Renovering av InFinit
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Allt fler trädelar blir klara:
De gamla demonterade mattorna används som mall när ny matta skärs ut:
Mattorna limmas sedan fast i båten:
Att sätta mattorna på plats är ett tvåmansarbete. Det är också bra att tänka på att en mattkniv med nytt blad är väldigt vass och mycket lätt orsakar skador på användarens fingrar.
De gamla demonterade mattorna används som mall när ny matta skärs ut:
Mattorna limmas sedan fast i båten:
Att sätta mattorna på plats är ett tvåmansarbete. Det är också bra att tänka på att en mattkniv med nytt blad är väldigt vass och mycket lätt orsakar skador på användarens fingrar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Sådärja! Jag har slutligen oljat klart hela inredningen och jag har nu en komplett sidenmatt inredning i lagerlokalen. Jag har förbrukat ca 2 l hemmagjord teakolja. På de flesta bitar ligger det nog 8 lager olja. Ett rum i huset har avdelats åt förvaring av båtdelar:
2016-12-30 räknade jag ut att det skulle ta en månad att olja inredningen. Istället för en månad tog det 55 dagar. Härav kan man dra slutsatser om precisionen i min uppskattning:
Felet i min uppskattning är (30-55)/55 = -45%
Verkligt utfall är 80% högre än uppskattning ( 55/30 = 1.8 )
Winbergs teorem
Låt oss anta att detta resultat kan generaliseras till hela projektets tidsåtgång och att det också kan utsträckas till projektets kostnad. Vi får följande samband:
utfall = 1.8 * uppskattning
Formeln kan nu användas för att prognosticera tidsåtgång och kostnad.
Exempel:
Om du tror att du kan renovera din IF på 6 månader för 20 kkr kommer det i verkligheten att ta 11 månader och kosta 36 kkr.
2016-12-30 räknade jag ut att det skulle ta en månad att olja inredningen. Istället för en månad tog det 55 dagar. Härav kan man dra slutsatser om precisionen i min uppskattning:
Felet i min uppskattning är (30-55)/55 = -45%
Verkligt utfall är 80% högre än uppskattning ( 55/30 = 1.8 )
Winbergs teorem
Låt oss anta att detta resultat kan generaliseras till hela projektets tidsåtgång och att det också kan utsträckas till projektets kostnad. Vi får följande samband:
utfall = 1.8 * uppskattning
Formeln kan nu användas för att prognosticera tidsåtgång och kostnad.
Exempel:
Om du tror att du kan renovera din IF på 6 månader för 20 kkr kommer det i verkligheten att ta 11 månader och kosta 36 kkr.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Renovering av InFinit
Det du har verifierat ytterligare en gång är den urgamla tumregeln att nästan alla projekt kostar dubbelt så mycket och tar dubbelt så lång tid än vad som man inledningsvis uppskattat... ..
Man kan fundera vad detta beror på. I huvudsak tror jag att man bortser från det oförutsedda. I projekt som man aldrig gjort innan utgör det oförutsedda en betydlig del.
En ingenjör har också ofta egenheten att lägga in det onödiga i projektet. Hen har svårt att bedöma när saker och ting blivit tillräckligt bra. Förbättringspotential finns ju alltid... och insikten om detta uppkommer ofta under projektets gång. Så om förbättringspotentialen ständigt utnyttjas blir man aldrig färdig...
Man kan fundera vad detta beror på. I huvudsak tror jag att man bortser från det oförutsedda. I projekt som man aldrig gjort innan utgör det oförutsedda en betydlig del.
En ingenjör har också ofta egenheten att lägga in det onödiga i projektet. Hen har svårt att bedöma när saker och ting blivit tillräckligt bra. Förbättringspotential finns ju alltid... och insikten om detta uppkommer ofta under projektets gång. Så om förbättringspotentialen ständigt utnyttjas blir man aldrig färdig...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Renovering av InFinit
Exakt Maja och Johan, nu tar jag på mig min professionella keps som forskningsingenjör.
Man kan använda π som en är rätt användbar faktor, allt tar π så lång tid och kostar π så mycket mer än man tror.
Men under pågående renovering måste jag också slå ett slag för min egen forskning som går tillbaka till gymnasiet, när man håller på med rätt enahanda och trista saker eller det j-las kopiöst uppnår man ibland det jag kallar tråkpunkten, T.
Dvs när allt står still och man kommer inte vidare (av olika anledningar), vid min egen renovering av båten har den uppstått rätt påtagaligt vid två tillfällen:
1. När jag måste slipa om botten för jag lade på fel färg
2. När jag tog bort den gamla skrovklädseln och tog bort det gamla limmet = fruktansvärt tråkigt jobb
Då gäller det att komma vidare från detta stand-still, hitta motivation eller andra drivkrafter som man inte fastnar.
För mig har det ofta vara att söka alternativa effektivare metoder att angripa problemet med, eller pausa det moment som tillfälligtvis uppnått T och göra nåt roligare (t.ex. byta ut däcksutrustning) för att där samla energi för att kunna ta tag i det trista.
Just nu söker jag motivation till att klä in stickkojerna med ny klädsel och att matta däck och sittbrunn för ett sista lager färg.
Man kan använda π som en är rätt användbar faktor, allt tar π så lång tid och kostar π så mycket mer än man tror.
Men under pågående renovering måste jag också slå ett slag för min egen forskning som går tillbaka till gymnasiet, när man håller på med rätt enahanda och trista saker eller det j-las kopiöst uppnår man ibland det jag kallar tråkpunkten, T.
Dvs när allt står still och man kommer inte vidare (av olika anledningar), vid min egen renovering av båten har den uppstått rätt påtagaligt vid två tillfällen:
1. När jag måste slipa om botten för jag lade på fel färg
2. När jag tog bort den gamla skrovklädseln och tog bort det gamla limmet = fruktansvärt tråkigt jobb
Då gäller det att komma vidare från detta stand-still, hitta motivation eller andra drivkrafter som man inte fastnar.
För mig har det ofta vara att söka alternativa effektivare metoder att angripa problemet med, eller pausa det moment som tillfälligtvis uppnått T och göra nåt roligare (t.ex. byta ut däcksutrustning) för att där samla energi för att kunna ta tag i det trista.
Just nu söker jag motivation till att klä in stickkojerna med ny klädsel och att matta däck och sittbrunn för ett sista lager färg.
Fredrik Ringblom
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Det är intressant att se olika resultat av förhållandet mellan utfall och uppskattning. Så här långt har vi följande:
Man kan tänka sig att att förhållandet är personberoende. En annan möjlighet är att försöken har gjorts med olika förutsättningar. Det kan vara så att tidpunkten för skattningen spelar roll. Jag tror att om skattningen görs i god tid innan något arbete påbörjats eller om den sker efter att en förundersökning gjorts eller efter att en viss tids verklig erfarenhet inhämtats kan påverka betydligt. För överslagsräkning duger det säkert gott att helt enkelt räkna med en säkerhetsfaktor på 2, dvs det som Marek föreslår.
Troligen är det riktigt att en ingenjör gärna hemfaller åt ständigt förbättrande utan insikt i när tillräcklig grad av noggrannhet har uppnåtts. Egentligen är det märkligt eftersom noggrannhetsanalys ingår i ingenjörens grundutbildning. En duktig ingenjör bör alltså kunna anpassa sitt arbete för att nå bästa möjliga resultat till rimlig kostnad. Han letar alltså efter nollställen på kostnadsderivatan av resultatet, antingen experimentellt eller analytiskt.
Fredriks teori om tråkpunkten T är intressant. Jag kan bekräfta att det finns tillfällen då jag kan ha nått eller varit nära T.
Metoden att angripa T genom att byta till annat fokus befarar jag dock kan leda till att det i slutänden finns en stor mängd, i värsta fall ett oändligt antal, startade men ej avslutade projekt. Därför angriper jag T genom att nyttja gammal hederlig envishet och uthållighet eller möjligen genom att i värsta fall byta metod. Jag försöker konsekvent minimera mängden T eftersom jag är rädd att de annars blir ett hinder att nå målet.
Detta har faktiskt vissa likheter med mitt seglande. Som seglare är jag bra på att vänta, vilket motsvarar uthålligheten. Men ibland chansar jag i en start, en rundning eller ett vägval, vilket motsvarar byta metod eller strategi. Enligt min erfarenhet ger det oftast bättre utdelning att använda uthållighet än att ständigt byta strategi.
- Johan 1.8
- Marek 2
- Fredrik π
Man kan tänka sig att att förhållandet är personberoende. En annan möjlighet är att försöken har gjorts med olika förutsättningar. Det kan vara så att tidpunkten för skattningen spelar roll. Jag tror att om skattningen görs i god tid innan något arbete påbörjats eller om den sker efter att en förundersökning gjorts eller efter att en viss tids verklig erfarenhet inhämtats kan påverka betydligt. För överslagsräkning duger det säkert gott att helt enkelt räkna med en säkerhetsfaktor på 2, dvs det som Marek föreslår.
Troligen är det riktigt att en ingenjör gärna hemfaller åt ständigt förbättrande utan insikt i när tillräcklig grad av noggrannhet har uppnåtts. Egentligen är det märkligt eftersom noggrannhetsanalys ingår i ingenjörens grundutbildning. En duktig ingenjör bör alltså kunna anpassa sitt arbete för att nå bästa möjliga resultat till rimlig kostnad. Han letar alltså efter nollställen på kostnadsderivatan av resultatet, antingen experimentellt eller analytiskt.
Fredriks teori om tråkpunkten T är intressant. Jag kan bekräfta att det finns tillfällen då jag kan ha nått eller varit nära T.
Metoden att angripa T genom att byta till annat fokus befarar jag dock kan leda till att det i slutänden finns en stor mängd, i värsta fall ett oändligt antal, startade men ej avslutade projekt. Därför angriper jag T genom att nyttja gammal hederlig envishet och uthållighet eller möjligen genom att i värsta fall byta metod. Jag försöker konsekvent minimera mängden T eftersom jag är rädd att de annars blir ett hinder att nå målet.
Detta har faktiskt vissa likheter med mitt seglande. Som seglare är jag bra på att vänta, vilket motsvarar uthålligheten. Men ibland chansar jag i en start, en rundning eller ett vägval, vilket motsvarar byta metod eller strategi. Enligt min erfarenhet ger det oftast bättre utdelning att använda uthållighet än att ständigt byta strategi.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Renovering av InFinit
Ingenjörer är innovativa av naturen. En duktig och marknadsinriktad ingenjör känner till risken med att baka in de under arbetet påkomna innovationerna i det löpande projektet. Istället ser han till att marknadsföra dessa gentemot kunden så att denne blir så intresserad att det blir en tilläggsbeställning.Johan SWE-1870 skrev: Troligen är det riktigt att en ingenjör gärna hemfaller åt ständigt förbättrande utan insikt i när tillräcklig grad av noggrannhet har uppnåtts. Egentligen är det märkligt eftersom noggrannhetsanalys ingår i ingenjörens grundutbildning. En duktig ingenjör bör alltså kunna anpassa sitt arbete för att nå bästa möjliga resultat till rimlig kostnad. Han letar alltså efter nollställen på kostnadsderivatan av resultatet, antingen experimentellt eller analytiskt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Det är riktigt Maja. Problemet i ett sånt här projekt är kanske snarare att beställare och utförare är en och samma person.
Parallellt med de vetenskapliga diskussionerna fräschar jag upp alla småskott och durkar genom att ge dem några lager färg:
När jag nu ändå håller på är det enkelt att få lite bättre hyfs på de här också.
Parallellt med de vetenskapliga diskussionerna fräschar jag upp alla småskott och durkar genom att ge dem några lager färg:
När jag nu ändå håller på är det enkelt att få lite bättre hyfs på de här också.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Vi arbetar idag med att limma mattor i stickkojerna. Här följer nu en serie bilder som visar arbetets gång. Det blir premiär i tråden för bilder med människor.
Från första till sista bild är det 1.5 timme. Vi har ganska enkelt övervunnit en av punkterna T.
Vi är nöjda med resultatet. Det är uppmuntrande att se tydliga framsteg i projektet.
Från första till sista bild är det 1.5 timme. Vi har ganska enkelt övervunnit en av punkterna T.
Vi är nöjda med resultatet. Det är uppmuntrande att se tydliga framsteg i projektet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Renovering av InFinit
Bra jobbat! Tar du loss beslag på däcket som tex grabbräckena o lägger ny tätning där också?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Ja, ganska många beslag har fått ny tätning. Grabbräckena har vi dock inte rört än. Det gäller just nu att inte skaffa fler aktiviteter än vad som redan finns.
Vi jobbar vidare med salongsmattan. Den är riktigt stor att hantera i båten och vi har bekymrat oss för den hela vintern. Denna matta går hela vägen från mastskottet till stickkojsskottet och i garderoberna från böttenstock till däck. Därför väljer vi att limma den stegvis. Vi börjar med salongen från mastskott till sittbrunnsskott och från kojstringers till däck:
Sedan stryker vi lim i garderobsbotten och på stickkojssidan och jobbar vidare:
Efter detta arbete kan vi sedan njuta av resultatet:
Det är lite pilligt att få mattan runt förstärkningarna där överskåpen ska fästas, men i det stora hela fungerar det faktiskt riktigt bra.
Vi jobbar vidare med salongsmattan. Den är riktigt stor att hantera i båten och vi har bekymrat oss för den hela vintern. Denna matta går hela vägen från mastskottet till stickkojsskottet och i garderoberna från böttenstock till däck. Därför väljer vi att limma den stegvis. Vi börjar med salongen från mastskott till sittbrunnsskott och från kojstringers till däck:
Sedan stryker vi lim i garderobsbotten och på stickkojssidan och jobbar vidare:
Efter detta arbete kan vi sedan njuta av resultatet:
Det är lite pilligt att få mattan runt förstärkningarna där överskåpen ska fästas, men i det stora hela fungerar det faktiskt riktigt bra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Renovering av InFinit
Använder du cascoflex? Jag provade det o cascovåtrum till förpiken. Cascoflex var brunfärgat o tjockare o bättre tyckte jag medans våtrumslimmet var ljusare o tunnare.Johan SWE-1870 skrev:Ja, ganska många beslag har fått ny tätning. Grabbräckena har vi dock inte rört än. Det gäller just nu att inte skaffa fler aktiviteter än vad som redan finns.
Vi jobbar vidare med salongsmattan. Den är riktigt stor att hantera i båten och vi har bekymrat oss för den hela vintern. Denna matta går hela vägen från mastskottet till stickkojsskottet och i garderoberna från böttenstock till däck. Därför väljer vi att limma den stegvis. Vi börjar med salongen från mastskott till sittbrunnsskott och från kojstringers till däck:
Sedan stryker vi lim i garderobsbotten och på stickkojssidan och jobbar vidare:
Efter detta arbete kan vi sedan njuta av resultatet:
Det är lite pilligt att få mattan runt förstärkningarna där överskåpen ska fästas, men i det stora hela fungerar det faktiskt riktigt bra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Vi använder Cascoflex. På burken kallas det också våtrumslim. Det fungerar bra, men temperaturen måste vara nästan inomhus för att det ska fungera. Jag gjorde först försök vid 3-5 grader temperatur men det gick inte alls. Efter 3 timmar på en provbit hade det inte torkat alls och jag gav upp. Det är av denna anledning jag har slagit in hela båten i isolering.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Det pågår annorlunda vårarbete.
Behandling av lister till luckan:
Behandling av lampor:
Behandling av kojernas undersida:
Behandling av lister till luckan:
Behandling av lampor:
Behandling av kojernas undersida:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Nu får även salongens styrbordssida skrovmatta:
Vi klarar nu vad som helst inom området mattläggning.
Vi klarar nu vad som helst inom området mattläggning.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Förpiken kläs med matta på skrovsidorna:
Här sätts mattan även en liten bit under däck som sen ska täckas med innertak. Mot mastskottet sätts mattan i kant mot skottet och ovanpå mastskottsmattan som ligger lite ut på fribordet. På detta sätt döljs skarvarna bra. Det är precis så varvet satte mattorna en gång.
Här sätts mattan även en liten bit under däck som sen ska täckas med innertak. Mot mastskottet sätts mattan i kant mot skottet och ovanpå mastskottsmattan som ligger lite ut på fribordet. På detta sätt döljs skarvarna bra. Det är precis så varvet satte mattorna en gång.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit