Hvilken propell IF26 MD1?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

totoni
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jan 2017 17:47

Hvilken propell IF26 MD1?

Inlägg av totoni »

Hei.
Min første post...
Jeg har en IF26 med en MD1 motor montert. Når vi tok den opp i høst så vi at propellen var skadet og ønsker å bytte den.
Det som sitter på er en V13x13. Er det mulig å øke stigningstallet sånn at det blir litt mere 'skyv' i båten? Det høres ut som motoren går veldig lett, men mulig det skyltes at propellen var skadet. Maksfart var ca 4.5 kn
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2816
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Hvilken propell IF26 MD1?

Inlägg av maja »

Stigningen på propellern ska inte vara så låg så att motorn kan övervarva vid fullt gaspådrag. Så om du drar på full gas och motorn inte övervarvar är stigningen inte för låg. På samma sätt, om du inte kan nå i närheten av max tillåtet varvtal vid fullt gaspådrag är däremot stigningen för hög.

Vad max varvtal för din motor är vet jag inte och det verkar inte heller finnas angivet i Volvo Pentas instruktionsbok. Kanske det finns en rödmarkering på varvtalsvisaren? Ett tips är att fråga på närmaste Volvo Penta serviceställe.

Det är bra om motorn går "lätt" (men inte så lätt att du kan övervarva motorn). Då har du kraft över för motvind och motsjö. Men ändå, med en frisk MD1 bör du väl ändå uppnå 5 - 5.5 knop med 60 % gaspådrag i lungt väder. Kanske din båt är beväxt på botten..?.. I så fall kan farten minska betydligt. Eller så kanske loggen visar fel.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2816
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Hvilken propell IF26 MD1?

Inlägg av maja »

Enligt http://www.marinexpress.se/lista.php?kid=993-996-1001 verkar varvtalet för motorn MD1B vara 2500 rpm vid vilket motorn ger full effekt 10 hk utan att övervarva. Det varvtalet bör kunna uppnås vid framfart med fullt gaspådrag. Vid längre transporter ska man aldrig köra med fullt pådrag utan sänka det till cirka 1500-1600 varv/minut. Vid sådant driftläge ger väl motorn cirka 5 hk och båten bör då gå med fart cirka 5 knop eller litet däröver. Vid motsjö och motvind kommer båten att behöva ett större gaspådrag för att kunna behålla den farten.

Om din motor är en MD1A, ger denna endast 7 hk vid 2300 varv och därmed bara 3.5 Hk vid 1400 -1500 rpm. Då kanske det blir svårt att nå 5 knop om man inte drar på litet extra...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
totoni
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jan 2017 17:47

Re: Hvilken propell IF26 MD1?

Inlägg av totoni »

Hei.
Takk for svar. Sekvom jeg ikke ble noe klokere :lol:
Båten er 100% ren under,, og jeg har dessverre ingen varvtalsvisaren, men det høres ikke ut som det er særlig forskjell på turtallet når jeg gir full gass når giret står i fri sammenlignet med når giret står forover.
Det kan som sagt være at det er fordi propellen har en liten skade som gjør at jeg så lett for maks turtall.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2816
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Hvilken propell IF26 MD1?

Inlägg av maja »

Det är väsentligt för propellervalet vilken motortyp du har i båten, dvs. om du har en MD1A eller MD1B. Det är även viktigt att ta hänsyn till vilken båt motorn sitter i. En M26 är bara litet drygt 6 m i vattenlinjen och har därmed en teoretisk maxfart på omkring 6 knop, oberoende av motorstyrkan.

Se http://www.drev.se/propellerskolan . Jag har använt varvtalen 2300 respektive 2500 rpm, utväxling 1.87 (från instruktionsboken), slip 10 och provat med stigningarna 6 respektive 7 tum.

Med en MD1A skulle, med en propeller med 7 tums stigning, den förväntade maxfarten bli 6.2 knop. Men 7 hk är nog en alldeles för låg effekt för att den farten ska kunna uppnås med en båt med en teoretisk maxfart på 6 knop. Man skulle nog kunna välja en lägre stigning, t.e.x 6 tum.

Samma gäller en MD1B. Stigningen 6 tum tycks passa bättre utan risk för övervarv. Det krävs mycket högre effekt än 10 hk för att få upp båten över 6 knop. Med 10 hk får man dessutom litet extra "power" vid motvind och motsjö.

Rådgör med en Volvo Penta-verkstad. Själv hade jag nog valt en propeller med 6 tums stigning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar