Kvar att göra där jag har frågor:
Rodret har jag monterat av för att montera nya o-ringar, gång järnen ser ok ut kanske 1 par 10 del mm slitna men inom tolerans. Dock skulle jag vilja montera nya fräscha rostfria bultar genom gångjärnsbeslag på rodret dvs. 6 bultar, där jag tänkte ha en riktig muttr istället för de skruverna som finns idag- har ett mycket litet glapp på den mittersta och översta och det går inte att strama upp. Är det något som kan rekommenderas med vanliga rostfria bultar ?
Dessutom när jag kollar på rodret nermonterat ser det klent ut upp till, och påtänkar därför att svetsa på de eksisterande rostfria rorkult plåterna, ekstra plåt nertill för att stärka rodret där det är smalast upp till, - där ¨tänkte jag också använda rostfria bultar och muttrar- ( ser redan på forum detta gjort dock inte med rostfria pinbultar )
De danska röstjärnen: Hur många skall monteras ett par gissar jag där vår däcket är plant ? de andra röstjärn går igenom sargkanten eller nära på,- rätta mig om jag är ute och cykla, gulan är en ny kompis som jag påtänkar att rusta för lite längra segling nästa år därför redan börjat. Skall jag beställa 2 x dk röstjärn eller 4x ...
Den mekaniska original loggen hoppar och vibrerar till och från: Tacksam om någon på forumet kan tipsa mig om hur en sån applikation skall repareras, tänkte komma åt wiren för att smörja denna men kan ej komma åt den uppe i instrumentet, - tips och erfarenhet angående detta välkomnas !
mvh / Thomas