Sökningen fann 17 träffar
- 05 jul 2013 13:16
- Kategori: Skrov
- Tråd: Nylackad och klar
- Svar: 3
- Visningar: 7906
Re: Nylackad och klar
Kul att det blev så bra. Övervägde du Double Coat som ju framhåls som en "mirakelfärg" på diverse hemidor? Och i så fall vad fick dig att inte välja den?
- 22 jan 2010 10:36
- Kategori: Segel
- Tråd: Siktruta i cruisingsegel
- Svar: 6
- Visningar: 14438
Re: Siktruta i cruisingsegel
Varför skulle siktruta vara förbehållet den som tävlar? Vid cruising är man ju ofta färre ombord och har därmed ännu större behov av att kunna se bakom seglen. Detta är en säkerhetsgrej som borde ingå som standard på alla segel.
- 05 okt 2009 12:16
- Kategori: Motor
- Tråd: Trasig Volvo Penta MD1B
- Svar: 8
- Visningar: 20219
Re: Trasig Volvo Penta MD1B
IF-E är ganska eftertraktade utomlands. Är den i fint skick: Rea inte bort den i onödan eller bygg om den så att den inte går att återställa. På en vinter borde du kunna hitta en MD1 eller nån annan småmotor begagnad för klart under 10.000. En ny utombordare är inte gratis den heller. Skall du ändå s ...
- 30 aug 2009 12:17
- Kategori: Beslag
- Tråd: Nya fall o fallbänk
- Svar: 18
- Visningar: 32847
Re: Nya fall o fallbänk
Känns som en onödigt krånglig och ful lösning. Det är enklare att ta upp fallurtag i masten istället.
- 02 jun 2009 16:57
- Kategori: Skrov
- Tråd: Skador i kölsvinet
- Svar: 7
- Visningar: 11554
Re: Skador i kölsvinet
Det finns många IF-ar och det är alltid ett antal till salu, så man behöver inte köpa första bästa. Speciellt inte som många faktiskt är i rätt bra skick även om de kanske kostar mer än de värsta buskarna som börjar krypa rejält i pris. Att få börja mecka redan direkt efter köp är inte att rekommende ...
- 03 maj 2009 10:38
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Första turen i IF
- Svar: 6
- Visningar: 11738
Re: Första turen i IF
Försöker man styra i en hamn med bara rodret så kan det bli knepigt, men om man styr med utombordaren också så kan man ju vända på en femöring. Dock blir arbetsställningen en aning ansträngd. Som familjebåt betraktat så är avståndet mellan sittbrunn och utombordare den enskilt största nackdelen på IF ...
Jag går emot strömmen och har en "riktig" kartplotter, en Lowrance 5300 som jag inför den här säsongen har monterat på ett svängbart fäste inne i ruffen som man kan fälla fram i rufföppningen. Tyckte den satt väldigt mycket i vägen på skottet. Hur det kommer fungera nu återstår att se, har närmligen ...
- 28 maj 2008 20:58
- Kategori: Rigg
- Tråd: Sagg i yttervanten
- Svar: 22
- Visningar: 40381
Jag håller inte med maja. Toppvanten skall aldrig behöva slacka i lä när man seglar. På min båt kan jag segla upp till ca 15m/s utan att det saggar i lä. Oaktat vad Fanta skriver rekommenderas det inte att spänna riggen mycket över det som anges i North Sails trimguide. Då börjar man nog spela roule ...
Vad du skall ha för utrustning beror alldeles på vad du har för preferenser, t.ex. vart skall du segla, hur beroende är du av el ombord osv. Helt enkelt: Vad skall du ha din GPS till och vad får det kosta? Själv har jag aldrig använt GPS, har seglat i flera av Sveriges skärgårdar och alltid nöjt mig ...
- 12 mar 2008 09:09
- Kategori: Rigg
- Tråd: Söker mastbeslag
- Svar: 4
- Visningar: 9675
- 20 okt 2007 09:26
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Suck! Familj och IF-båt.
- Svar: 8
- Visningar: 16572
- 10 okt 2007 21:49
- Tråd: Tyngd på utombordsmotor
- Svar: 32
- Visningar: 53908
- 06 okt 2007 19:28
Någonstans kan jag inte frigöra mig från känslan att riggen faktiskt var längre på min gamla 8 hk. På Yamaha förnekar man att så är fallet, men jag undrar... Det kan kanske bero på att en starkare motor "håller kvar" propellern i vattnet bättre, troligtvis därför att den håller farten relativt hög i ...
- 06 okt 2007 11:04
- 05 okt 2007 12:21
Oaktat din sarkasm, så är jag rätt övertygad om att den mindre erfarene är mer benägen att söka mer sjörum vid segelsättning än den erfarne. Särskilt under semestertider när det kanske inte är helt poppis att kryssa i smala sund eller ut/inlopp till hamnar. Och i hårt väder när sjön trycker på genom ...