IF-båtens färg som HEX-kod

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

IF-båtens färg som HEX-kod

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har fått en lysande idé: vi måste naturligtvis anknyta till IF-båtens verkliga färger då vi designar hemsidan! :!:
Det är ju en av de bästa kännetecknen för IF-båten, just det att den finns i massa olika kulörer. Dessutom tycker jag att färgerna har valts av en person med sinne för det. Färgerna är ju trots 70-talshysterin ganska återhållsamma i sin intensitet allihop.

För att göra det måste vi på något sätt hitta hexadecimal kod för de olika färgerna, t ex på https://www.w3schools.com/colors/colors_picker.asp

Jag har försökt, men är inte säker på om mitt färgseende är bra nog. Här är ett första försök:

Bild
Beige 412: #fef4d0

Bild
Grön 507: #a3ba5e

Bild
Blå 706: #336699

Bild
Röd 202: #f2460d

Bild
Orange 302: #ff8000

Bild
Gul 309: #ffd700

Kan du hjälpa till och kolla så dessa färger verkar stämma?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF-båtens färg som HEX-kod

Inlägg av maja »

Hur är färgkoden kopplad till hexkoden?

Jag tror mig minnas att min ursprungliga färgkod från Marieholm är 646 (lergrå), men numera passar koden 804 (alternativt 8004 eller 80004) väldigt bra. Det motsvarar den lergråa färgen (så kallad "vit") som levererades på båtarna fram till mitten av 1972.

Glädjande nog för mig finns färgen 804 att köpa i vanliga båttillbehörshandeln, både som gelcoat i burk och som sprayförpackning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: IF-båtens färg som HEX-kod

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet inte hur den är kopplad, inte annat än att den resulterande färgen liknar en verklig IF-båts färg med angiven färgkod. Jag har bara gjort ett eget manuellt försök att matcha dem. Det är just därför jag vill ha hjälp.

Vilken HEX-kod motsvarar den vita kulören på din båt?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF-båtens färg som HEX-kod

Inlägg av maja »

Vet inte. Den är i varje fall mera grå i burken än vad den visar sig vara på båten. Jag trodde först att jag skulle använda 808 (en ganska vit kulör), sedan blanda 808 med 804 tills jag insåg att det var ren 804 (lergrå) som gällde. Så mina ögon lurar mig.. :x . Jag tror att kaolin (som är en lera för tillverkning av fint porslin) har samma kulör.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: IF-båtens färg som HEX-kod

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag måste kanske förtydliga. Den här tråden handlar inte alls om hur man hittar rätt gelcoatkulör för att laga sin IF-båt. Den handlar istället om hur man ska få datorn att presentera en färg som är så lik IF-båtens originalfärg som möjligt.

Det vore väldigt bra om olika personer kunde jämföra färgerna jag har visat i tråden med färg på sin IF och se hur det verkar stämma. Är där avvikelse tar jag gärna emot förslag på andra hexadecimala koder istället. Använd t ex länken jag angav i första inlägget för att testa olika färgblandningar tills det stämmer med din båt. Det är ju inte säkert att min dator- eller telefonskärm visar rätt eller att mina ögon är särskilt bra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar