Byta vinschar

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Thomas SWE 2017
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 aug 2006 18:04
Ort: Limhamn/Skillinge

Byta vinschar

Inlägg av Thomas SWE 2017 »

Jag skall byta ut mina vinschar på sittbrunnssargen mot bottendragna Andersen (jag vet att de egentligen "skall" sitta på rufftaket!) .

Hur får jag bort de gamla Lewmar 8 och hur monterar jag de nya? Det bör ju vara genomgående skruv med bricka/mutter med något slags "mothåll" underifrån men hur är det egentligen gjort från början? Jag har lyft på "isoleringsduken" i stickkojsutrymmet, men bara för att konstatera att där under sitter det isolerings cellplast. Någon som har testat? Ni är ju många kappseglare som tagit bort vinscharna så ni bör ju sitta inne med minst halva svaret....
Anders Schwan
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
Ort: Uppsala

Inlägg av Anders Schwan »

Det är inte jag som skall svara på det här egentligen.

Så vitt jag har frågat Uppsalas IF expert, så är orginal-wincharna fästa endast med självgängande skruv.

Orsaken till att jag inte kan hålla mig lugn är att jag har kvar orginalwincharna pluss Andersen på rufftaket.

Rufftaks-wincharna fanns där redan 1994 när jag köpte båten. De är vinklade troligen med hjälp av skärbrädesmaterial av plast som maja har rekomenderat för sådana ändamål.

Visst klagar mina gastar ibland på att sargkanten inte är fri, men jag behöver winchar där när jag seglar ensam.

Min fråga: Borde det inte vara förbjudet att ta bort orginalwincharna?

Hälsningar Anders
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Sedan IF-tidernas begynnelse har IF-båtens klassregler inte begränsat eller styrt valet av winchar eller dess placering.

Det finns inget som heter "borde" eller "bör" i detta sammanhang. Det är fritt för medlemmarna att motionera om vilken klassregeländring som helst.

För att kunna beredas och tas upp på årsmötet, ska en motion vara IF-båtflrbundet tillhanda senast vid verksamhetsårets utgång, vilket är 30 september. Adress till förbundet finns på sidan 2 i Medvind.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med Anders Schwan om att originalwinscharna helst ska sitta kvar.

De är utmärkta när man seglar ensam. De kan också användas vid tursegling då man seglar med sprayhood uppfälld, vilket händer om det regnar eller om det blåser mycket mot.

Jag har kvar mina winschar just av de anledningarna. Min kappseglingsbesättning får helt enkelt stå ut med dem. För övrigt tycker den att det är bekvämt med nånting att lägga spinnakerskotet på.

Ett tips: sätt en knipknap att lägga fast skotet på bakom originalwinscharna. Den fungerar utmärkt, och sticker inte upp värre än att du kan sitta på den. Jag tycker det är bättre än skotråtta och betydligt bättre än clamcleat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Man måste nog ha winchar på sittbrunnssargen om man vill kunna skota förseglet med sprayhooden uppe på ett någorlunda rimligt sätt. Men när man är ensam med sprayhooden nere kan man klara sig med winchar på rufftaket. Om man sitter framför sktorskotsskenan är det faktiskt inte så svårt att skota i samband med stagvändning.

När man seglar ensam anser jag trots allt att man ska segla med sprayhyooden nere och att man ska använda kryssfock. Annars får man från styrmanspositionen mycket dålig sikt framåt, vilket kan vara riskabelt rent sjösäkerhetsmässigt.
Senast redigerad av 2 maja, redigerad totalt 19 gång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Elsa.
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 aug 2006 11:15
Ort: Umeå

Inlägg av s/y Elsa. »

Som jag förstår det frågade du om hur man får bort vinscharna. Det verkade snarast som du triggade igång en ideologisk diskussion om vinscharnas placering, men eftersom jag haft av mina Lewmarvinschar kanske jag kan supplera tidigare talare med följande.

Vinscharna sitter med mässingträskruv under vinschtrumman. Trumman får du av genom att med en liten skurvmejsel peta upp den lilla låsringen som sitter längst upp, runt drivaxeln.

När låsringen är borta är det bara att lyfta trumman. Du kommer då att se de skruvar som håller vinschen på plats. - Enkelt!

När du sätter dit trumman är det bara att göra allting i omvänd ordning, med undantag för att du måste hjälpa de två fjäderbelastade små sprintarna som hindrar trumman att gå baklänges (de som låter klick när du vrider på trumman) på plats. Det gör du enklast genom att bara trycka in dem lite med fingrarna samtidigt som du trär över trumman på drivaxeln.

- Klart & betalt. :D
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

När jag plockade bort mina winschar tog jag först bort skruvarna, men winscharna satt fortfarande som berget! När jag till slut lyckades bryta loss dem, följde en stor bit gelcoat med. Det är ju något du kan vara beredd på... Det är dock inget problem att få det snyggt, det är ju en slät yta där winscharna sitter.
Thomas SWE 2017
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 aug 2006 18:04
Ort: Limhamn/Skillinge

Byta vinschar

Inlägg av Thomas SWE 2017 »

Hej och tack alla! Nu vet jag både hur jag får bort de gamla och monterar de nya. Dessutom fick jag ju helt oförhappandes till en liten debatt och det är alltid uppfriskande. Nu vågar jag dessutom avslöja att det redan sitter ett par Andersen på rufftaket...

Än en gång; stort tack! Ni är väldigt hyggliga mot oss virrpannor.
Obst
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 aug 2022 20:34
Segelnummer: 1078

Re: Byta vinschar

Inlägg av Obst »

Hej!
En gammal tråd men jag har en fråga i det sammanhanget. I mitt fall så var originalvinschar på sargkanterna redan borttagna när jag köpte båten och nu vill jag montera nya vinschar där. Thomas konstaterade (och jag hörde samma sak) att...
Thomas SWE 2017 skrev: 18 jun 2007 21:58 ...Det bör ju vara genomgående skruv med bricka/mutter med något slags "mothåll" underifrån (...) Jag har lyft på "isoleringsduken" i stickkojsutrymmet, men bara för att konstatera att där under sitter det isolerings cellplast....
sen svarade Anders:
Anders Schwan skrev: 18 jun 2007 22:18 ...Så vitt jag har frågat Uppsalas IF expert, så är orginal-wincharna fästa endast med självgängande skruv...

Går de ens att montera med genomgående skruv? Eller är materialet där så massivt att det är tillräckligt med självgängande skruv? Vilken längd bör man ta i så fall? Nån som har nyligen monterat bort sina vinschar eller har koll på dimensioner där?

Tack för hjälpen!
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Byta vinschar

Inlägg av Andreas89 »

Jag bytte de bakre vinscharna förra året och de satt i självgängande träskruv som var gissningsvis 60-70mm långa.

Jag tätade bara om och återanvände de befintliga skruvarna och skruvhålen som var i bra skick.

När jag hade samma tankar resonerade jag att ifall trimplankan på luckgaraget (som på min båt tar alla laster utom skoten) suttit bra under många års kappsegling med 6st självgängande träskruv så borde 5st likadana skruv per bakre vinsch vara hur lugnt som helst.
Obst
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 aug 2022 20:34
Segelnummer: 1078

Re: Byta vinschar

Inlägg av Obst »

Förra ägaren hade en nöd- eller lättvindslösning med bara råttor där vid sittbrunnssargkanten med långa skruvor men de räcker såklart inte och lossnar nu. Men Vinsch med 6 skruvor är ju en annan sak. Om det håller hos andra borde det nog räcka till bra.

Sen har jag alla fall, kick och liknande på ett bräde som är fäst på samma sätt som du beskriver och den börjar lossna och skruvar tappa fäste. Så där ska jag byta nu till genomgående skruv.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byta vinschar

Inlägg av maja »

På en del IF-båtar har ägaren tagit bort skotwincharna från sargkanten och flyttat dem till rufftaket. Samtidigt kanske man har satt dit några råttor på kanten för spinnakerskot och suggor. Är det kanske så på din båt?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar