Öka trimmöjligheterna IF -71

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

gusgrim
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2017 08:47

Öka trimmöjligheterna IF -71

Inlägg av gusgrim »

Min fru och jag deltog nyss på Tjörn Runt med annan båt, och är nu sugna att kanske vara med i egen båt nästa år, ev SM om det vill sig väl.
Har den gamla guldiga proctormasten. Båten är nu ganska otrimbar det som nerdraget är cunningham på storen, kick med kaskad och block talja samt bomnedhal.
Har fått inspiration från forumet, Majas hemsida ang trim (ownit) samt samtliga artiklar på hemsidan, även några i medvind! Nu innan jag börjar borra och skruva har det uppstått några funderingar:

1. Cunningham på genuan.
- Är det någon stor fördel att ha detta jmf fast halshorn?
- Hur långt ner mot däck måste halshornet ligga och hur högt upp ska genuan hissas?
Se länk till bild hur jag gjort nu, denna metod gör att genuan kommer vara ca 20cm ovan däck.
https://drive.google.com/open?id=0B-AOW ... EZ3VDBfd0k

2. Bomuthal
-Tänker mig utanpåliggande system enl Majas bilder på sin hemsida samt i Medvind nr 2 2009.
- Hur fästes det utanpåliggande brytblocket? Borra hål och sedan popnita/skruva?
- Är det inga problem att borra hål på sidan om bommen, både längs akter samt i mitten för placering av kaskad?

3. Fallbox
- Hjulen i fallboxen til förseglet är både fastärgade och brutna. Det sliter på fallet och gör hissningen till styrketräning.
- Vet någon här på forumet vart jag kan hitta reservdelar till detta? Det bästa vore att byta hela boxen, men det kanske går att bara byta hjulen.

Det blev ett långt inlägg detta, massa frågor.
Stort tack till detta forum, har spenderat alldeles för många lästimmar här :shock: :lol:
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Öka trimmöjligheterna IF -71

Inlägg av Nils D »

Kul att du är på gång att uppgradera trimmöjligheterna på er båt. Min erfarenhet är att det är mycket väl nedlagd tid och spenderade pengar, inte bara när man kappseglar utan minst lika mycket vid tursegling.

Det finns säkert andra än jag på forumet som kan ge bättre svar på dina specifika frågor.

Jag vill istället bara uppmuntra dig till att, utöver det du skriver om, lägga ner lite arbete på häckstaget, med rejäl utväxling och block som gör det lätt att utan ansträngning justera akterstaget. När jag köpte min båt hade den en ganska enkel tre- eller fyrskuren talja med gamla block. Bytte den enligt instruktionerna i North Sails trimguide och lade på en extra kaskad. Hade läst om hur viktigt akterstaget är på 7/8-delsriggar, men blev ändå förvånad över vilken förbättring det blev; högre höjd med mindre rodertryck och mindre krängning. Snabbare och behagligare segling helt enkelt.

Lycka till med uppgraderingarna!
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Öka trimmöjligheterna IF -71

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad kul att du fått inspiration, både från andra båtar och från forumet!

Precis som Nils D skriver leder förbättrat trim också till bekvämare och roligare tursegling.

Vad gäller trimdetaljer finns det nog olika skolor och olika önskemål. Det kan bero på variation i utrustningen eller på att besättningen har speciella idéer.
gusgrim skrev: 24 aug 2017 09:01 1. Cunningham på genuan.
- Är det någon stor fördel att ha detta jmf fast halshorn?
- Hur långt ner mot däck måste halshornet ligga och hur högt upp ska genuan hissas?
Det beror delvis på vad för slags genua du har. Har seglet löst halshorn, som Blixtsegel brukar ha, måste du ha cunningham på genuan. Har seglet stretchlik kan du klara dig utan. Jag har kvar en cunningham, men den används inte längre då jag seglar med Edmansegel numera. Jag får trimma förliksspänningen med en skotwinsch, vilket betyder att det sällan blir gjort. Jag schacklar halshornet med två schackel för att få seglet lagom högt. Det kan säkert variera mellan olika segel. Prova dig fram lite och bestäm vad du tycker bäst om!
gusgrim skrev: 24 aug 2017 09:01 2. Bomuthal
-Tänker mig utanpåliggande system enl Majas bilder på sin hemsida samt i Medvind nr 2 2009.
- Hur fästes det utanpåliggande brytblocket? Borra hål och sedan popnita/skruva?
- Är det inga problem att borra hål på sidan om bommen, både längs akter samt i mitten för placering av kaskad?
Uthal kan lösas olika beroende på hur bommen ser ut och vilka önskemål du själv har.
Jag har gjort det med invändig kaskad. Den är numera fäst i en bygel som monterats på det främre ändbeslagets akterkant, inne i bommen. Från början hade jag en invändig bygel och ett genomföringsblock på bommens undersida, men efter 20 år hade det blivit så mycket korrosion runt blocket att jag inte vågade lita på det längre. Jag tar nu ut haländen på bommens sida genom originalhålet. Att montera rostfria beslag på alu ger alltid en risk för korrosion. Det heter att du ska förhindra kontakt mellan materialen med tätningsmassa eller liknande, men jag har aldrig fått det att fungera.
gusgrim skrev: 24 aug 2017 09:01 3. Fallbox
- Hjulen i fallboxen til förseglet är både fastärgade och brutna. Det sliter på fallet och gör hissningen till styrketräning.
- Vet någon här på forumet vart jag kan hitta reservdelar till detta? Det bästa vore att byta hela boxen, men det kanske går att bara byta hjulen.
Här förstår jag inte riktigt. Vad menar du med fallbox? Är det blocken där fallet kommer ut från masten, ett brytblock längre bak eller är det möjligen en trimbox för reglering av fallspänningen?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
gusgrim
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2017 08:47

Re: Öka trimmöjligheterna IF -71

Inlägg av gusgrim »

Tack för jättebra och snabba svar från både Nils D och Johan SWE-1870! :D
Vad gäller häckstaget så har vi just som Nils D beskriver, en enskild talja som går rakt till hanfoten. Svintungt att dra, så det blir en viktig åtgärd. Måste dock fixa ny häckstagsvajer då den vi har är för lång. Tänker mig kaskadutväxling x3 + talja.

1. Cunningham på genuan.
Vi har ett Gransegel, vet ej skillnaden mellan lösfotat och stretchlik? Genuan fastgörs nu i fästet mot däck strax akterom vantskruven. Skickar med en bild på hur det ser ut: https://drive.google.com/open?id=0B-AOW ... zNyTW5oLUE Vi kommer nog att fortsätta hissa försegleg vid masten, så cunningham är väl bra för att reglera förliksspänningen?
I North Sailstrim guide menar de att genuan ska vara ca 15-20cm från däck, anser ni att det stämmer i praktiken?
Sen var det hur högt man hissar genuan, har jag den fäst i däck tar det ju stopp, men med cunningham kan man ju hissa i topp.

2. Bomuthal
Det låter ju som en bra lösning, jag har gamla masten/bommen och inget genomföring framtill. Frågan är om den varianten fungerar då..
Vad gäller risken för korrosion, om man tar loss det varje år och för dit ny tätning borde det gå bra? I det stora hela rekommenderar du invändig kaskad?

3. Fallbox
Precis, blocken ut från masten. Helt obrukbara i dagsläget, äter upp mina fall! :evil:
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Öka trimmöjligheterna IF -71

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Cunninghamtrim till genuan vill jag inte vara utan och vi har ingen vajer i förliket på seglet. Det går lätt att hissa genuan för hand och sen spänna med cunninghamsträckaren från sittbrunnen till önskad förliksspänning. Sen måste du ju också rätta till mastfoten så att blocken löper och det går lätt att hissa seglen! Uthalet till storen vill man ju också ha men cunningham till genuan är viktigare tycker jag. Kan skicka en bild längre fram på hur vi har gjort cunningham och det är ett enkel billig och effektiv lösning vi har fått till. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar