Sökningen fann 31 träffar

av akumali2
23 jul 2023 09:33
Kategori: Skrov
Tråd: Förlucka - tätningslist
Svar: 32
Visningar: 37067

Re: Förlucka - tätningslist

Hej, listen är bara att dra bort. Jag skrapade med en plastskrapa mekaniskt bort gammalt klister tillsammans med lite lösningsmedel, jag minns inte riktigt med vad, testa dej fram med t-röd eller lite aceton. Det är väl bra om det är en ren jämn och avfettad yta att limma den nya listen på. jag limm...
av akumali2
16 mar 2023 14:10
Kategori: Annat
Tråd: Behandla plywood?
Svar: 5
Visningar: 2023

Re: Behandla plywood?

Okej, jag trodde det var plywoodskivan i längs inne i stickojen under sittbrunnen du for efter 😎 Det finns de som har problem att den är fuktskadad har jag läst i forumet. De Små skotten under kojen som du menar målade/lackade jag med epoxi som blev över efter plastning av mastbalken. De skruvades s...
av akumali2
20 feb 2023 22:26
Kategori: Annat
Tråd: Behandla plywood?
Svar: 5
Visningar: 2023

Re: Behandla plywood?

Hej, man kan alltid stryka med epoxi, strä suger åt sig epoxi bra och är mer vattentätt än polyester, ett eller några lager. Antar att du ska laminera fast skivan på ngt sätt oxå? Använder du polyester då kanske du kan lägga ett lager av det istället, det duger nog skulle jag tro så länge man inte b...
av akumali2
01 nov 2022 17:33
Kategori: Skrov
Tråd: Typ av fönster
Svar: 7
Visningar: 2391

Re: Typ av fönster

Om skruven redan är genomgående och du kanske kan behålla metallramarna på insidan, då behåller du i vilket fall utseendet från insidan om du monterar plexiglas på utsidan, en av två är ju inte så dumt det heller 😃
av akumali2
24 sep 2022 18:44
Kategori: Skrov
Tråd: Funktion på plywood
Svar: 1
Visningar: 983

Re: Funktion på plywood

Hej, det är nog att försöka får bort det murkna med valfri mekaniskt metod, slipa ner och tvätta med aceton, sedan trycka dit en ny, plywoodskiva, med antingen förtjockad epoxi eller polyester, sen lägga några lager väv över. Ang plywood eller annat material vet jag inte, plywood är lätt att få tag ...
av akumali2
02 sep 2022 21:55
Kategori: Skrov
Tråd: Lister rufflucka
Svar: 3
Visningar: 1455

Re: Lister rufflucka

Hej, jag köpte lister från Gert, ffa sidoslisterna var trasiga på samma sätt som dina, kostade en liten peng men jag blev jäkligt nöjd med resultatet. Har sett att en del ej har trälist underst, verkar som man plastat dit en L-profil av ngt slag och sedan endast sidoslisterna//Mats
av akumali2
26 apr 2022 22:44
Kategori: Beslag
Tråd: Röstjärn från seacamper
Svar: 14
Visningar: 13606

Re: Röstjärn från seacamper

Ja jag såg det lite sent, har letat igenom de gamla medvind en efter en, jag tror jag sett dem där men kan inte hitta den nu🤨 borde ju finnas i rubriken båt annars, har letat där också men ej hittat ngt där heller. Johan eller Marek här i forumet vet säkert.
av akumali2
15 maj 2021 21:39
Kategori: Skrov
Tråd: Knä vid röstjärn
Svar: 52
Visningar: 67654

Re: Knä vid röstjärn

Hej, kanske borra hålen för de nya järnen i den nya plattan och när du monterar plattan lägger du ett lager förtjockad epoxi på plattan och med hjälp av röstjärnen fixerar du så plattan kommer i rätt nivå. När sedan epoxin härdat kan du dra åt skruvarna till röstjärnen. Drar du skruvaran fullt direk...
av akumali2
08 maj 2021 15:10
Kategori: Skrov
Tråd: Sprickor i balk (kölsvinet)
Svar: 8
Visningar: 10163

Re: Sprickor i balk (kölsvinet)

Hej, kan tillägga att mina sprickor var inte så omfattande som dina, kanske hälfen så stora/tydliga, ngt större i aktern på balken där. Jag vet inte om det var en grundstötning eller frostprängning pga att genomsura balkar som orsakade delamineringen. Känns dock skönt att ha åtgärdat det. Mina först...
av akumali2
08 maj 2021 14:56
Kategori: Skrov
Tråd: Knä vid röstjärn
Svar: 52
Visningar: 67654

Re: Knä vid röstjärn

Hej, ja det är sant den sitter bra, jag har även de danska röstjärnen liggande från seacamper som ska monteras vid tillfälle //Mats
av akumali2
08 maj 2021 14:50
Kategori: Skrov
Tråd: Sprickor i balk (kölsvinet)
Svar: 8
Visningar: 10163

Re: Sprickor i balk (kölsvinet)

Hej, jag hade samma problem som du och åtgärdade det, läs i forumet undet Teknik och skrov, en länk som heter ”blött trä i stuvfack och under durkarna”. Sprickorna fanns när jag köpte båten och jag seglade ett par år med dessa sprickor utan problem innan jag åtgärdade dem.

Mvh Mats
av akumali2
05 maj 2021 20:28
Kategori: Skrov
Tråd: Knä vid röstjärn
Svar: 52
Visningar: 67654

Re: Knä vid röstjärn

Hej, även jag har den större plattan på min IF—77 swe 2956 och det ligger ngn massa under men de är inte helt utfyllda till 100% och jag funderar på om man ska lägga dit lite förtjockad polyester el dyl vid tillfälle? Det verkar som det endast ligger massa under plattan vid den yttre delen, mot mitt...
av akumali2
18 apr 2021 19:47
Kategori: Skrov
Tråd: Skador i skrovet
Svar: 2
Visningar: 4455

Re: Skador i skrovet

Hej, det finns en tråd om du söker på teknik, skrov i forumet, det heter "läckage från förpikens botten", där diskuteras bla skrovhalvornas ihoplastning inifrån och en spricka som ofta ses utifrån och hur man kan handskas med den/Mvh Mats
av akumali2
14 apr 2021 01:04
Kategori: Skrov
Tråd: Blött trä i stuvfack och under durkarna.
Svar: 7
Visningar: 8569

Re: Blött trä i stuvfack och under durkarna.

Hej! Jag har lite erfarenhet av blött trä över kölen i det främre kölsvinet. Min IF har den nya konstruktionen och är tillverkad 1976. De borrade hålen i båda bottenstockarna över kölen, för att vatten ska kunna rinna bakåt, hade gjort träet i dem genomvåta genom åren pga (vad jag tror) konstaterat ...