Jag har en tid gått och bekymrat mig över fukt och dåliga ytskikt i stuvfacken i sittbrunnen men också nere i kölen.
1. Botten (eller kallas det kanske durken) inne i sittbrunnens stuvfack och akterstuven, har stora flagor och träet under är blött. Durkarna är ju förstärkta med glasfiber just där de ligger an mot skrov eller skott - men i övrigt är de bara målat trä.
Är det viktigt att få träet torrt, och borde man lägga ett lager epoxy / glasfiber i facken för framtiden? Jag förvarar ju tampar / ankarlina osv i facken, så det är omöjligt att hålla dem torra.
2. Kölen på min båt är så konstigt konstruerad, och stämmer inte överens med vad jag läser om här på forumet. Båten är rätt tidig, från 1969.
Under durkarna i salongen, där ”läsken” förvaras ser jag ingen gjutjärnsköl. I stället finns en botten av trä. Precis som i stuvfacken är träet fastlaminerat mot skrovsidorna, men i mitten ligger ett tjockt lager oarmerad plast som såklart har spruckit upp och faller i bitar. Jag bröt bort några bitar idag, och träet under är plaskvått och nästan ruttet.
Längst akterut i salongen (där många har sin lyftkrok) finns ett hål genom träbotten, ca 6 cm i diameter, med en tillhörande träplugg (se bild). Under hålet finns ett ca 15 cm djupt hålrum, innan man kan ana själva järnkölen. Någon lyftkrok finns inte. Hålrummet vattenfylls om det råkar komma in vatten i båten, och vattnet kan inte rinna vidare ner i kölsvinet utan är fast under träplattan måste sugas upp med typ våtdamsugare.
Under sittbrunnen, i det djupa kölsvinet, ser man däremot järnkölen, även om även den är slarvigt överplastad med flagnande oarmerad plast.
Är det någon som känner igen min beskrivning? Och vad ska jag göra med allt det fuktiga träet? Även om det säkert inte spelar någon större roll för båtens hållfasthet så är det svårt att hålla båten ren, när så stora ytor består av vått trä.