Prestandamätning kompressorkylbox

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av maja »

Ja, jag har nog heller inga mätningar kvar, eftersom dessa i så fall skedde på slutet av 60-talet när jag gick på teknis. Men du visar ändå med dina exempel att startströmmen kan överstiga den kontinuerliga strömmen med flera hundra procent (upp till 600 procent i dina exempel).

Eftersom det bara är ett kortvarigt förlopp brukar man kunna klara detta problem med en tillräckligt trög säkring eller en viss överdimensionering av säkringen . Om detta inte går, får man fixa det med ett särskilt pådrag, som ju t.ex. fanns i gamla spårvagnar.

För ett alldeles nytt batteri torde startströmmen vara högre, eftersom den inre resistansen är lägre, men spänningsfallet i spiken blir sannolikt lägre.

Ditt batteri har under alla åren det används fått halverat sin kapacitet. Det är nog ganska normalt. Orsaken är i huvudsak att blycellerna har blivit allt mer sulfaterade, vilket innebär att den inre resistansen har ökat och mängden "friskt" bly minskat. Sulfateringen orsakas i huvudsak av att batteriet står oladdat (även en relativ kort tid), t.ex efter en djupurladdning.

Man kan till viss del rekonditionera batterier som blivit sulfaterade. För t.ex. ubåtsbatterier gör man det med s.k. gasladdning (cirka 2,6 V per cell), som bryter ner sulfateringen. Som uttrycket säger, kokar då batteriet med en väldigt stor gasutveckling. Men det är inget man ska hålla på med med vanliga, billiga båtbatterier. Det är riskabelt och omständligt och kräver ständig passning.

Hur länge man kan behålla ett batteri beror nog på hur man använder det. Om man har solceller som under dygnets ljusa timmar klarar att fylla på det som blivit förbrukat under dygnet, kan man klara sig med ett relativt litet buffertbatteri och som sannolikt inte slits särskilt mycket. Men i så fall är det bra att lämna det kvar i båten under vintern och se till att solcellerna underhåller det med den lilla ström som behövs för att hålla det toppladdat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av johan swe-1870 »

Enligt teknisk beskrivning från tillverkaren Danfoss (referens: http://files.danfoss.com/TechnicalInfo/ ... 00c802.pdf) ska kompressorn avsäkras med "Std. automobile fuse12V: 15A".
Enligt manual från kylboxens tillverkare Waeco (referens: http://www.portablefridgesonline.com.au ... inc_DZ.pdf) sitter det i anslutningskontakten en säkring "8A 32V". Den 8A säkringen som sitter där i min kontakt har aldrig brunnit av.

Säkringen 8A måste vara vald med lite marginal så att den klarar kontinuerlig drift utan att brinna. Jag har mätt upp 4A vid kontinuerlig drift. Det är nog inte orimligt att man då har valt en säkring med faktor 2, dvs 8A.

Säkringar av denna typ brinner upp först efter en viss tid. Ju kortare tid desto högre ström krävs. Typiskt kan det se ut så här:

Bild

Referens: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/t ... 06s03.html

Man ser att en 8A säkring typiskt klarar 35A i 10 s, 45A i 1 s, 60A i 0.1 s och 180A i 0,01 s innan den brinner av.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Vi fick låna B Nordbers kylbox under sommaren, en Waeco 25L, något äldre modell men funkade väldigt bra! Härligt med kall filmjölk på morgonen! Vi hade ställt den för hårt första dygnen så filen blev fryst och det förklarade säkert att den drog ur vårt batteri på 5 dgr. Vi har en liten 18W solcell på akterluckan och den klarade förstås inte att underhålla. Funderar nu på att köpa en Waeco 18 eller 25. Vi är rätt stor familj så en större skulle kanske vara bra, men en mindre kanske drar mindre ström. Placerade den under sittbrunnen och kilade fast försiktigt på sidorna med en packad sovsäck på vardera sidan. Några frågor till er som är insatta...
1. Är det stor skillnad på elförbrukningen mellan dessa boxar? Förutsatt att de öppnas lika ofta osv.
2. Hur mycket extra solcellskraft är lämpligt? Funderar på att skaffa en extra 50W solcell att fästa på bommen tillfälligt, eller på fördäck då vi semesterseglar (1-2 veckor per sommar).

Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av maja »

Du hittar säkert effekterna för CF18 och CF25 om du kikar på databladen som säkert finns på Waecos webbsida.
Utan att veta det tror jag att kompressoreffekten är lika i dessa två boxar, åtminstone nästan lika.

Som jag minns konstaterade Bertil Norberg att en enda solcellspanel på kring 25-30 W inte räckte för kylbox och övriga strömförbrukare ombord. Han hade, så vitt jag minns, installerat diodlampor överallt, men hans elektronik drog en del ström. Som jag minns har han även beskrivit detta i en utgåva av Medvind.

Du kanske får räkna med cirka 1 A i snitt (Johan mätte 0.8 A i snitt för sin box). Om man öppnarboxen ofta drar den mer, och ni är väl många ombord så det kommer nog att inträffa. Fördelen med en mindre box är att den hålls mera full med kall mat, och då drar den även mindre.

Man behöver faktiskt inte så mycket volym för de kritiska matvarorna. För mycket av maten räcker det med temperaturen i det svala kölsvinet. Men du ska nog räkna med att få installera kring 50-60 W solcellseffekt om du vill hålla batteriet laddat utan landström. Tänk på att det är mulet mycket av tiden och märkeffekten gäller för soliga timmar och f.ö. optimala förhållanden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av maja »

Kollade själv effekterna. 35 Watt för båda boxarna ( 2,8 Ampere vid 12,7 Volt).
Det innebär att Waeco CDF18 nog är effektivare, eftersom den har mindre volym att kyla ner med samma kompressoreffekt. Men isoleringen kan vara olika bra, och då kan förhållandet bli annorlunda.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av johan swe-1870 »

Var har du hämtat 35 W från Maja?

Jag tror 35 W är ungefär den effekt som själva kompressorn typiskt drar medan den går. Båda boxarna har nog samma Danfoss BD35F kompressor i sig. För att bedöma energiförbrukning måste man veta hur länge och hur ofta kompressorn kör, alternativt mäta energiförbrukningen under en tid.

Jag vet inte än hur mycket solpanel som behövs. Men jag vet efter mina mätningar att min box använder i snitt 11 W dygnet om. Det gäller alltså att få ihop så mycket panel att du kan utvinna motsvarande under den tid solen är uppe. Mycket förenklat: är det perfekt sol i 8 timmar behövs 11*24/8 = 33 W panel. 18 W kan rimligen inte räcka.

Jag tror det är svårt att veta om en större box drar mer energi. Det är en större volym i den, vilket betyder att det är större volym som ska hållas kall, men samtidigt har den möjligen mer isolering runt sig. Större box skulle kunna inbjuda till att ha onödigt mycket kylda saker i. Mät och prova lite!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av maja »

Som Johan skriver. Kompressoreffekten är 35 W för båda boxarna enligt tillverkarens uppgifter. Kompressorn kör väl cirka 30 % av tiden, vilket är 11 W ungefär.

En solpanelen funkar bara dagtid, och dess nominella effekt måste därför ungefär halveras. Dessutom är det mulet ofta, och då är utbytet väldigt dåligt.

Så 22 W solpanel räcker definitivt inte, men kanske det dubbla skulle gå. En som säljer ett solpanelpaket på salutorget anger att 40 W ger cirka 1 A i snitt under en genomsnittlig sommarvecka, vilket skulle kunna täcka kylkompressorns förbrukning med litet råge. Till detta ska läggas belysning, instrument, datorer, plattor och mobiltelefoner. Och det är bra med marginal, så minst 50 W är nog klokt att installera när man ändå håller på.

Dessutom, ju större buffertbatteri man har, desto närmare snittförbrukningen solpanelernas snittutbyte ligga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 19 sep 2017 09:56 Kompressoreffekten är 35 W för båda boxarna enligt tillverkarens uppgifter. Kompressorn kör väl cirka 30 % av tiden, vilket är 11 W ungefär.
Nja, mina mätningar av min CF18 anger 19%, inte 30%. Se första inlägget i tråden!

Det är därför jag ber om referens till uppgifterna du lämnar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av maja »

Om du avser uppgiften 35 Watt så har jag funnit de uppgifterna på webbsidorna hos olika leverantörer av dessa två kylboxar. Jag googlade och har inte noterat varje företags namn.

Du anger väl själv 0.8 A och 11 W. Och 11 W är väl ungefär 30 % av 35 W.

Om kompressorn bara går 19 % av tiden, blir väl den genomsnittliga effektförbrukningen bara knappt 7 Watt.

Eller har jag missuppfattat något eller räknat fel..?..

Men du anger även 4 A när kompressorn går. På leverantörernas webbsidor anger man 2,9 resp 3 A så vitt jag minns. Kanske ditt halvdåliga batteri förorsakar att kompressorn tar litet extra ström för att kompensera för spänningsbortfallet inne i batteriet...?....Du har ju själv konstaterat ett spänningsfall på 0.5 V när kompressorn går. Med 4A skulle detta ge en effektförlust på 2 W, som i huvudsak torde kunna hänföras till den stora inre resistansen i det halvdåliga batteriet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag redovisar mätningar och anger källa till datablad och liknande genom att klistra in en länk. Anledningen är att det ska gå att följa och kontrollera mitt resonemang. Du borde göra samma. :!:

Låt mig sammanfatta de viktigaste resultaten från mina mätningar:
  • När kompressorn i min CF18 startar drar den kortvarigt hög ström, kanske tom högre än de 7A som min multimeter hinner registrera. Medan kompressorn kör drar den ca 4 A. Sedan stannar kompressorn och står still en längre tid innan den kör igen. Under stilleståndet drar elektroniken låg ström, 18 mA.
  • Relativ drifttid för min kompressor är 19%. Det har jag konstaterat genom att registrera hur ofta och hur länge kompressorn kör. Det betyder att den kör 19% av tiden medan den står still resten av tiden.
  • Uppmätt energiförbrukning över ett helt dygn är 260 Wh, omräknat blir det snitteffekt 11 W eller snittström 0.8 A. Det har jag mätt upp både genom att mäta förbrukad energi med min laddningsregulator och genom att räkna med ström och drifttid. Båda metoderna leder till samma resultat.
4 A när min kompressor kör är naturligtvis mer än de 35 W du anger. Det blir snarare 4*13 = 52 W. Syftet med min undersökning är just att skaffa egen data på det som är dåligt dokumenterat i tillverkarnas datablad eller inte går att förstå.

Det vore intressant med mätresultat från fler kylboxar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av maja »

Här kommer några referenser:

Waeco CF-18:
https://www.batteriexpressen.se/product ... PIEALw_wcB
http://cdon.se/fordon/waeco-kylbox-cool ... o_s=gplase
http://www.portablefridgesonline.com.au ... inc_DZ.pdf
http://smartson.se/test/familj-fritid/s ... boxar.html

I den sista anger man effekten 48 W, vilket torde stämma väl med dina uppmätta 4 A.

Dometic har visst köpt upp Waeco. Modellen CF-18 verkar ha lagts ner...

Ett litet från Dometics manual (pdf-fil som ej går att länka):

Technical data CDF18 CDF26
Ref. no.: 9600000460 9600000601
Contains: 18 l 21 l
Voltage: 12/24 VDC
Rated current 12 VDC: 3.5 A 5.0 A
24 VDC: 1.9 A 2.5 A
Dimensions (W x H x D): 465 x 414 x 300 550 x 425 x 260
Weight: 9.5 kg 12.7 kg

Observera att CDF18 och CDF26 är nya modeller.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Spännande och gedigen tråd!

Jag håller på mitt håll på att installera mätpunkter i min båt. Det är en kul och billig hobby med raspberry pi och små komponenter. Hittills har jag fokuserat på att mäta volt och temperaturer, men även fuktighet och lufttryck är förberett. Har också beställt små kretsar för några tior som ska börja mäta ström (in+ut dvs både laddning och förbrukning i samma krets). Några tior till så har man reläer som kan stänga av och på funktioner i båten, kylboxen ex.vis.

Ungefär så här kan resultatet se ut (kylboxen är avstängd):
Screen Shot 2017-09-20 at 19.39.08.png
Screen Shot 2017-09-20 at 19.39.08.png (65.15 KiB) Visad 21247 gånger
Till vintern kan jag mäta min kylbox och rapportera tillbaka, men jag tror inte att den går att driva någon längre tid (några dygn) på mina två solpaneler av okänd effekt/årsmodell. Det är en Isotherm TB-32.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Prestandamätning Waeco CF18 kylbox

Inlägg av johan swe-1870 »

Roligt att se fler med mätintresse! Det imponerar att du har datoriserat din båt och ritar trendkurvor. :shock:
Jag leker också med RPi, dock inte i båten.

Komplettera gärna med dina resultat. Det vore faktiskt riktigt intressant. Din kylbox har samma Danfoss BD35F kompressor som min, så det skulle verkligen tillföra saker. Jag kanske ska byta titel på tråden så den passar fler kylboxar?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Prestandamätning kompressorkylbox

Inlägg av johan swe-1870 »

Tillverkaren av kompressorn heter numera SECOP istället för Danfoss. SECOP anger i sin FAQ att startströmmen typiskt kan vara 14 A.

Teknisk dokumentation: https://www.secop.com/fileadmin/user_up ... 00a502.pdf

Repair handbook: https://www.secop.com/fileadmin/user_up ... 20a102.pdf

Application Note - Solar panel powered BD compressors: https://www.secop.com/fileadmin/user_up ... 00c102.pdf
I den sista kan man läsa om solpanel: "Typically a panel betweeen 40-80 W is recommended."
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar