Var köper man en sprayhood?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Var köper man en sprayhood?

Inlägg av IF1158 »

Hej!
Jag skulle vilja få tips på var jag kan köpa en ny sprayhood eller om någon medlem kan sy en åt mig.
Jag har en båt från 1973 och det skall vara en sprayhood som passar i den gummiskena som sitter på rufftaket.
Mvh
Fredrik Ringblom
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Inlägg av s2451 »

Jag köpte just en ny sprayhood från Rasmusson Segelmakeri AB i Marstrand. Pris 2600 kr + frakt. Man kan även köpa från Göran Helmer i Strömstad men då får man lägga på ett par hundralappar. Telefonnummer till Rasmusson är 0303-60110
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Var köper man en sprayhood?

Inlägg av maja »

IF1158 skrev:Jag har en båt från 1973 och det skall vara en sprayhood som passar i den gummiskena som sitter på rufftaket.
Mvh
Det finns även 2 varianter av sprayhoodbågar, en äldre modell och en nyare. Så när du beställer en sprayhood är det viktigt att du informerar tillverkaren om alla data om båten som kan vara av betydelse, t.ex. tillverkningsnummer och år. Dessa data finns angivna på tillverksningsskylten som sitter på mastskottet i styrbords garderob. Det bästa är väl också att ringa.

Om du har den gamla sprayhooden kvar, kan ett alternativ vara att du skickar den till tillverkaren för avmallning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Bågar

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jag skall nog se till att skaffa en ny sprayhood nästa år, och jag funderar över skillnaderna mellan de nya och de gamla bågarna.

Min båt är tillverkad 1972, och jag tror att jag har gamla bågar. När jag tittar på nyare IFar med sprayhood, tycker jag att det ser ut som om dessa sprayhoodar är högre än mina.

Hur är det - kan man sätta de nya bågarna på en gammal båt? Har det med riggen (och bommen) att göra? Fästen? Anledningen till att byta är just höjden.

mvh

F
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Bågar och sprayhood hör ihop. Fästena torde vara samma för de olika årsmodellerna. Dock sitter det i original en plastskena på äldre båtar.

Plastskenan innebär (endast) att "likrepet" ska vara tjockare om man har en sådan.

Jag har bytt ut min gamla plastskena till en aluminiumskena. I det sammanhanget fick jag dra ut "likrepet" ur min dåvarande sprayhood och dra tillbaka endast en av de tre "kardelerna"
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Bågarna till den gamla sprayhooden är lägre.

Min 1974 hade av någon anledning ett par gamla bågar då jag köpte den, men inget tyg. Jag köpte nytt tyg från Rasmussons, men märkte att det inte passade. Då skaffade jag ett alurör och de två ändbeslagen och gjorde en ny högre båge att använda akterst. Jag gick till stranden med mitt rör, fyllde det med sand och med en träplugg i var ände gick det att böja. Sedan passar du till det på höjden och monterar ändbeslagen. En av de gamla bågarna sitter kvar som främre. Jag minns inte vilken av originalbågarna det är, trol den högsta.

Den nyare modellen är kanon. Du kan öppna luckan, du kan sitta under den och du kan stå rak nere i ruffen med sprayhooden uppfälld.

Jag får lyfta lite på storbommen (eller släppa lite på skotet när jag seglar) för att fälla upp eller ned sprayhooden.

I något fall har jag råkat få bommen att ta i vid segling. Det är nog då det är hårt skotat och då du har slarvat med att verkligen hissa storen i topp. Då hade förstås originalsprayhooden varit bättre.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Cthulu SWE-1043
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 aug 2006 21:24

Inlägg av Cthulu SWE-1043 »

maja skrev:Jag har bytt ut min gamla plastskena till en aluminiumskena. I det sammanhanget fick jag dra ut "likrepet" ur min dåvarande sprayhood och dra tillbaka endast en av de tre "kardelerna"
Min båt är en 70:a. Den gamla plastskenan är rätt rackig och har spruckit lite här och var. Var fick du tag på en i aluminium och vad kostade den eller har du nån annan idé hur man får tag på en ny i plast?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Jag får lyfta lite på storbommen (eller släppa lite på skotet när jag seglar) för att fälla upp eller ned sprayhooden.
Jag får också släppa på skotet något när jag ska fälla fram min sprayhood vid segling, trots att min sprayhood borde vara lägre än din.
Cthulu SWE-1043 skrev:Var fick du tag på en i aluminium och vad kostade den eller har du nån annan idé hur man får tag på en ny i plast?

Jag köpte min aluminiumskena i mitten av 80-talet från dåvarande Marieholms Båttillbehör i Småland. Men du kan köpa en från t.ex Hjertmans. Om du har gamla bågar tillverkade av plastöverdraget "bonnjärn" rekommenderar jag att du även byter ut dem mot likadana i aluminium. Annars kan du få problem med kompassmissvisning.

Att byta ut mot ny plastskena är inget alternativ, anser jag. Dessutom finns nog ingen sådan ny skena att få tag i.
Noteras bör att det är ganska jobbigt att böja till en (rak) sprayhoodskena så att den passar bra. Jag minns att jag höll på en hel dag... :x
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar