Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Moderator: Moderator
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Hej! Jag har på 9 år förbrukat 3st fritidsbatteri (75 Ah). Kanske beror på dåligt underhåll och flera djupa urladdningar, men upplever det svårt att hålla blybatterier i bra skick. Laddade i augusti o nu när jag tog in batteriet hade det spänning 11.2 V utan att jag använt det speciellt mkt. Solcell 50W o regulator klarar inte att hålla laddningen när vi använder båten, laddar telefoner, kylbox o värmare.
Funderar på att byta till 40 Ah Lithiumion batteri. Dyrare, men är lättare att ladda upp o tål djupare urladdning utan att sulfatera. Kräver dock skydd för total urladdning och får heller inte överladdas men det borde min regulator kunna hjälpa mig med (Victron smartsolar 75/15) (ska kolla manualen när jag hinner).
Sen är ett blybatteri rätt tungt att lyfta i o ur båten (tar ur det vid SM och förvarar det hemma över vintern).
Alternativet är väl att köpa ett AGM batteri, men jag funderar på att köpa ett Lithium järnbatteri med BMS. Kanske kommer rabatterat pris på Allt för sjön? Vad tycker ni?
Funderar på att byta till 40 Ah Lithiumion batteri. Dyrare, men är lättare att ladda upp o tål djupare urladdning utan att sulfatera. Kräver dock skydd för total urladdning och får heller inte överladdas men det borde min regulator kunna hjälpa mig med (Victron smartsolar 75/15) (ska kolla manualen när jag hinner).
Sen är ett blybatteri rätt tungt att lyfta i o ur båten (tar ur det vid SM och förvarar det hemma över vintern).
Alternativet är väl att köpa ett AGM batteri, men jag funderar på att köpa ett Lithium järnbatteri med BMS. Kanske kommer rabatterat pris på Allt för sjön? Vad tycker ni?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Dåligt underhåll brukar vara den främsta orsaken till att blybatterier förlorar sin kapacitet. Om man inte ser till att de är mer eller mindre fulladdade hela tiden, tappar de snabbt, kanske neråt 50 % av sin märkning.
Jag tror Johan har visat här att det krävs ganska mycket av solpanelskapacitet för att hålla ett blybatteri laddat om man har en kylbox.
Att inte ha ett blybatteri på laddning under längre tid försämrar det batteriets kapacitet. Här fungerar en solcell utmärkt som underhållsladdare. Men 11,2 volt tyder nog på att en av cellerna har havererat. Ett tecken på att en cell börjar bli dålig och inte tar laddning är att cellen snabbt kokar torr.
Gör även en energibudget för att se hur du ligger till med din tillförsel och förbrukning. Tänk på att din solpanel genererar el bara när det är ljust och till största delen är belyst av spritt ljus, vilket ger ett mycket lägre utbyte än märkeffekten. En kylbox kan dra mycket effekt om man åter den kyla ner varorna. Ta tiden på hur långa perioder kylkompressorn är igång.
Själv menar jag att ett 40 Ah batteri känns litet om man har en kylbox, ett antal läsplattor och mobiltelefoner ombord. För att minska förbruknigen, höj temperaturen i boxen och stäng av all elektronik när den inte används. Ladda dessutom batteriet med landström så fort det finns möjlighet.
Jag tror Johan har visat här att det krävs ganska mycket av solpanelskapacitet för att hålla ett blybatteri laddat om man har en kylbox.
Att inte ha ett blybatteri på laddning under längre tid försämrar det batteriets kapacitet. Här fungerar en solcell utmärkt som underhållsladdare. Men 11,2 volt tyder nog på att en av cellerna har havererat. Ett tecken på att en cell börjar bli dålig och inte tar laddning är att cellen snabbt kokar torr.
Gör även en energibudget för att se hur du ligger till med din tillförsel och förbrukning. Tänk på att din solpanel genererar el bara när det är ljust och till största delen är belyst av spritt ljus, vilket ger ett mycket lägre utbyte än märkeffekten. En kylbox kan dra mycket effekt om man åter den kyla ner varorna. Ta tiden på hur långa perioder kylkompressorn är igång.
Själv menar jag att ett 40 Ah batteri känns litet om man har en kylbox, ett antal läsplattor och mobiltelefoner ombord. För att minska förbruknigen, höj temperaturen i boxen och stäng av all elektronik när den inte används. Ladda dessutom batteriet med landström så fort det finns möjlighet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2445
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
- Kontakt:
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Det är inte lätt att veta vad som är bäst.
Jag har också förbrukat ett antal blybatterier genom åren, fast kanske inte så många som du.
Häromåret bytte jag till ett Gel-batteri med 20h-kapacitet 59 Ah. Det skulle vara bättre än ett blybattteri. Det lär ha mindre självurladdning och lär vara bättre på att få ut mer av sin kapacitet. Jag tror att det stämmer. Trots mindre antal Ah upplever jag ingen försämring jämfört med mina tidigare blybatterier på ca 75 Ah.
Anledningen att jag valde ett så litet batteri är att jag tvunget ville placera det i det aktersta kölsvinet. Där är det så smalt i min båt att det är svårt att hitta batterier som passar. Med den här placeringen på batteri har jag nu valt att sluta montera ur det vid tävling. Det kan inte göra mycket skada med den placeringen!
Detta gel-batteri har varit med om två säsonger nu, så jag vet inte tillräckligt för att kunna svara på livslängdsfrågan.
Lithium-batterier verkar utvecklas mycket just nu, så de kan nog komma att bli intressanta.
Jag har också förbrukat ett antal blybatterier genom åren, fast kanske inte så många som du.
Häromåret bytte jag till ett Gel-batteri med 20h-kapacitet 59 Ah. Det skulle vara bättre än ett blybattteri. Det lär ha mindre självurladdning och lär vara bättre på att få ut mer av sin kapacitet. Jag tror att det stämmer. Trots mindre antal Ah upplever jag ingen försämring jämfört med mina tidigare blybatterier på ca 75 Ah.
Anledningen att jag valde ett så litet batteri är att jag tvunget ville placera det i det aktersta kölsvinet. Där är det så smalt i min båt att det är svårt att hitta batterier som passar. Med den här placeringen på batteri har jag nu valt att sluta montera ur det vid tävling. Det kan inte göra mycket skada med den placeringen!
Detta gel-batteri har varit med om två säsonger nu, så jag vet inte tillräckligt för att kunna svara på livslängdsfrågan.
Lithium-batterier verkar utvecklas mycket just nu, så de kan nog komma att bli intressanta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Johan SWE-1870 skrev: ↑05 jan 2019 11:20
Detta gel-batteri har varit med om två säsonger nu, så jag vet inte tillräckligt för att kunna svara på livslängdsfrågan.
Lithium-batterier verkar utvecklas mycket just nu, så de kan nog komma att bli intressanta.
Läs gärna denna intressanta artikel som är skriven av min kompis Jimmy Hellberg >> https://www.hamnen.se/bloggar-kronikore ... stest.html
Läs även >> https://www.hamnen.se/bloggar-kronikore ... maste.html
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2445
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
- Kontakt:
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Ja, där står väl ungefär samma som jag skrev ovan, även om just gel-batteri berörs väldigt lite.
Om någon hittar LiFePo4 eller annat Li-batteri med lämplig form och kapacitet för en IF vore det intressant att få tips om det.
Om någon hittar LiFePo4 eller annat Li-batteri med lämplig form och kapacitet för en IF vore det intressant att få tips om det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 2 times
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Hej!
Jag håller på med liknande tankar och skulle gärna få kloka synpunkter.
Jag har hittat ett (12V 50Ah (AGM) batteri 257 x 132 x 200) som borde passa bra?
Jag kommer vilja ladda telefon(er), drönarbatteri, driva ekolod och belysning i form av läslampor (LED) och lanternor. Eventuellt kylbox.
@Johan SWE-1870:
(Eftersom jag gillar den placering du valt av batteriet.)
Vilket batteri är det du har?
Jag håller på med liknande tankar och skulle gärna få kloka synpunkter.
Jag har hittat ett (12V 50Ah (AGM) batteri 257 x 132 x 200) som borde passa bra?
Jag kommer vilja ladda telefon(er), drönarbatteri, driva ekolod och belysning i form av läslampor (LED) och lanternor. Eventuellt kylbox.
@Johan SWE-1870:
(Eftersom jag gillar den placering du valt av batteriet.)
Vilket batteri är det du har?
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2445
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
- Kontakt:
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Jag valde detta gelbatteri https://www.batteriexpressen.se/product ... ory_id=243
LxBxH:229x138x213mm (höjden ink. pol.)
Vikt: 18,4 kg
Volt: 12V
Kapacitet: 59Ah/20h, 49Ah/5h
LxBxH:229x138x213mm (höjden ink. pol.)
Vikt: 18,4 kg
Volt: 12V
Kapacitet: 59Ah/20h, 49Ah/5h
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
En allt vanligare elförbrukare är i dessa dagar förstås laddning av mobiltelefoner, paddor och liknande. Ett tips jag fick för rätt många år sedan var att man skall stänga av dessa när man laddar dem från båtens batteri. Anledningen skulle vara att när telefonen går på sitt batteri finns det en funktion som gör att en använder minimalt med effekt för att nå basstationen då. Men när den är ansluten till en laddare kör den på maxeffekt eftersom det inte finns någon anledning att begränsa förbrukningen. Vilket förstås är korrekt om laddaren försörjs av ett 220V-uttag i hemmet. Men inte om laddaren försörjs från ett fritidsbatteri i en båt. Sedan dess har jag som rutin att alltid slå av mobil och iPad när jag laddar dem i båten.
Jag vet inte hur korrekt detta är, och om det i så fall stämmer för samtliga telefoner och paddor. Det kanske någon med mer kunskaper än vad jag har om ellära och/eller mobiltelefoner kan berätta.
Jag vet inte hur korrekt detta är, och om det i så fall stämmer för samtliga telefoner och paddor. Det kanske någon med mer kunskaper än vad jag har om ellära och/eller mobiltelefoner kan berätta.
Nils D SWE-3008
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Hej!
Jag kollade genom att dra ur laddningssladden men kunde inte direkt se att där var någon skillnad.
En sak jag tror mig veta är att en mobiltelefon anpassar sin uteffekt till basstationen och således ställer sig på max uteffekt när den inte hittar någon basstation. Så om man befinner sig långt från stationen (signalstyrkan är låg eller noll) bränner telefonen energi till ingen nytta och man bör slå av telefonen för att spara på energin.
För övrigt har det ju blivit att mobiltelefoner och plattor har blivit de största energitjuvarna ombord. En modern telefon/platta kan dra 3 ampere på 5 volt (15 Watt) plus energiomvandlingsförluster, medan en modern kompressorkylbox drar ungefär lika mycket. (48 W under en tredjedel av tiden, dvs. cirka 16 W i snitt...)
Jag kollade genom att dra ur laddningssladden men kunde inte direkt se att där var någon skillnad.
En sak jag tror mig veta är att en mobiltelefon anpassar sin uteffekt till basstationen och således ställer sig på max uteffekt när den inte hittar någon basstation. Så om man befinner sig långt från stationen (signalstyrkan är låg eller noll) bränner telefonen energi till ingen nytta och man bör slå av telefonen för att spara på energin.
För övrigt har det ju blivit att mobiltelefoner och plattor har blivit de största energitjuvarna ombord. En modern telefon/platta kan dra 3 ampere på 5 volt (15 Watt) plus energiomvandlingsförluster, medan en modern kompressorkylbox drar ungefär lika mycket. (48 W under en tredjedel av tiden, dvs. cirka 16 W i snitt...)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2445
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
- Kontakt:
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Efter 7 år har mitt gel-batteri gett upp. Kanske problemen började redan förra året., om jag tänker efter. Spänningen sjunker fort under belastning, det ger ingen vidare ström och återladdning går fort. Det känns inte alls som att där finns 59 Ah längre.
En grov uppskattning är att batteriet under 7 år kanske har varit med om 200 cykler eller fler. Så där har jag möjligen förklaringen till att det inte längre har nån nämnvärd kapacitet.
Nu funderar jag på att skaffa ett Victron SmartPack 60 Ah (LiFePO4) istället. Enligt https://www.victronenergy.com/blog/2019 ... -solution/ har ett sådant många fördelar. Mer än 5 ggr fler cykler, större arbetsområde, mer tåligt mot urladdning, behöver inte vara fulladdat, halva vikten, högre verkningsgrad, etc. Visst kostar det mer än dubbelt mot andra batterier, men fördelarna uppväger nog det.
Detta batteri har precis samma mått som mitt befintliga Gelbatteri, så det kommer att passa fint på platsen i kölsvinet under sittbrunnen. Jag måste bara se till att mina laddare klarar LiFePO4.
En grov uppskattning är att batteriet under 7 år kanske har varit med om 200 cykler eller fler. Så där har jag möjligen förklaringen till att det inte längre har nån nämnvärd kapacitet.
Nu funderar jag på att skaffa ett Victron SmartPack 60 Ah (LiFePO4) istället. Enligt https://www.victronenergy.com/blog/2019 ... -solution/ har ett sådant många fördelar. Mer än 5 ggr fler cykler, större arbetsområde, mer tåligt mot urladdning, behöver inte vara fulladdat, halva vikten, högre verkningsgrad, etc. Visst kostar det mer än dubbelt mot andra batterier, men fördelarna uppväger nog det.
Detta batteri har precis samma mått som mitt befintliga Gelbatteri, så det kommer att passa fint på platsen i kölsvinet under sittbrunnen. Jag måste bara se till att mina laddare klarar LiFePO4.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Även om det inte är särskilt vanligt, har det skett bränder i Lithiumbatterier. Den senaste var väl igår när en bostadslägenhet blev helt utbränd när ett cykelbatteri som var satt på laddning tog eld.
Man borde kanske ha detta i åtanke när man väljer lithiumbatterier. Sätta dit en brandvarnare ovanför batterierna, placera batterierna luftigt och stötupphängt, undvika laddning till sjöss, inte belasta länge med hög effekt, sätta snabbkopplingar till polerna och ha snabb tillgång till rejäla, brandsäkra handskar, för att vid behov kunna dumpa batteriet i sjön, om olyckan trots allt skulle vara framme.
Jag känner inte till om det är lämpligt att använda vatten som släckmedel vid en litiumbatteribrand. Kanske någon vet ?
Och någon kanske redan har råkat ut för en incident..?
Man borde kanske ha detta i åtanke när man väljer lithiumbatterier. Sätta dit en brandvarnare ovanför batterierna, placera batterierna luftigt och stötupphängt, undvika laddning till sjöss, inte belasta länge med hög effekt, sätta snabbkopplingar till polerna och ha snabb tillgång till rejäla, brandsäkra handskar, för att vid behov kunna dumpa batteriet i sjön, om olyckan trots allt skulle vara framme.
Jag känner inte till om det är lämpligt att använda vatten som släckmedel vid en litiumbatteribrand. Kanske någon vet ?
Och någon kanske redan har råkat ut för en incident..?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 18 aug 2023 10:32
- Segelnummer: 1792
- Båtnamn: Solitude
- Has thanked: 1 time
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Jag hittade ett batteri - Nordmax LILEAD 110Ah Lithium Dual - som är 189 mm högt (inklusive poler), vilket verkar vara ovanligt lågt. Batteriet får därmed plats under durk i kölsvinet, framför lastögla om båten har en sådan.
Vikt 9,5 kg, kapslingsklass IP65.
Jag drog en rem runt batteri och lastögla. Laddas med solpaneler på luckor via en Victron Smart Solar. Batteriet matar kylbox och autopilot via Victron laddarens utgång för last och en liten säkringscentral.
Det finns t.ex. här:
https://erlandsonsbrygga.se/batteri-nor ... tium-dual/
Hälsningar
Claes
Vikt 9,5 kg, kapslingsklass IP65.
Jag drog en rem runt batteri och lastögla. Laddas med solpaneler på luckor via en Victron Smart Solar. Batteriet matar kylbox och autopilot via Victron laddarens utgång för last och en liten säkringscentral.
Det finns t.ex. här:
https://erlandsonsbrygga.se/batteri-nor ... tium-dual/
Hälsningar
Claes
Senast redigerad av 1 CeBen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Jag har två st gel-batterier á 70ah i båten samt en 50W solcellspanel.
Batterierna satt i båten när jag köpte båten 2013 och hade redan då några år på nacken. De kanske inte är helt som nya längre, men har absolut inte tappat mycket effekt.
Jag stänger alltid av alla förbrukare när jag lämnar båten, så att solcellen kan ladda fullt mellan tillfällena vi är ute med båten. Inför vintern ser jag till att det är fulladdat, sedan kopplar jag bort kablarna från batterierna, men lämnar batterierna i båten över vintern. På våren när vi drar av presenningen kopplar jag in batterierna igen så att solcellen kan börja ladda igen.
När (om) det blir ett batteribyte är jag nog inne på nya gel-batterier. Litium-batterier är lättare, laddas snabbare osv men har också nackdelar att de kan vara mer brandfarliga och att jag har lite dåliga erfarenheter av litium-batterier i elcyklar t.ex. som inte används kontinuerligt, de kan lätt gå sönder om de står över vintern.
Batterierna satt i båten när jag köpte båten 2013 och hade redan då några år på nacken. De kanske inte är helt som nya längre, men har absolut inte tappat mycket effekt.
Jag stänger alltid av alla förbrukare när jag lämnar båten, så att solcellen kan ladda fullt mellan tillfällena vi är ute med båten. Inför vintern ser jag till att det är fulladdat, sedan kopplar jag bort kablarna från batterierna, men lämnar batterierna i båten över vintern. På våren när vi drar av presenningen kopplar jag in batterierna igen så att solcellen kan börja ladda igen.
När (om) det blir ett batteribyte är jag nog inne på nya gel-batterier. Litium-batterier är lättare, laddas snabbare osv men har också nackdelar att de kan vara mer brandfarliga och att jag har lite dåliga erfarenheter av litium-batterier i elcyklar t.ex. som inte används kontinuerligt, de kan lätt gå sönder om de står över vintern.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
- Segelnummer: 1928
- Båtnamn: Primula
- Ort: Nacka
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Många har lithium batterier i sina båtar idag särskilt sportfiskare som kör med el "ankarmotorer" osv. Själv skulle jag inte använda dem i en liten ruffad båt då det finns en risk (om är ytterst liten) att de kan få en termisk rusning och börja brinna. Och då är de i princip helt osläckbara och avger en extremt giftig rök. De brinner med ett explosionsartat förlopp. Jag överdriver säkert risken men så har jag resonerat i alla fallmaja skrev: ↑18 jul 2024 15:12 Även om det inte är särskilt vanligt, har det skett bränder i Lithiumbatterier. Den senaste var väl igår när en bostadslägenhet blev helt utbränd när ett cykelbatteri som var satt på laddning tog eld.
Man borde kanske ha detta i åtanke när man väljer lithiumbatterier. Sätta dit en brandvarnare ovanför batterierna, placera batterierna luftigt och stötupphängt, undvika laddning till sjöss, inte belasta länge med hög effekt, sätta snabbkopplingar till polerna och ha snabb tillgång till rejäla, brandsäkra handskar, för att vid behov kunna dumpa batteriet i sjön, om olyckan trots allt skulle vara framme.
Jag känner inte till om det är lämpligt att använda vatten som släckmedel vid en litiumbatteribrand. Kanske någon vet ?
Och någon kanske redan har råkat ut för en incident..?