Förlängd roderbeslag

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Franke
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jun 2018 11:24

Förlängd roderbeslag

Inlägg av Franke »

Hej,
jag letar efter en ritning till förlängda roderbeslaget till IFén (har möglighet till laserkärning...).

Tack för hjälpen
Micke
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är en bra fråga.

Jag gjorde så att jag skruvade av originalplåtarna och använde dem som mall. Glöm inte att du behöver en urspårning vid rodertapp och malja så att du kan svänga rodret 90 grader!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av IF1426 »

I Medvind Nr 1-1986 sidan 31, finns en skiss " Förslag till förstärkning av roder till IF", den har endast några mått angivna.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av johan swe-1870 »

Det går också fint att köpa färdiga plåtar på https://www.seacamper.net/index.php/if/if-shop-products
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av maja »

Färdiga?

Det saknas många hål. För det är väl inte meningen att man ska fästa plåtarna i rodret med endast två skruvar.

Jag menar att det inte är vem som helst som har tillgång till en pelarborrmaskin och 10-12 mm borr som kan borra koniska hål i rostfri plåt.
Om man ändå behöver besöka en verkstad för detta, kan man väl lika gärna låta den tillverka hela plåtarna. Det enklaste är väl att lämna sina gamla som mall. Den extra biten är ju bara en enkel rektangel.
IMG_3840.JPG
IMG_3840.JPG (73.61 KiB) Visad 18005 gånger
Hylsmuttrar och gängstångsbitar finns att köpa hos Sifverts Skruv i Stockholm. De har rostfria dito som passar bättre tillsammans med rostfri plåt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av IF1426 »

Om man skall inhandla dessa hylsmuttrar bör man vara medveten om att den cylindriska delen har en diam. ¤ 10mm, vilket då gör att det blir ett radiellt spelrum på 2mm, till befintliga hål i roder och plåtar. Om man skall förlänga roderplåtarna och då anpassar hålen och fasningen till dessa, är det ett bra alternativ. Mer att läsa om man söker på , hylsmuttrar.

L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 7 gånger.
Franke123
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jun 2018 21:34

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av Franke123 »

Hej och tack för alla svar! Tyvärr var jag tvungen att byta till en annan användarnamn pga strul ed inloggningen...
Jag ska väl skruva loss plåtarna och ta de som mall. Dessutom tänkte jag använda vanliga skruvar (sexkantskalle eller låga insexskallar eller nåt annat praktisk...) för att jag tycker de hylsmuttrar med spår är inte den bästa tekniska lösningen.
Fyllde ni de nya hålen med epoxy som killen i videon : https://www.youtube.com/watch?v=Y3GrbQzocdk ?
Micke
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av maja »

Ja, tyvärr är det inte så lätt att få tag i RF hylsmuttrar med 12 mm diameter :cry:

Men är det bara fråga om byte av enstaka, så ser jag inte det är något större problem att ersätta befintliga med dessa utan något mer än litet sikaflex runt den nya hylsmuttern. Skallens diameter är 15 mm (mot 16 på de befintliga), så där finns ingen risk att de ska gå igenom hålet i plåten.

Om man tillverkar nya plåtar, kan man låta några av de gamla sitta kvar som styrning när man borrar de nya hålen i rodret (som då förslagsvis får 10 mm diameter). Man kan även plasta igen de befintliga hålen med t.ex. glasfiberspackel och därefter borra nya 10 mm hål på samma ställe.

Jag själv har köpt tillräckligt många "satser" för att det ska räcka för utbyte av samtliga. Hittills har jag bytt 2 av de 8 som är i gulmetall.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
joakimb
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jun 2017 12:11

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av joakimb »

maja skrev: 03 jul 2018 10:06 Ja, tyvärr är det inte så lätt att få tag i RF hylsmuttrar med 12 mm diameter :cry:
Rekommenderar Swebolt: http://www.swebolt.se/
Franke123
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jun 2018 21:34

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av Franke123 »

Jag tänkte att använda låga hattmuttrar istället för hylsmuttrar.
Se: https://shop.cosch-edelstahl.de/Edelsta ... drige-Form


Hoppas det funkar för de är ju lite högre. Har inte min båt till hands nu...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av maja »

joakimb, har du hittat några lämpliga artiklar i Swebolt´s katalog?
Själv hittade jag inget direkt...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Franke123
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jun 2018 21:34

Re: Förlängd roderbeslag

Inlägg av Franke123 »

Nu är plåten monterad. Skruvarna är M8.

Bild
Skriv svar