Lasse L skrev:Har 2 lösningar på skotning utan balk.
Kedja, enkelt, svårar att justera i sidled.
Kroka ur, flytta, kroka i.
2 skot, nackdel mera tamp, enklare att justera.
Sommarens seglingar får visa vad jag väljer.
Kanske återmonteras balken igen?
Skot1.jpg
Skot2.jpg
Detta/dessa alt. gillar jag Lasse! Tack & nu ska sågen fram.
Hej!
Rycker upp en gammal tråd i aktuellt ämne och hoppas ingen misstycker.
Efter mycket möda med att få loss den gamla skotbalken kunde jag konstatera att den nog gjort sitt. Den bestod av ett tiotal hoplimmade ribbor. Vatten hade trängt in i ändträet, fått det att svälla och släppa i limfogarna.
Nu har jag införskaffat ett par (svindyra) brädlappar i teak som jag tänkt att limma hop för att få en tjocklek på ca. 42 mm, sedan hyvla fram resten för hand. Med tanke på materialpriset är jag angelägen om att det blir bra. Tänker att jag vill ha en hållbar lösning med inte alltför mycket återkommande underhåll. Vad blir bäst - att lacka som en dåre eller att bara olja? Jag hade en tanke om att epoxibehandla ändträet för att minimera vatteninträngning. Någon som finner skäl att låta bli något dylikt?
Lacka balken ordentligt med någon lack som passar till teakträ. Lägg på uppemot 8 lager.
Montera den så att den är lätt att få av. Använd silikongummi som tätningsmedel eftersom balken blir mycket lättare att lossa än om du tätar med sikaflex.Ta hem balken varje vinter.
Kompletteringslacka vid behov.
Om du följer ovanstående råd, bör balken hålla i evighet..
Min balk är 48 år gammal och i nyskick..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jag gjorde en ny skotbalk av massiv teak som jag valde att olja. Jag tycker att det är för svårt att ha den lackad, då den är utsatt för slag och annat.
Först körde jag med linolja, men sedan några år använder jag egentillverkad teakolja istället. Den är baserad på tungolja och fungerar betydligt bättre. Jag demonterar balken varje vinter.
Ja, lacka eller inte, det är frågan... Jag får nog se hur mycket tid jag har över när det närmar sig säsong helt enkelt, för att lacka från grunden tar sin lilla tid om det ska bli bra.
När det talas om att täta med silikongummi, är det på ovansidan, i fickan mellan balk och bänk som avses? Något sådant förekom inte på min båt - och kanske bidragande orsak till att det blev som det blev med den tidigare skotbalken.
Varför lacka balken, jag demonterar balken varje höst, dels för att det står vatten i spalten som annars tar långtid att torka ur. När balken är torr oljar jag in den, Johan har tips om tungolja, vid återmontering lägger jag en ring med silikon runt de 4 skruvarna, det räcker för att inget vatten skall tränga in i kistbänkarna, och det är lätt att demontera balken.
Min balk är 44 år och är helt intakt. Det har skrivits mycket iden här tråden, läs och bilda en uppfattning vad som kan vara av värde när du tillverkar en ny balk.
Bonae skrev: ↑19 feb 2019 16:39
När det talas om att täta med silikongummi, är det på ovansidan, i fickan mellan balk och bänk som avses?
Man ska bara lägga tätningsmassa runt pinnbultarna och runt hålen för pinnbultarna, pss. sätt som man tätar under andra beslag. Det är även bra att trä några maxibrickor på bultarna för att det ska bli en luftspalt mellan balkens undersida och fickornas översida.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Det är väl en smaksak om man lackar eller oljar. Båda metoderna har väl sina för och nackdelar...
Jag lackar därför att balken var snyggt lackad när jag köpte min båt år 1983.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Att ta bort skotbalken efter varje säsong kan vara bra för att få bort den fukt som står i spalterna. Jag råkade ut för ett självförvållat problem när jag återmonterade balken. Då jag satte tillbaka den i sitt läge, började jag då att gänga på muttrarna på de 4 genomgående skruvarna inne i kistbänkarna, när 3 st var på-gängade fattades den 4de muttern, varför jag tar fram en ny som gängas på en bit men var något trög, varför jag lade på lite kraft för att känna varför den kärvade, det gjorde att skruven, som sannolikt är en vagnsbult med ett fyrkantigt tag under skallen, släppte greppet i teaken och snurrade i både hö och vä varv, vilket gjorde det mycket knepigt att få bort muttern som satt stadigt fast på skruven. Den mutter som jag tog fram som ersättare var M8 och vagnsbulten har gängan W5/16-18 tum, vilket inte går ihop, Skriver detta, som då kan vara bra att känna till, eftersom det blir ganska mycket merarbete för att åtgärda ett sådant misstag.
Jag hade faktiskt ingen aning att det inte är M-gänga på de vagnsbultarna och då har jag ändå tagit av min balk varje vinter i ganska många år nu. Bra att du varnar så inte fler råkar göra samma misstag!
Hej alla hängivna IF-båtägare. Här kommer ett första inlägg från en nybliven ägare till IF-båt nr 2055, Amanda. Med stort intresse plöjer jag denna källa av kunskap! Häromdagen vågade jag lyfta på förlåten till skotbalken, inte utan viss oro vill jag tillägga, efter alla skriverier om desamma. Den satt inte så hårt som tur var. Den var riktigt blöt, ända in i märgen, men jag betraktar ändå träet som rötfritt. Gammal fernissa nu borttagen, och jag är bra sugen på att fixa iordning den. Men hur torkar jag den utan att det tar en hel säsong och utan att den blir skev o krokig? Några tips? https://photos.app.goo.gl/kNk6tedKEnavFeKRA
Jag skulle prova med att bara lägga den inomhus i vanlig rumstemperatur 18-20 gracer C. Luftfunktigheten är låg inomhus, och balken borde torka (lagom) långsamt.
Om det kniper, kanske man skulle tänka sig att sätta tillbaka balken obehandlad eller ge den några lager tunn vanlig teakolja som du kan köpa i ICA-butiken, och därefter slutbehandla den nästa säsong.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983