt från spindeln och faller samman i delar. Inte konstigt att de båda ventilerna var lite svåra att manövrera i år.
Spindeln är förvånansvärt röd i färgen, vilket tyder på att zink lakats ur.
Om jag hade försökt stänga ventilen hade jag kunnat snurra på spindeln tills den trycktes ut genom packboxen. Följden blir nog en intressant vattenstråle. Så här ska det naturligtvis inte vara. Varför man gör den viktiga spindeln av undermåligt material kan jag inte begripa.
Dessa ventiler måste bytas.
Har du följt mitt förslag tidigare i tråden om att skaffa just dessa bronsventiler tycker jag du ska undersöka skicket på dina ventiler. Är de lika dåliga som mina ska du byta dem! Går spindeln trögt eller går den att skjuta i axiell led; byt ventiler!
Kom gärna med förslag på var jag skaffar kilslidventi (skjutventil)l av avzinkningshärdad mässing eller brons, där tillverkaren kan redovisa materialspecifikation på samtliga delar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
- Segelnummer: 1842
- Båtnamn: Ila af Limhamn
- Ort: Limhamn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: Självlänsar
Det var ju inte alls bra.
Jag vet inte om det finns motsvarande ventil i kompositmaterial.
Servisventiler för vattenledningar är ibland gjorda av kompositmaterial och är oftast kilslidsventiler.
Jag har för mig att jag har sett 25 mm servisventiler men vet faktiskt inte vilka dimensioner de finns i.
Vi skall själv byta våra ventiler till våren så jag skall forska vidare i detta.
Jag vet inte om det finns motsvarande ventil i kompositmaterial.
Servisventiler för vattenledningar är ibland gjorda av kompositmaterial och är oftast kilslidsventiler.
Jag har för mig att jag har sett 25 mm servisventiler men vet faktiskt inte vilka dimensioner de finns i.
Vi skall själv byta våra ventiler till våren så jag skall forska vidare i detta.
Jim - SWE 1842 - Ila
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Självlänsar
25 - mm ventiler (1 " = 25,4 mm) torde väl passa till en IF.
Skönt om man i framtiden kunde slippa alla dessa problem med dåliga metaller....
Kanske det trots allt var bättre förr...?..
Skönt om man i framtiden kunde slippa alla dessa problem med dåliga metaller....
Kanske det trots allt var bättre förr...?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2400
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Självlänsar
Guidi SRL i Italien har svarat. Den aktuella ventilen nr 1522 är gjord av dessa material:
Valve body: bronze SN 5 UNI-EN 1982 DIN 50930/6
other inner valve component: brass CW617N UNI-EN 12165, CW614N UNI-EN 12164 and DELTA CS UNI-EN 1982 CB 7535
gaskets: Guarnital and DUTRAL EPDM90
handwheel: steel, with plastic coating
handwheel nut: zinc plated steel
De säger också att ventil 1522 INTE är lämplig i marina applikationer.
För marint bruk ska deras non-stick valves användas, 2400 eller 2260.
2400 är en kulventil i brons med kula av PPS-plast och spindel av DZR mässing.
2260 är en patenterad kompaktventil av brons och neopren, med en specialslid som blockerar flödet.
Så då finns det en tydlig förklaring till varför min ventil ser ut sm den gör efter 10 år.
Det är bara att konstatera att kilslidventil Guidi 1522 som jag har använt är olämplig. Mässingen i spindeln avzinkas i saltvatten och förstör ventilen. Montera INTE denna ventil på din båt.
Valve body: bronze SN 5 UNI-EN 1982 DIN 50930/6
other inner valve component: brass CW617N UNI-EN 12165, CW614N UNI-EN 12164 and DELTA CS UNI-EN 1982 CB 7535
gaskets: Guarnital and DUTRAL EPDM90
handwheel: steel, with plastic coating
handwheel nut: zinc plated steel
De säger också att ventil 1522 INTE är lämplig i marina applikationer.
För marint bruk ska deras non-stick valves användas, 2400 eller 2260.
2400 är en kulventil i brons med kula av PPS-plast och spindel av DZR mässing.
2260 är en patenterad kompaktventil av brons och neopren, med en specialslid som blockerar flödet.
Så då finns det en tydlig förklaring till varför min ventil ser ut sm den gör efter 10 år.
Det är bara att konstatera att kilslidventil Guidi 1522 som jag har använt är olämplig. Mässingen i spindeln avzinkas i saltvatten och förstör ventilen. Montera INTE denna ventil på din båt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Självlänsar
Kanske det inte fanns bättre ventiler än du använt för 10 år sedan. I vilket fall som helst finns det ventiler på våra båtar som hållit i 50 år. En sak man kan tänka på för att förbättra livslängden är att smörja in alla rörliga komponenter som kommer i kontakt med vatten med propelleraxelfett samt regelbundet byta o-ringarna på axeln.. Jag misstänker att detta kanske inte låter sig göras med alla typer, men mina ventiler som bl.a. har just axel med 2 tät
ande o-ringar går det att göra utan några större problem.
En sak som jag hört ryktas om är att försäkringsbolagen inte har några specificerade krav men rekommenderar byte var 10-e år.
ande o-ringar går det att göra utan några större problem.
En sak som jag hört ryktas om är att försäkringsbolagen inte har några specificerade krav men rekommenderar byte var 10-e år.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Självlänsar
Mina originalventiler kunde nog ha tjänat på lite tätare serviceintervall. I min ägo har jag inte kunnat öppna dem för inspektion och tätning. De har fungerat men läckt vid bröst och spindel och uppvisar korrosion bitvis.
I höst har jag efter torrsättning smort och försökt öppna dem vid varje besök till båten men det har inte gått. Gängorna sitter som berget och spindeln vill inte låta sig skruvas ut. Jag har inte utövat något större våld mot spindlarna men styrbord spindel brast likväl igår så det var bara att hämta vinkelslipen och pensionera hela installationen.
Jag hade kunnat tänka mig Trudesigns kulventil i komposit men jag undrar om de verkligen får plats. De är 102mm långa, drygt dubbelt så långa som skjutventilen jag hade tidigare och slangen var redan då lätt böjd och därmed lite plattare på mitten. Blir ventilen för lång tror jag inte slangen klarar den lilla riktningsförändring den måste göra.
Jag ska se om man kan få låna en i lokala butiken och känna efter på plats, annars ligger väl Guidi 2400 och 2260 bra till som alternativ. När jag läst om 2400 framgår det i marknadsföringen att det är den första ventil som Guidi har tillverkat helt och hållet själva. Tråkig att man köpt in delar så godtyckligt tidigare. Ventilen 1522 beskrivs ju faktiskt som saltvattensbeständig i flera nätbutiker.
I höst har jag efter torrsättning smort och försökt öppna dem vid varje besök till båten men det har inte gått. Gängorna sitter som berget och spindeln vill inte låta sig skruvas ut. Jag har inte utövat något större våld mot spindlarna men styrbord spindel brast likväl igår så det var bara att hämta vinkelslipen och pensionera hela installationen.
Jag hade kunnat tänka mig Trudesigns kulventil i komposit men jag undrar om de verkligen får plats. De är 102mm långa, drygt dubbelt så långa som skjutventilen jag hade tidigare och slangen var redan då lätt böjd och därmed lite plattare på mitten. Blir ventilen för lång tror jag inte slangen klarar den lilla riktningsförändring den måste göra.
Jag ska se om man kan få låna en i lokala butiken och känna efter på plats, annars ligger väl Guidi 2400 och 2260 bra till som alternativ. När jag läst om 2400 framgår det i marknadsföringen att det är den första ventil som Guidi har tillverkat helt och hållet själva. Tråkig att man köpt in delar så godtyckligt tidigare. Ventilen 1522 beskrivs ju faktiskt som saltvattensbeständig i flera nätbutiker.
Re: Självlänsar
Jag fick låna en Trudesign-ventil av min lokala SeaSea, så här ser den ut på plats. Handtaget har inte utrymme att stängas pga skrovförstärkningen men det är monterat med en vanlig skruv så man kan byta till något bättre passande eller montera en fjärrmanövrering.
Den blir trots allt inte så mycket längre då skrovgenomföringen hade en bit överflädig gänga på originalinstallationen. Den kan man så klart kapa till lagom längd på den nya installationen.
Jag får se hur det blir men jag lutar lite åt Trudesign komposit. Originalen har jag nu gett upp att öppna. Skruvstäd och stor skiftnyckel fungerade inte heller så de får kasseras utan obduktion.
Den blir trots allt inte så mycket längre då skrovgenomföringen hade en bit överflädig gänga på originalinstallationen. Den kan man så klart kapa till lagom längd på den nya installationen.
Jag får se hur det blir men jag lutar lite åt Trudesign komposit. Originalen har jag nu gett upp att öppna. Skruvstäd och stor skiftnyckel fungerade inte heller så de får kasseras utan obduktion.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2400
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Självlänsar
Jag gissar att spindeln på din originalventil har korroderat samman, precis som min. Det vita som syns på utsidan är antagligen zinkrester.
Det ser ju ut att kunna fungera med Trudesign kompositventil, även om den är lite klumpig. Behövs inte genomföring bytas eller extra avlastning sättas på bottnens insida? Behövs mycket kraft i handtaget vid manövrering?
Kulventil i brons finns tydligen att skaffa.
Seacamper har t ex denna kulventil i brons från Vetus:
Enligt datablad har den hus av brons CC491K medan spindel, gland och kula är av mässing CW617N.
Eller denna Guidi 2400:
Såvitt jag förstår har den hus av brons och spindel av avzinkningsfri mässing DZR (oklart vilket legering) och kula av plast PPS.
Kolla bara vilka material spindel, gland och kula är gjorda av! Enligt Behöver vi vara oroliga för våra bordgenomföringar? tidigare i denna tråd ska det vara CW602N som är avzinkningsfri och inte CW617N.
Kulventiler är gärna lite långa, så det kan bli svårt att få slangen rätt, precis som du är rädd för. De kan också vara tunga att manövrera, vilket kan vara viktigt när det är så svårt att komma åt där inne på en IF.
Jag lutar därför istället åt Guidi 2260, Threaded non stick valve Alex full flow:
Det är en ventil som jag tror närmast kan kallas straight through diaphragm valve. Fördelen är att det enda som har kontakt med havsvattnet är bronshus och neoprenmembran. Det ska vara en ventil som är tålig mot korrosion och försmutsning och samtidigt är lättmanövrerad.
Kanske kan jag modifiera dess ABS-vred så att fjärrmanövrering med förlängningsstänger från salongen fortsatt kan fungera. Jag gillar den lösningen.
Det ser ju ut att kunna fungera med Trudesign kompositventil, även om den är lite klumpig. Behövs inte genomföring bytas eller extra avlastning sättas på bottnens insida? Behövs mycket kraft i handtaget vid manövrering?
Kulventil i brons finns tydligen att skaffa.
Seacamper har t ex denna kulventil i brons från Vetus:
Enligt datablad har den hus av brons CC491K medan spindel, gland och kula är av mässing CW617N.
Eller denna Guidi 2400:
Såvitt jag förstår har den hus av brons och spindel av avzinkningsfri mässing DZR (oklart vilket legering) och kula av plast PPS.
Kolla bara vilka material spindel, gland och kula är gjorda av! Enligt Behöver vi vara oroliga för våra bordgenomföringar? tidigare i denna tråd ska det vara CW602N som är avzinkningsfri och inte CW617N.
Kulventiler är gärna lite långa, så det kan bli svårt att få slangen rätt, precis som du är rädd för. De kan också vara tunga att manövrera, vilket kan vara viktigt när det är så svårt att komma åt där inne på en IF.
Jag lutar därför istället åt Guidi 2260, Threaded non stick valve Alex full flow:
Det är en ventil som jag tror närmast kan kallas straight through diaphragm valve. Fördelen är att det enda som har kontakt med havsvattnet är bronshus och neoprenmembran. Det ska vara en ventil som är tålig mot korrosion och försmutsning och samtidigt är lättmanövrerad.
Kanske kan jag modifiera dess ABS-vred så att fjärrmanövrering med förlängningsstänger från salongen fortsatt kan fungera. Jag gillar den lösningen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Självlänsar
Det låter rimligt!johan swe-1870 skrev: ↑29 okt 2021 14:03 Jag gissar att spindeln på din originalventil har korroderat samman, precis som min. Det vita som syns på utsidan är antagligen zinkrester.
Så länge gängan passar kan man använda vilken genomföring man vill enligt Trudesign. Om man använder deras variant i komposit så rekommenderas det att man bygger upp den effektiva skrovtjockleken till 20mm genom att exempelvis plasta en bricka. Så det blir lite extra jobb.johan swe-1870 skrev: ↑29 okt 2021 14:03Det ser ju ut att kunna fungera med Trudesign kompositventil, även om den är lite klumpig. Behövs inte genomföring bytas eller extra avlastning sättas på bottnens insida? Behövs mycket kraft i handtaget vid manövrering?
Manövreringen går lätt. Kulan är lite "klibbig" men när den väl börjar rotera går det lätt och fint.
Tack för tips!
Jag tycker också Guidi 2260 ser lockande ut men den är lite dyr. Ca 2700kr för två ventiler, slangnipplar och genomföringar från Toplicht med frakt. Som jämförelse får man samma uppsättning i komposit från Trudesign för 1200kr på SeaSea just nu.johan swe-1870 skrev: ↑29 okt 2021 14:03Kulventiler är gärna lite långa, så det kan bli svårt att få slangen rätt, precis som du är rädd för. De kan också vara tunga att manövrera, vilket kan vara viktigt när det är så svårt att komma åt där inne på en IF.
Jag lutar därför istället åt Guidi 2260, Threaded non stick valve Alex full flow.
Jag ska fundera vidare lite grann innan jag bestämmer något.