Plasta igen genomföring till toan för jämnare skrov

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Plasta igen genomföring till toan för jämnare skrov

Inlägg av IF 2719 »

Hej, ska slipa skrovet. Vill få bort all mjuk och ojämn bottenfärg. Tänkte samtidigt ta bort och plasta igen genomföringarna för toaletten. Innuti båten sitter 2 stora mässingbultar och under vattenlinjen två plastpluggar som sticker ut. Någon som har erfarenhet av detta? Vilken hård färg rekommenderas för kappsegling nu när VC17 försvinner? Lefant Tf? Orginal gelcoat utan färg? Epoxyprimer för att minska upptag av vatten och vikt? Min båt ligger i Mälaren. Mvh Martin
Bilagor
DSC00765.JPG
DSC00765.JPG (120.89 KiB) Visad 10352 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Plasta igen genomföring till toan för jämnare skrov

Inlägg av SWE1489 »

Hej,

För ett antal år sedan tog jag också bort gamla skrovgenomföringar.
De gamla skar jag helt enkelt bort med vinkelslipen. Därefter slipade jag bort gelcoaten på insidan i en cirkel med ca 200 mm diameter.
Desssutom slipade jag en fas ner mot det gamla hålet. På utsidan slipade jag ner försiktigt tills jag hade ren gelcoat närmast hålet.
För att kunna plasta igen hålet och få en perfekt utsida tog jag en bit masonit och vaxade den blanka sidan noga.
Denna fixerade jag mot utsidan på skrovet så att jag fick ett bra stöd att arbeta mot. Den rena glasfiberytan på insidan skrovet blötte jag upp ordentligt med aceton för att få lagningen att fästa bra. Från insidan började jag sedan att lägga ett lager gelcoat och när det härdat en stund byggde jag på med glasfibermatta och polyester tills jag uppnått tillräcklig tjocklek. De första cirklarna av glasfibermatta var bara lite större än hålet och sedan gjorde jag dom större allt eftersom och avslutade med ett lager gelcoat. Var noga med att använda metallroller för att få ut all luft ur den nya glasfibern.
Detta har funkat bra för mig men kolla gärna med fackhandeln. Det finns ju epoximaterial nu som kanske är både enklare att använda och bättre än polyester.

Epoxiprimer skall du använda!
Vad gäller bottenfärg så är det nog viktigast att använda en hård färg som går att slipa till tillräckligt bra finish om du vill ha en snabb båt.
Hur beväxningsläget är i Mälaren vet jag inte men här på västkusten är nog alla färger ungefär lika dåliga...
Peter, IF-1489 Göteborg
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Plasta igen genomföring till toan för jämnare skrov

Inlägg av IF1158 »

Jag gjorde på ungefär samma sätt och det blev bra, blev lite tunnare än skrovet runtomkring då det torkade men jag tror inte det gör något egentligen.
Ser snyggt ut och man slipper du fula genomföringarna.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Plasta igen genomföring till toan för jämnare skrov

Inlägg av IF 2719 »

Tack för tips! Har fått loss pluggarna. Plasten ser fin ut. Ska slipa ner ytan ordentligt (20cm i diameter) så att det blir en stor och stark kontaktyta. Ska lägga på VC-tar sen så jag tar nog bara epoxy (NM båtepoxy) och glasfiberväv direkt utan gelcoat varken på ut eller insidan.

Jag har tagit bort mattan och tänker inte lägga på ny matta eller måla insidan (om jag får rent från allt klister så det blir fräscht).
Har också plockat bort självlänsventilerna som jag ska byta till en variant som inte sticker ut så mycket. Har påbörjat det jobbiga sliparbetet, aldrig mer mjuk bottenfärg!
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Plasta igen genomföring till toan för jämnare skrov

Inlägg av IF1158 »

Jag skall återuppta arbetet med att isolera för och lägga ny matta.
Blev lätt trött ifjol då det var för kallt för att bli bra och det blev bara klet av limmet.
Men i år är det nya tag nu skall isoleringen och det ska bli snyggt också.
Med rätt teknik (kontaktlimning med våtrumslim) och rätt temperatur.

Sen skall nylackad och målad inredning in, ser fram emot det.
Fredrik Ringblom
Skriv svar