Ekolod. Placering av givare, inombords

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Segelfalk
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2010 21:31

Ekolod. Placering av givare, inombords

Inlägg av Segelfalk »

Hej

Vi har införskaffat oss ett Nexus instrument med logg och ekolodsgivare (separata) som ska ersätta det gamla trasiga Silva2000 som är monterat i båten.
Nu gäller det att bestämma placering av Ekolodsgivaren. Det blir Inombordsmontering i ett plaströr. Ett önskemål är att placera den en bit föröver, så djupet mäts framför kölen. (Garderob eller någon av förpikens sidostuvar?)

Vore kul om någon ville dela med sig om var ni har placerat givaren och om ni är nöjda med den placeringen.

God Fortsättning!

Valle
IF2641
Uppsala
Valle
SWE-2641
Användarvisningsbild
Chrille
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 dec 2006 14:25
Ort: Kullavik (norra Halland)

Re: Ekolod. Placering av givare, inombords

Inlägg av Chrille »

Har monterat mtt ekolod i styrbords fack i förpiken. Har inte gjort något hål. Detta fungerar utmärkt har haft detta i minst 10 år.
Jag har en M26 (nr 453). För loggen använde jag det hål som fanns för den gamla sumloggen. Denna sitter på barbord sidan i kölsvinet under motorn.
Christer Jednell
M26 (453)
Kullavik (norra Halland)
Segelfalk
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2010 21:31

Re: Ekolod. Placering av givare, inombords

Inlägg av Segelfalk »

Hej
Lyfter tråden igen.

Det verkar inte helt lätt att få till en bra signal på vår ekolodgivare. Vi har monterat den inombords i styrbord sidostuv i förpiken. Visar ibland rätt, och ibland o,3m. Givaren sitter i avloppsrörsbit med vatten o diskmedel.
Kommer att flytta placeringen och testa igen.

Är det någon som har ekolod Nexus NX och fått detta att fungera på en IF? Hur har ni gjort då?

MVH
Valle
Valle
SWE-2641
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ekolod. Placering av givare, inombords

Inlägg av maja »

Om ekolodet visar fladdrande värden när man seglar är det nog helt normalt. Jag har själv sett det på en IF-båt med ekolod. Fören lyfter ju ständigt i vågorna och givaren kommer väl i de fallen att visa avståndet till vattenytan.

Samma sak gäller om man har en loggivare placerad för nära vattenytan.

Prova att montera givaren litet längre akterut, t.ex under salongskojen, mot garderobsskottet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
jens IF 294
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 nov 2008 10:57

Re: Ekolod. Placering av givare, inombords

Inlägg av jens IF 294 »

Det är också vanligt att luftbubblor som bildas i sjögång eller vid en backmanöver för motor stör ekolodsgivaren,
Användarvisningsbild
Carat
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 maj 2017 07:37

Re: Ekolod. Placering av givare, inombords

Inlägg av Carat »

maja skrev:Om ekolodet visar fladdrande värden när man seglar är det nog helt normalt. Jag har själv sett det på en IF-båt med ekolod. Fören lyfter ju ständigt i vågorna och givaren kommer väl i de fallen att visa avståndet till vattenytan.

Samma sak gäller om man har en loggivare placerad för nära vattenytan.

Prova att montera givaren litet längre akterut, t.ex under salongskojen, mot garderobsskottet.
Monterat enl förslag från Maja och det fungerar utmärkt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Ekolod. Placering av givare, inombords

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Jag ska också montera en ekolodsigvare. Har jag fattat rätt att den ska vara som på den tredje bilden? Jag har inte satt fast den där ännu, bara visat var jag tänkte sätta den. Är det rätt att ha den så långt in som möjligt (så som på bilden), eller ska den vara lite längre ut mot relingen så att säga? Jag har förstått att den ska vara lodrät placerad, så jag kommer såga av röret med 25 graders vinkel. Sedan har jag förstått att det är viktigt att det är rent där röret sitter.Jag tycket ytan är så skrovlig. Går det bra ändå?

1 Bild
2 Bild
3 Bild
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Ekolod. Placering av givare, inombords

Inlägg av Nils D »

Zingoalla skrev: 03 maj 2020 09:10 Jag ska också montera en ekolodsigvare. Är det rätt att ha den så långt in som möjligt (så som på bilden
Ja
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Ekolod. Placering av givare, inombords

Inlägg av Zingoalla »

Nu har jag provat ekolodet för första gången. Det fungerade! Installationen är inte klar ännu, men jag har testat att det funkar i alla fall. Jag gjorde en liten video om det:
https://www.youtube.com/watch?v=Sxl8tjl0YGs
Skriv svar