När jag sitter och läser klassreglerna så misstänker jag att hängskåpen i salongen på min IF är "regelvidriga".
Att luckorna är av akryl är väl inte så mycket att orda om då det uttryckligen står att det skall vara plywood eller homogent trä.
Däremot funderar jag på (ii) i D11.3 som säger att det skall finnas "Hängskåp med luckor" och sedan en hänvisning till ritning 1460.
Luckor skulle kunna betyda skjutluckor men ritningen visar luckor hängda på gångjärn.
Så om jag nu skall bygga om hängskåpen hur skall jag göra för att båten skall mäta in så småningom?
Dels är de skjutluckor som finns där inte av marin plywood och dels är det skjutluckor.Klassregel D.11.3 (ii) Inredning salong - Hängskåp
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Klassregel D.11.3 (ii) Inredning salong - Hängskåp
Skjutluckor i akrylplast är en godkänd variant, därför att Marieholms bruk levererade båtar med sådan inredning under en viss eller vissa perioder. Så du behöver inte göra något.
För ordnings skull kan du, när du låter mäta in båten, påminna mätmannen om att han skriver en notering i mätformuläret om att din inredning har hängskåp med skjutluckor.Då kommer detta att föras in i mätbrevet.
För ordnings skull kan du, när du låter mäta in båten, påminna mätmannen om att han skriver en notering i mätformuläret om att din inredning har hängskåp med skjutluckor.Då kommer detta att föras in i mätbrevet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
-
- Segelnummer: 1842
- Båtnamn: Ila af Limhamn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Tack för svaret Maja! Det var ju bra, för jag gillar skjutluckorna. Det innebär som jag förstår det; att det måste vara luckor av akrylplast eller är det ok att byta ut skjutluckorna av akrylplasten till skjutluckor av plywood?
Mina skjutluckor släpper lite i spåret och jag måste ändå se över dem så det är ju bra att veta vilka möjligheter jag har.
Mina skjutluckor släpper lite i spåret och jag måste ändå se över dem så det är ju bra att veta vilka möjligheter jag har.
Jim - SWE 1842 - Ila
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Under åren har olika varianter av inredning levererats till IF-båtarna. Så ritningen du hänvisar till är mera att anses som en orientering. Så här kan du mycket väl använda teakplywood till nya skjutluckor. Jag tror mig för övrigt minnas att jag redan har sett den varianten i någon IF-båt.
Det väsentliga här är att storlekskravet/omfångskravet uppfylls. Hängskåpen ska alltså vara minst 200 mm höga och sammanlagt 2000 mm långa. De ska vara så djupa att de täcker undersidan av hela skarndäcket/sidodäckets djup.
Det väsentliga här är att storlekskravet/omfångskravet uppfylls. Hängskåpen ska alltså vara minst 200 mm höga och sammanlagt 2000 mm långa. De ska vara så djupa att de täcker undersidan av hela skarndäcket/sidodäckets djup.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983