Renovering av InFinit

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Allt fler trädelar blir klara:
Färdiga snickerier 1
Färdiga snickerier 1
DSCF3523r.JPG (376.27 KiB) Visad 13639 gånger
Färdigt förskott
Färdigt förskott
DSCF3525r.JPG (354.13 KiB) Visad 13639 gånger
De gamla demonterade mattorna används som mall när ny matta skärs ut:
Uppmallning av skrovmatta
Uppmallning av skrovmatta
DSCF3522r.JPG (217.9 KiB) Visad 13639 gånger
Mattorna limmas sedan fast i båten:
Skrovmatta på plats fönster SB
Skrovmatta på plats fönster SB
DSCF3526r.JPG (233.32 KiB) Visad 13639 gånger
Skrovmatta på plats fönster SB 2
Skrovmatta på plats fönster SB 2
DSCF3529r.JPG (183.07 KiB) Visad 13639 gånger
Skrovmatta på plats fönster BB
Skrovmatta på plats fönster BB
DSCF3527r.JPG (216.11 KiB) Visad 13639 gånger
Att sätta mattorna på plats är ett tvåmansarbete. Det är också bra att tänka på att en mattkniv med nytt blad är väldigt vass och mycket lätt orsakar skador på användarens fingrar. :cry:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Sådärja! Jag har slutligen oljat klart hela inredningen och jag har nu en komplett sidenmatt inredning i lagerlokalen. Jag har förbrukat ca 2 l hemmagjord teakolja. På de flesta bitar ligger det nog 8 lager olja. Ett rum i huset har avdelats åt förvaring av båtdelar:
Färdig inredning 1
Färdig inredning 1
DSCF3531r.JPG (306.04 KiB) Visad 13552 gånger
Färdig inredning 2
Färdig inredning 2
DSCF3532r.JPG (277.19 KiB) Visad 13552 gånger
Färdig inredning 3
Färdig inredning 3
DSCF3533r.JPG (291.2 KiB) Visad 13552 gånger
2016-12-30 räknade jag ut att det skulle ta en månad att olja inredningen. Istället för en månad tog det 55 dagar. Härav kan man dra slutsatser om precisionen i min uppskattning:
Felet i min uppskattning är (30-55)/55 = -45%
Verkligt utfall är 80% högre än uppskattning ( 55/30 = 1.8 )

:idea: Winbergs teorem
Låt oss anta att detta resultat kan generaliseras till hela projektets tidsåtgång och att det också kan utsträckas till projektets kostnad. Vi får följande samband:

utfall = 1.8 * uppskattning

Formeln kan nu användas för att prognosticera tidsåtgång och kostnad.

Exempel:
Om du tror att du kan renovera din IF på 6 månader för 20 kkr kommer det i verkligheten att ta 11 månader och kosta 36 kkr.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Det du har verifierat ytterligare en gång är den urgamla tumregeln att nästan alla projekt kostar dubbelt så mycket och tar dubbelt så lång tid än vad som man inledningsvis uppskattat... 8) ..

Man kan fundera vad detta beror på. I huvudsak tror jag att man bortser från det oförutsedda. I projekt som man aldrig gjort innan utgör det oförutsedda en betydlig del.

En ingenjör har också ofta egenheten att lägga in det onödiga i projektet. Hen har svårt att bedöma när saker och ting blivit tillräckligt bra. Förbättringspotential finns ju alltid... :P och insikten om detta uppkommer ofta under projektets gång. Så om förbättringspotentialen ständigt utnyttjas blir man aldrig färdig... :x
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av IF1158 »

Exakt Maja och Johan, nu tar jag på mig min professionella keps som forskningsingenjör.
Man kan använda π som en är rätt användbar faktor, allt tar π så lång tid och kostar π så mycket mer än man tror.

Men under pågående renovering måste jag också slå ett slag för min egen forskning som går tillbaka till gymnasiet, när man håller på med rätt enahanda och trista saker eller det j-las kopiöst uppnår man ibland det jag kallar tråkpunkten, T.
Dvs när allt står still och man kommer inte vidare (av olika anledningar), vid min egen renovering av båten har den uppstått rätt påtagaligt vid två tillfällen:
1. När jag måste slipa om botten för jag lade på fel färg
2. När jag tog bort den gamla skrovklädseln och tog bort det gamla limmet = fruktansvärt tråkigt jobb

Då gäller det att komma vidare från detta stand-still, hitta motivation eller andra drivkrafter som man inte fastnar.
För mig har det ofta vara att söka alternativa effektivare metoder att angripa problemet med, eller pausa det moment som tillfälligtvis uppnått T och göra nåt roligare (t.ex. byta ut däcksutrustning) för att där samla energi för att kunna ta tag i det trista.

Just nu söker jag motivation till att klä in stickkojerna med ny klädsel och att matta däck och sittbrunn för ett sista lager färg.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är intressant att se olika resultat av förhållandet mellan utfall och uppskattning. Så här långt har vi följande:
  • Johan 1.8
  • Marek 2
  • Fredrik π
Jag undrar vad denna olikhet beror på? Kan det finnas fler variabler?

Man kan tänka sig att att förhållandet är personberoende. En annan möjlighet är att försöken har gjorts med olika förutsättningar. Det kan vara så att tidpunkten för skattningen spelar roll. Jag tror att om skattningen görs i god tid innan något arbete påbörjats eller om den sker efter att en förundersökning gjorts eller efter att en viss tids verklig erfarenhet inhämtats kan påverka betydligt. För överslagsräkning duger det säkert gott att helt enkelt räkna med en säkerhetsfaktor på 2, dvs det som Marek föreslår.

Troligen är det riktigt att en ingenjör gärna hemfaller åt ständigt förbättrande utan insikt i när tillräcklig grad av noggrannhet har uppnåtts. Egentligen är det märkligt eftersom noggrannhetsanalys ingår i ingenjörens grundutbildning. En duktig ingenjör bör alltså kunna anpassa sitt arbete för att nå bästa möjliga resultat till rimlig kostnad. Han letar alltså efter nollställen på kostnadsderivatan av resultatet, antingen experimentellt eller analytiskt.

Fredriks teori om tråkpunkten T är intressant. Jag kan bekräfta att det finns tillfällen då jag kan ha nått eller varit nära T.

Metoden att angripa T genom att byta till annat fokus befarar jag dock kan leda till att det i slutänden finns en stor mängd, i värsta fall ett oändligt antal, startade men ej avslutade projekt. Därför angriper jag T genom att nyttja gammal hederlig envishet och uthållighet eller möjligen genom att i värsta fall byta metod. Jag försöker konsekvent minimera mängden T eftersom jag är rädd att de annars blir ett hinder att nå målet.

Detta har faktiskt vissa likheter med mitt seglande. Som seglare är jag bra på att vänta, vilket motsvarar uthålligheten. Men ibland chansar jag i en start, en rundning eller ett vägval, vilket motsvarar byta metod eller strategi. Enligt min erfarenhet ger det oftast bättre utdelning att använda uthållighet än att ständigt byta strategi.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: Troligen är det riktigt att en ingenjör gärna hemfaller åt ständigt förbättrande utan insikt i när tillräcklig grad av noggrannhet har uppnåtts. Egentligen är det märkligt eftersom noggrannhetsanalys ingår i ingenjörens grundutbildning. En duktig ingenjör bör alltså kunna anpassa sitt arbete för att nå bästa möjliga resultat till rimlig kostnad. Han letar alltså efter nollställen på kostnadsderivatan av resultatet, antingen experimentellt eller analytiskt.
Ingenjörer är innovativa av naturen. En duktig och marknadsinriktad ingenjör känner till risken med att baka in de under arbetet påkomna innovationerna i det löpande projektet. Istället ser han till att marknadsföra dessa gentemot kunden så att denne blir så intresserad att det blir en tilläggsbeställning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är riktigt Maja. Problemet i ett sånt här projekt är kanske snarare att beställare och utförare är en och samma person. :idea:

Parallellt med de vetenskapliga diskussionerna fräschar jag upp alla småskott och durkar genom att ge dem några lager färg:
Nymålade småskott och durkar
Nymålade småskott och durkar
DSCF3534r.JPG (198.11 KiB) Visad 13517 gånger
När jag nu ändå håller på är det enkelt att få lite bättre hyfs på de här också.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Vi arbetar idag med att limma mattor i stickkojerna. Här följer nu en serie bilder som visar arbetets gång. Det blir premiär i tråden för bilder med människor.
Limning av skrovmatta 01; påstrykning av lim
Limning av skrovmatta 01; påstrykning av lim
DSCF3537r.JPG (245.82 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 02; påstrykning av lim
Limning av skrovmatta 02; påstrykning av lim
DSCF3540r.JPG (229.41 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 03; intag position
Limning av skrovmatta 03; intag position
DSCF3542r.JPG (221.46 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 04
Limning av skrovmatta 04
DSCF3543r.JPG (229.16 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 05
Limning av skrovmatta 05
DSCF3544r.JPG (204.9 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 06
Limning av skrovmatta 06
DSCF3545r.JPG (243.46 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 07
Limning av skrovmatta 07
DSCF3546r.JPG (233.94 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 08
Limning av skrovmatta 08
DSCF3547r.JPG (258.94 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 09
Limning av skrovmatta 09
DSCF3548r.JPG (260.55 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 10
Limning av skrovmatta 10
DSCF3549r.JPG (249.72 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 11
Limning av skrovmatta 11
DSCF3550r.JPG (267.27 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 12
Limning av skrovmatta 12
DSCF3553r.JPG (253.57 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 13
Limning av skrovmatta 13
DSCF3554r.JPG (264.06 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 14
Limning av skrovmatta 14
DSCF3555r.JPG (267.91 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 15
Limning av skrovmatta 15
DSCF3556r.JPG (267.97 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 16
Limning av skrovmatta 16
DSCF3557r.JPG (238.38 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 17
Limning av skrovmatta 17
DSCF3558r.JPG (247.67 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 18
Limning av skrovmatta 18
DSCF3560r.JPG (251.09 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 19
Limning av skrovmatta 19
DSCF3561r.JPG (238.22 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 20
Limning av skrovmatta 20
DSCF3562r.JPG (260.62 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 21
Limning av skrovmatta 21
DSCF3563r.JPG (266.17 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 22
Limning av skrovmatta 22
DSCF3564r.JPG (254.69 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 23
Limning av skrovmatta 23
DSCF3565r.JPG (209.45 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 24
Limning av skrovmatta 24
DSCF3567r.JPG (209.18 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 25
Limning av skrovmatta 25
DSCF3569r.JPG (205.15 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 26; Färdig SB sida
Limning av skrovmatta 26; Färdig SB sida
DSCF3570r.JPG (184.97 KiB) Visad 13492 gånger
Limning av skrovmatta 27; Färdig BB sida
Limning av skrovmatta 27; Färdig BB sida
DSCF3571r.JPG (166.13 KiB) Visad 13492 gånger
Från första till sista bild är det 1.5 timme. Vi har ganska enkelt övervunnit en av punkterna T. 8)
Vi är nöjda med resultatet. Det är uppmuntrande att se tydliga framsteg i projektet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av IF 2719 »

Bra jobbat! Tar du loss beslag på däcket som tex grabbräckena o lägger ny tätning där också?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, ganska många beslag har fått ny tätning. Grabbräckena har vi dock inte rört än. Det gäller just nu att inte skaffa fler aktiviteter än vad som redan finns.

Vi jobbar vidare med salongsmattan. Den är riktigt stor att hantera i båten och vi har bekymrat oss för den hela vintern. Denna matta går hela vägen från mastskottet till stickkojsskottet och i garderoberna från böttenstock till däck. Därför väljer vi att limma den stegvis. Vi börjar med salongen från mastskott till sittbrunnsskott och från kojstringers till däck:
Limning av skrovmatta salong BB 1
Limning av skrovmatta salong BB 1
DSCF3572r.JPG (187.22 KiB) Visad 13462 gånger
Limning av skrovmatta salong BB 2
Limning av skrovmatta salong BB 2
DSCF3573r.JPG (164.83 KiB) Visad 13462 gånger
Sedan stryker vi lim i garderobsbotten och på stickkojssidan och jobbar vidare:
Limning av skrovmatta salong BB 3
Limning av skrovmatta salong BB 3
DSCF3574r.JPG (235.11 KiB) Visad 13462 gånger
Limning av skrovmatta salong BB 4
Limning av skrovmatta salong BB 4
DSCF3576r.JPG (201.5 KiB) Visad 13462 gånger
Limning av skrovmatta salong BB 5
Limning av skrovmatta salong BB 5
DSCF3578r.JPG (156.65 KiB) Visad 13462 gånger
Efter detta arbete kan vi sedan njuta av resultatet:
Limning av skrovmatta salong BB 6; färdigt
Limning av skrovmatta salong BB 6; färdigt
DSCF3579r.JPG (167.88 KiB) Visad 13462 gånger
Limning av skrovmatta salong BB 7; färdigt
Limning av skrovmatta salong BB 7; färdigt
DSCF3580r.JPG (159.37 KiB) Visad 13462 gånger
Det är lite pilligt att få mattan runt förstärkningarna där överskåpen ska fästas, men i det stora hela fungerar det faktiskt riktigt bra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av IF 2719 »

Johan SWE-1870 skrev:Ja, ganska många beslag har fått ny tätning. Grabbräckena har vi dock inte rört än. Det gäller just nu att inte skaffa fler aktiviteter än vad som redan finns.

Vi jobbar vidare med salongsmattan. Den är riktigt stor att hantera i båten och vi har bekymrat oss för den hela vintern. Denna matta går hela vägen från mastskottet till stickkojsskottet och i garderoberna från böttenstock till däck. Därför väljer vi att limma den stegvis. Vi börjar med salongen från mastskott till sittbrunnsskott och från kojstringers till däck:

Sedan stryker vi lim i garderobsbotten och på stickkojssidan och jobbar vidare:

Efter detta arbete kan vi sedan njuta av resultatet:

Det är lite pilligt att få mattan runt förstärkningarna där överskåpen ska fästas, men i det stora hela fungerar det faktiskt riktigt bra.
Använder du cascoflex? Jag provade det o cascovåtrum till förpiken. Cascoflex var brunfärgat o tjockare o bättre tyckte jag medans våtrumslimmet var ljusare o tunnare.
f780b91915b3db4f20f36c5c7da54daa.jpg
f780b91915b3db4f20f36c5c7da54daa.jpg (62.01 KiB) Visad 13386 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Vi använder Cascoflex. På burken kallas det också våtrumslim. Det fungerar bra, men temperaturen måste vara nästan inomhus för att det ska fungera. Jag gjorde först försök vid 3-5 grader temperatur men det gick inte alls. Efter 3 timmar på en provbit hade det inte torkat alls och jag gav upp. Det är av denna anledning jag har slagit in hela båten i isolering.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Det pågår annorlunda vårarbete.

Behandling av lister till luckan:
Lister och lucka med Benar-olja
Lister och lucka med Benar-olja
DSCF3581r.JPG (344.46 KiB) Visad 13348 gånger
Behandling av lampor:
Skottlampor med guldfärg
Skottlampor med guldfärg
DSCF3582r.JPG (286.43 KiB) Visad 13348 gånger
Behandling av kojernas undersida:
Salongskojernas undersida målas
Salongskojernas undersida målas
DSCF3584r.JPG (238.29 KiB) Visad 13348 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Nu får även salongens styrbordssida skrovmatta:
Färdig skrovmatta SB 1
Färdig skrovmatta SB 1
DSCF3585r.JPG (147.09 KiB) Visad 13324 gånger
Färdig skrovmatta SB 2
Färdig skrovmatta SB 2
DSCF3586r.JPG (165.79 KiB) Visad 13324 gånger
Vi klarar nu vad som helst inom området mattläggning. 8)
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Förpiken kläs med matta på skrovsidorna:
Förpik klädd med matta 1
Förpik klädd med matta 1
DSCF3587r.JPG (130.69 KiB) Visad 13305 gånger
Förpik klädd med matta 2, SB
Förpik klädd med matta 2, SB
DSCF3588r.JPG (123.52 KiB) Visad 13305 gånger
Förpik klädd med matta 3, BB
Förpik klädd med matta 3, BB
DSCF3589r.JPG (116.04 KiB) Visad 13305 gånger
Här sätts mattan även en liten bit under däck som sen ska täckas med innertak. Mot mastskottet sätts mattan i kant mot skottet och ovanpå mastskottsmattan som ligger lite ut på fribordet. På detta sätt döljs skarvarna bra. Det är precis så varvet satte mattorna en gång.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar