Renovering av InFinit

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Ja, det är väl ett bra exempel på den mänskliga faktorn. Någon kanske var bakfull den (mån)dagen.. Synd bara att så många får besvär för sådant slarv på Marieholmsbruket...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Efter ett dygn med tillsatsvärme och bra temperatur är det nu bara några enstaka fläckar kvar där topcoaten inte härdat. Det får duga så. Men kanske kylan i lokalen nu gör att jag får ägna mig åt saker som inte ställer såna krav på temperaturen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har i många år oljat inredningen med alla möjliga olika slag av olja utan att bli helt nöjd. Teakolja är dyr och har okänt innehåll, linolja ger bättre skydd men träet mörknar för varje lager och ger lätt mögeltillväxt, paraffinolja torkar dåligt. Lack vill jag inte ha, därför att det är mycket svårare att underhålla än en oljad inredning.

Jag har nu därför tagit fram en egen teakolja baserad på tungträolja. Den består av tungolja och terpentin, hälften av vardera och en liten skvätt lack. Det känns som om jag får en bättre produkt så än att köpa färdig olja. Mitt recept är ungefär så här:
46% tungolja
46% terpentin
8% epifanes lack

Jag oljar in ordentligt med trasa, sedan våtslipar jag lite lätt med 600. Efter en knapp timme torkar jag bort eventuellt överflöd. Därefter väntar jag tills det har torkat, vilket kan ta 1-2 dygn. Då polerar jag med torr trasa eller kanske med lite stålull, innan jag oljar på nytt.

Efter några omgångar ser det ut så här:
Torkat lager tre
Torkat lager tre
DSCF3473r.JPG (293.58 KiB) Visad 14121 gånger
Oljan dras fint in i träet och efter några lager blir det en tunn yta som känns behaglig.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Vad är det i den lilla skvätten Epifanes lack som är bra..?..
Utan att veta så mycket om detta undrar jag varför bara tungolja och terpentin inte skulle kunna räcka...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jo, det är riktigt att det kunde räcka med enbart tungolja och terpentin. Men jag gillar inte att ytan blev helt matt när jag först provade med det. Lacktillsatsen ger en svag glans som jag tycker om. Det ska bara vara lite lack som tillsätts, högst 10%. Det går säkert bra med annan lack så länge den har samma bas som det du ska tillsätta den i.

Enligt produktbeskrivningen innehåller den valda lacken "tung oil, phenolic-modified alkyd resins and maximum U.V. absorbers". Dess innehåll framgår av säkerhetsdatabladet som finns här: Epifanes Clear Varnish MSDS.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Nyårsafton använder jag till att spackla gelcoat i 100 skador i relingslisten runt hela båten och laga efter diverse olika beslag som jag har tagit bort. Det är ca 8 grader varmt och inom kort väntas mer kyla så det gäller att passa på!

Där är många ställen att spackla, men det är rätt att passa på nu när båten står inomhus. Detta har jag tänkt göra i många år, men det har aldrig blivit av, då det sällan är rätt väder för det när båten är ute.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av IF1158 »

Hur ser det ut med spacklet har du hittat rätt färgnyans?
Jag skall själv ta bort den skena som sitter på relingslisten för att få båten mer clean.

Har du fler bilder på hur inredningen blir efter olja. Tänkte försöka fräscha upp min i vinter.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av IF1158 »

Glömde fråga, hur gör du med röstjärnsplattan, skall du göra knän?

Jag skall sätta in skrovmatta i båten nu, tänkte då göra nåt snyggt med både röstjärnsmuttrarna och fockskenemuttrarna och sätta dit rostfria kupolmuttrar och göra en snygga montering med dem synliga, tycker det är snyggt med att visa en snygg installation.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror jag har hittat rätt kulör på gelcoaten, men det är lite tidigt att säga säkert. Jag behöver slipa och spackla mer innan jag vet. Och så behöver jag bättre ljus. Det är möjligt att jag inte vet säkert förrän båten kommer ut igen i sommarljuset. Helt exakt samma ser det inte riktigt ut nu, men en viss förändring på min båt kan klart inte uteslutas efter så många år. Dock tror jag det är acceptabelt nära. Är du osäker ska du prova ut kulör själv!

Jag kommer nog att ta lite mer bilder efterhand som jag blir färdig med mer av inredningen. Det är dock svårt att visa med en bild hur det blir, eftersom det är lika mycket hur det känns när man tar på det. Prova själv några olika varianter på ställen där det inte gör något, t ex insida av koj, garderobsbotten eller liknande!

Vad gäller röstjärn, funderade jag på att passa på att plasta knän, då allting är frilagt just nu. Men jag har bestämt mig för att inte göra det. Dels har jag inga särskilda problem med att skrovet dras in vid vanten eller att däcket vill lyfta, dels tror jag inte att de gör nån större nytta. Så jag låter det vara som det är. Jag tycker min stora feta aluminiumplatta ser helt betryggande ut.

Jag tar bort mina original fockskenor och plastar igen de gamla hålen. Det skulle vara svårt att sätta kupolmuttrar där eftersom de sitter dumt nära träskivan som utgör skåpsfronten. Jag skotar istället min fock på en skena som är monterad inne i garderoberna och där stör inte muttrarna på undersidan.

Vad gäller genuan använder jag bara skenan på relingen. Jag har helt enkelt ingen inre skena. Jag tycker inte den behövs.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är -7 grader. Vad ska jag göra då? Jag tar på mig ordentligt med kläder och finner att gelcoaten jag spacklade på nyårsafton har härdat fint.
Härdad gelcoat 1
Härdad gelcoat 1
DSCF3477r.JPG (165.76 KiB) Visad 13956 gånger
Härdad gelcoat 2
Härdad gelcoat 2
DSCF3478r.JPG (186.27 KiB) Visad 13956 gånger
Härdad gelcoat 3
Härdad gelcoat 3
DSCF3479r.JPG (170.57 KiB) Visad 13956 gånger
Det ser ok ut. Lagningarna är inte särskilt jämna, men jag har lärt mig att jag ändå måste spackla i flera omgångar innan det blir bra. Det var tur att jag hann få på gelcoaten innan det blev så kallt.

Lagningarna handslipar jag sedan med sandpapper. Sedan ser de bättre ut:
Slipad gelcoat fockskena original
Slipad gelcoat fockskena original
DSCF3480r.JPG (378.77 KiB) Visad 13956 gånger
Slipad gelcoat ruffsida framför fönstret
Slipad gelcoat ruffsida framför fönstret
DSCF3481r.JPG (211.58 KiB) Visad 13956 gånger
Slipad gelcoat reling midskepps
Slipad gelcoat reling midskepps
DSCF3482r.JPG (259.5 KiB) Visad 13956 gånger
Slipad gelcoat reling förskepp
Slipad gelcoat reling förskepp
DSCF3483r.JPG (221.7 KiB) Visad 13956 gånger
Det tar längre tid att slipa än det gjorde att spackla. Det är massor av ställen med skador, så detta är ett projekt. Min båt hade skador redan då jag köpte den för 25 år sedan och de har inte blivit färre av att jag har använt båten flitigt. Det hade varit väldigt skönt att kunna visa upp en hel reling nu när IF-båten fyller 50 år 2017, så det får vara värt lite arbete.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Idag är det sådant väder att det är bättre att arbeta hemma. Därför underhåller jag mig med att ta av klädseln från salongstaket:
Klädsel av från salongstak
Klädsel av från salongstak
DSCF3484r.JPG (322.75 KiB) Visad 13867 gånger
Även här kan man se att det har varit läckage kring ventilatorn.

Jag kan också berätta att innertaket väger 8.5 kg varav klädseln nästan 2 kg.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Söndagen ägnas åt hushållsarbete.

En tidigare ägare hade lite väl bråttom med att montera mantåg. Därför valde denne att borra rakt genom innertak och dra skruvarna till mantågsfötterna genom innertaket i förpiken. Detta har gjort att taket genom åren har bucklats. Dessutom har inte mantågsfötterna suttit särskilt bra. Naturligtvis borde innertaket ha tagits ner och mantåget monterats på rätt sätt istället.
Hål efter felmonterat mantåg
Hål efter felmonterat mantåg
DSCF3487r.JPG (241 KiB) Visad 13835 gånger
Det ser tråkigt ut när taket är så ojämnt:
Buckligt innertak förpik
Buckligt innertak förpik
DSCF3486r.JPG (189.45 KiB) Visad 13835 gånger
Nåval, jag provar väl att göra något åt det. Därför fuktar jag först masoniten ordentligt:
Fuktning av masonit
Fuktning av masonit
DSCF3488r.JPG (254.95 KiB) Visad 13835 gånger
Sedan letar jag reda på det gamla strykjärnet från gömmorna med bra att ha saker. Därefter är det bara att värma och pressa innertaket:
Strykning av masonit
Strykning av masonit
DSCF3489r.JPG (312.04 KiB) Visad 13835 gånger
Efter denna behandling försvinner bucklan och taket är åter plant och fint:
Bucklan borta igen
Bucklan borta igen
DSCF3490r.JPG (232.19 KiB) Visad 13835 gånger
Det gick ju bra! Jag får blodad tand och fortsätter med att jämna till ytterligare några ställen på innertaken som är lite ojämna.

Så nu har jag nystrukna och fina släta innertak. Båten blir säkert snabbast i hela Öresund! 8)
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Hur fick du ut innertaket i ett stycke!?


Vansinnigt bra jobbat, men jag tror du svikit ditt trådskaparjag, du skulle ju göra "invändig renovering". = )
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Salongstaket går faktiskt att ta ut genom att böja samman det långskepps och sedan lirka ut det. Det är möjligt att det förutsätter att det inte finns någon inredning i båten, så där är mer svängrum. Jag hoppas bara att jag minns hur, så att jag kan få in det igen.

Ja, det visade sig bli diverse utvändigt arbete också. Jag bytte därför namn på tråden, så passar det bättre.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av IF1158 »

Det blir väldigt fint när du slipat spacklet.

Har du sett innertaket som Seacamper säljer med infälld diodlampor, jag har funderat göra om mitt tak så för det blir bra ljus och ser trevligt ut.

Jag ser fogen mellan skrov och däck, jag gjorde om den ifjol med West Six10 på tub och det blev helt galet snyggt.
Jag trodde först det skulle spricka men det har inte gjort det än.
Får se om det håller på SM i år när det seglas hårt, men just nu så är jag grymt nöjd, fogen är borttrollad.
Bilagor
IMG_1838liten.jpg
IMG_1838liten.jpg (191.27 KiB) Visad 13775 gånger
Fredrik Ringblom
Skriv svar