Sökningen fann 2775 träffar

av maja
08 dec 2022 11:58
Kategori: Segel
Tråd: Integrerat bomkapell
Svar: 6
Visningar: 5426

Re: Integrerat bomkapell

Min erfarenhet av Lazy Bag och Jacks begränsar sig till vad jag har fått från större båtar med inombordsmotor. Jacks utan bag är bökiga, eftersom de kommer i vägen när man ska sätta på bomkapellet. Det innebär att man kanske inte sätter på kapellet så ofta som man borde göra det. Innan du går vidare...
av maja
20 nov 2022 13:44
Kategori: Skrov
Tråd: Åtgärda flagnande bottenfärg
Svar: 4
Visningar: 2969

Re: Åtgärda flagnande bottenfärg

Epoxibehandling mot vatteninträngning har inte så mycket med målning med giftfärg för att förhindra beväxning att göra, utan det är två olika saker. Om man vill måla tät epoxifärg på skrovet är det viktigt att skrovet har torkat ut ordentligt innan. Det bästa är att ställa den inomhus några månader ...
av maja
25 sep 2022 16:20
Kategori: Skrov
Tråd: Epoxiprimer?
Svar: 6
Visningar: 4545

Re: Epoxiprimer?

Du kan förslagsvis fråga leverantören av den epoxiprimer du avser använda.
av maja
25 sep 2022 14:27
Kategori: Skrov
Tråd: Epoxiprimer?
Svar: 6
Visningar: 4545

Re: Epoxiprimer?

Om det är originalprimern, är det troligtvis "Polygrund".
Epoxi var ännu inte påtänkt som primer på 60-70-talen.
av maja
22 sep 2022 22:20
Kategori: Annat
Tråd: Hyllor i förpiken, Lagunabord
Svar: 8
Visningar: 4717

Re: Hyllor i förpiken, Lagunabord

I min båt finns det teaklister som är fastskruvade till långskrppsförstärkningen och till denna är hyllan fastskruvad.

V.g Lagunabord så är min uppfattning att detta inte har några fördelar gentemot originalbordet, mer än att det är en standardprodukt som man kan köpa om man saknar bord.
av maja
16 sep 2022 13:15
Kategori: Allmänt
Tråd: Funderingar inför köp av IF-båt
Svar: 3
Visningar: 5655

Re: Funderingar inför köp av IF-båt

Svenska Båtunionen har en checklista för egenkontroll av segelbåt avsedd för övernattning här: https://batunionen.se/checklist/segelbat-avsedd-for-overnattning/ Den kan kanske vara till hjälp. Du har ju båtvana, så mycket av detta gäller även t.ex. motorbåtar. Vissa delar är inte direkt tillämpbara ...
av maja
15 sep 2022 15:12
Kategori: Allmänt
Tråd: Funderingar inför köp av IF-båt
Svar: 3
Visningar: 5655

Re: Funderingar inför köp av IF-båt

Redan det låga priset gör att du inte behöver gå på en större nit om det visar sig att du har gjort ett felköp. Det viktiga är kanske att du kan komma i kontakt med personer som vet litet bättre om de här sakerna och som kan hjälpa till i själva båtköpet med att värdera det man kan se och ställa de ...
av maja
11 sep 2022 17:12
Kategori: Skrov
Tråd: HJälp med att spåra läcka
Svar: 11
Visningar: 3642

Re: HJälp med att spåra läcka

Det händer att vatten kan rinna rakt igenom däckskontakten. Det gäller både hanen och honan, men kanske främst honan som ju sitter i däcket. Lösningen är att fylla hela kontakten med batteripolfett eller vaselin. För hankontakten kan det hända att packningen kring själva kabeln inte håller tätt. Jag...
av maja
08 sep 2022 18:54
Kategori: Skrov
Tråd: HJälp med att spåra läcka
Svar: 11
Visningar: 3642

Re: HJälp med att spåra läcka

Ta bort durken i db garderob. Lägg dit en frottehandduk. Vattna rejält kring førligt fönster , däckskontakt, mastfot och förlucka. Om handduken blir våt ska du leta efter läckaget kring och framför mastskottet och det førliga fønstret.
av maja
08 sep 2022 17:57
Kategori: Skrov
Tråd: HJälp med att spåra läcka
Svar: 11
Visningar: 3642

Re: HJälp med att spåra läcka

När man tror att vattnet kommer in genom däcksskarven, kan den verkliga orsaken vara att det läcker genom skruvhålen till yttre genuaskotskenan. Om det kommer in vatten bakom klädseln när det regnar, kan man misstänka ett sådant läckage. Vatten kan ju bara rinna neråt, så om det t.ex. kommer via luc...
av maja
02 sep 2022 14:49
Kategori: Segel
Tråd: Tips på segelmakare i Skåne
Svar: 5
Visningar: 3713

Re: Tips på segelmakare i Skåne

Jag tog kontakt med Henrik igår. Han har svarat och skriver att han har firman och lokalen på Köpenhamnsvägen 42 kvar och att han jobbar några timmar per dag, oftast mellan kl 14 - 16. Så han kan fortfarande säkert stå till tjänst. Vad gäller segeltvätt så finns det företag som sysslar med detta. Ja...
av maja
01 sep 2022 17:34
Kategori: Annat
Tråd: Segelkapell
Svar: 16
Visningar: 6716

Re: Segelkapell

Jag tänkte att remmar och spännen undertill blir den luftigaste lösningen men den tanken fick jag äta upp. Dubbelvikt kapellväv och dubbelvikt webbing var inte kul att sy igenom och det tog mer tid att bråka med trådtrassel vid remmarna än att sy allt annat. Nästa gång (för det var faktiskt rätt ku...
av maja
27 aug 2022 15:30
Kategori: Motor
Tråd: M26 byte till elmotor
Svar: 34
Visningar: 24096

Re: M26 byte till elmotor

Intressant läsning. Läge 1 och 2 blir väl mest aktuella i hamnar där maxfarten är 3 knop. Läge 3 och fyra passar väl bra vid transport. Läge 5 ger en fart nära båtens deplacementfart och drar väl ut batterierna snabbt och kanske inte ens går att använda (att man inte får ut 120 Ampere) om batteriern...
av maja
23 aug 2022 10:06
Kategori: Beslag
Tråd: Byta vinschar
Svar: 11
Visningar: 18577

Re: Byta vinschar

På en del IF-båtar har ägaren tagit bort skotwincharna från sargkanten och flyttat dem till rufftaket. Samtidigt kanske man har satt dit några råttor på kanten för spinnakerskot och suggor. Är det kanske så på din båt?
av maja
18 aug 2022 10:19
Kategori: Beslag
Tråd: Beslag till spinnaker block trasigt, var kan jag köpa likande?
Svar: 2
Visningar: 1504

Re: Beslag till spinnaker block trasigt, var kan jag köpa likande?

Jag har likadana spinnakerblocksbeslag som du. Själva blocken är bytta sedan länge till bättre, men däcksbeslagen är fortvarande hela (om än solanfrätta). Det är väl bara en tidsfråga innan det spricker, eftersom plast inte är tidsbeständigt. Det kan nog vara nästan omöjligt att få tag i originalbes...