Renovering av InFinit

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Snickerierna är ganska ankomna. De har inte längre en trevlig brun teakfärg utan är mörkt röda och nästan svarta av gammal olja blandad med mögel och diverse residualer från användning:
Trä innan behandling
Trä innan behandling
DSCF3437r.JPG (295.72 KiB) Visad 14611 gånger
Trädelarna behandlas med teak cleaner och spolas med vatten, vilket förvånansvärt effektivt löser upp alltsammans:
Trä under behandling
Trä under behandling
DSCF3438r.JPG (383.94 KiB) Visad 14611 gånger
Enda problemet är att det blir allt kallare och mörkare ute, så det är svårt att få detta trista arbete gjort. Det är trots allt ganska många trädelar att rengöra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Enligt original monteringsanvisning ska inredningen skruvas fast med kullerförsänkt mässingsskruv:
34 st KFS 3/4" x 6
176 st KFS 1" x 6
168 st KFS 1 1/4" x 6

Jag har därför skaffat:
40 st TKFS 3.5 x 20
200 st TKFS 3.5 x 25
200 st TKFS 3.5 x 30
i DIN95 A4, dvs rostfri träskruv av högsta kvalitet med kullerförsänkt skalle:
Rostfri kullerförsänkt träskruv
Rostfri kullerförsänkt träskruv
DSCF3439.JPG (214.03 KiB) Visad 14609 gånger
Jag valde riktig träskruv istället för en enklare plåtskruv, eftersom den är mer lämpad att greppa i trä genom att den är svagt konisk längs med gängan. Dessutom tycker jag att en traditionell spårskruv är snyggare än en modern skruv med kryss.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Var någonstans köpte du teak cleanern och de rostfria träskruvarna? Är det vanligt rostfritt eller syrafast?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Teak cleaner finns på Hjertmans och säkert på fler ställen. Verksamma beståndsdelar är <5% C9-11Alkoholetoxilat och <5% Oxalsyra, se Multimarine Teak cleaner säkerhetsdatablad

Rostfri träskruv finns på http://www.rostfribult.se. Kvalitet A4, som jag valde, betyder just syrafast (62 % stål, 24 % krom, 12 % nickel och 2 % molybden) eller rostfritt 316 i AISI-beteckning. Den enklare bara rostfria heter A2 (74 % stål, 18% krom och 8% nickel) eller rostfritt 304 i AISI-beteckning.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag fick en fråga
Du har samma uttag i ditt förliga skott.
Har du listat ut vad det används till?
Det stora urtaget är för att hänga upp spinnakerbommen i förpikstaket, en av båtens många smarta detaljer. Nu har jag min bom på storbommens sida, så förvaring i förpiken används nog bara under vintern.

Det lilla hålet är från en gammal genuainrullare som min båt hade då jag köpte den. Den rullen satt under däck och dess manöverlina var dragen under taket tillbaks till ruffluckan. Inrullaren fungerade inte så den tog jag bort direkt och ersatte med original förstags- och halshornsfäste.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Idag är det mest motgång.

Av de 48 skruvarna till genuaskenorna återstår det 2 st som roterar och 2 st som har brustit under skruvskallen. Därför mannar jag idag upp med en extra person. De båda roterande skruvarna löses då enkelt; det behövs bara en person på var sida.

Men de båda återstående brustna skruvarna visar sig vara ett problem. Jag kör och handlar en skruvutdragare, även kallad ornapitt. Det är en vänstergängad konisk "gängtapp" som ibland sägs kunna hjälpa. Men inte fungerar det! Det är helt enkelt för svårt att borra ett centrerat hål på en M5 så att skruvutdragaren klarar att greppa.

Med lite jävlar anamma borrar jag sedan uppifrån med 5 mm borr och lyckas få upp ett hål som börjar precis på skruven i ovankant av relingslisten och mynnar lite vid sidan av den kvarsittande skruven under däck. Lite snett kanske, men det duger nog.

Men det lyckas bara på den ena skruven. Den andra dumma j-a skruven envisas med att sitta kvar. Jag knäcker mitt fina borr när det drar snett vid sidan av skruven och griper fast. Till slut är där mest bara en grop runt skruven, men skruven själv sitter retfullt kvar och är irriterande hård och sned. Jag går lös på den med dorn och med slipstift. Inte en chans att få ett borr att greppa och styra rätt. Jag provar alla svordomar jag kan och några till men inte hjälper det. Jag avslutar med att gjuta igen hålet uppifrån runt skruven med epoxi för att se om det kanske går att få bättre styrning med fast material runt skruven en annan gång och åker hem. :evil:

Två personer, två resor till båten, en resa till verktygshandeln och flera timmars arbete har idag resulterat i tre fungerande skruvhål. Det är tur att inte allt går så här dåligt för då blir projektet aldrig klart.

Det är väl typiskt att en enda sista skruv som inte vill släppa är det som stoppar alltsammans. :cry:

Jag tar tacksamt emot idéer om hur jag löser problemet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Du kan kanske sätta dit skenan och fästa den med en skruv på båda sidor om det trilskande hålet och på så sätt få styrning på verktyget med hjälp av hålet i skenan.

Om det ändå inte lyckas, överväg att borra ett nytt hål litet vid sidan om det trilskande dito.

Om hålet sitter på ett ställe där det inte utgör någon funktion, kan du väl helt enkelt gjuta igen det.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack för tips! Det är väl lite som jag själv har funderat och försökt. Tyvärr sitter skruven precis där genuatravaren oftast är placerad, så den behöver ersättas.

Medan jag väntar på att epoxyn ska härda riktigt hård runt skruven demonterar jag istället utsidorna av fönstren. Det visar sig också vara besvärligt.

För många år sedan blev jag tokig på läckande fönster och göt fast dem med tätningsmassa. Det skulle jag inte gjort. När jag nu ska lossa dem är det många timmars arbete att skära bort tätningsmassa och lossa fönstren med kniv och stämjärn. Så jag fick bli tokig en gång till över fönstren. Men skam den som ger sig! Efter mycket om och men lossar alla fyra fönster:
Demonterade fönster
Demonterade fönster
DSCF3440r.JPG (259.04 KiB) Visad 14541 gånger
Båten ser nu inte alls ut som en vacker IF-båt längre, snarare liknar den ett vrak. Det är lätt att gå ner sig i detta läge. Hur ska detta gå?

Det är bara att vara kall, lita på sig själv och fortsätta arbetet.

Jag avslutar med att plasta fast en glasfiberremsa på undersidan av däcket under skruvhålen till original fockskena.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av M26 397 Helena »

Mitt råd kommer antagligen lite sent eftersom du redan gjutit fast skruven med epoxi från ovansidan, men en idé kunde vara att angripa skruven från undersidan. Med t.ex. en multimaskin skulle man kanske kunna kapa skruven nära undersidan av skarndäck så att endast en tunn del av muttern återstod. Därefter kunde man nog ganska enkelt spräcka resten av muttern med t.ex. en huggmejsel för att sedan slå ut skruven med en dorn underifrån. Möjligen är skruven endast fastgjuten i skotskenan och då kanske denna metod skulle fungera.

Staffan Troedsson
M26 Helena
Råå
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av IF1426 »

Följer med intresse ditt renoveringsarbete, som ger tips och en del att fundera på, där tillverkning av den nya balken och monteringen är mycket snyggt utförd.
Vid demont. av genua-skenan och när skruvskallen gick av, var det då inte möjligt att med en dorn slå ur resten av skruven rakt ned in i skrovet.?
Att nu borra ovanifrån och träffa skruven är väl möjligt, och då anv. skenan som styrning, som Marek skriver, men att få en centrerad borranvisning är nog svårt om skruven inte har en hyggligt plan ändyta.
Funderar på om det inte är möjligt att greppa skruvens gängade ände, när muttern är borttagen, som jag tolkar att skruvförbandet ser ut, utifrån de invändiga bilderna.
Tanken är att dra ur skruven med ett dragverktyg enl. följande; att då använda en helgängad skruv ex. M10 och i änden borra och gänga en invändig gänga, motsvarande den skruven har, En mutter gängas på drag-skruven, därefter placeras en rörstump eller en mutterhylsa samt en bricka på dragskruven, som sedan gängas på skruv-änden, därmed sätts muttern an mot hylsan och med kraft föröka dra ur skruven. Gjorde ett liknande prov och det går att dra åt ganska hårt med muttern. Men nu när det yttre hålet är fyllt med epoxi vilket gör det svårare att få loss skruven. Hoppas du lyckas få bort skruven på något sätt.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack för konstruktiva förslag. Det är bra tips jag har fått!

Det framgår inte riktigt av mina inlägg vad problemet är. Muttern lossade enkelt med ringnyckel. Huvudet på skruven brast precis i underkant på skenan. Jag provade att slå med dorn både uppifrån och nerifrån, men just denna skruv vägrar fullständigt att röra sig. Jag har slagit så hårt och länge att omgivande plast inte tål mer. Båda ändarna av skruven har deformerats av mina försök att knacka ut den och av proven med skruvutdragare. Det var från början endast plats för en tunn mutter på undersidan, ingenting mer. Nu går det inte att få på något alls på undersidan längre, tyvärr. Ibland går det lite för fort.

Jag funderar på att borra ut den men tror att jag behöver montera borrmaskin i stativ på däck för att klara det. Jag borde kunna använda befintliga hål att fixera ett borrstativ med. Om detta inte går får jag i värsta fall göra två nya hål, ett framför och ett bakom och helt enkelt låta skruvresten sitta kvar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag fick en fråga från en annan IF-ägare som också arbetar på sin inredning:
Tar du bort lim till skrovmattor med skrapa?
Nej, som jag har skrivit i tråden använder jag vinkelslip med grovrengöringsskiva för att rensa bort kontaktlimmet från skrov och överbyggnad. Det går faktiskt rätt bra. Det dammar dock mycket, så man får arbeta i omgångar och man måste ha glasögon, andningsskydd och bra kläder.på sig. Och det blir en del städjobb att göra med jämna mellanrum för att ta hand om alla limrester som far omkring..
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av Lasse »

Teoretisk borde det gå att få ut trilskande skruv med en borr i form av en hylsa. Hylsan skall ha något större diameter än skruvresterna och borras så nära som möjligt för att fördärva så lite som möjligt.
Finns det såna hylsborrar?
Passar på att tackar för att få följa med på renoveringen!
IF 1162
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av IF1426 »

Ja även i praktiken," borde det gå att få ut trilskande skruv med en borr i form av en hylsa. Finns det såna hylsborrar?" frågar Lasse.

Hittade en firma, Leif Arvidsson AB, och om man söker på, Hålborr, ges där en beskrivning; " Kan användas för att borra ur avbrutna skruv, träplugg kan sedan limmas i."

Verktyget är i första hand avsett för trä, men funkar nog även i plast, men om det är något som är gångbart i Johans fall, kan jag inte ge något råd om.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har tillverkat ett vertyg genom att med pelarborrmaskin borra 3 st 5 mm hål med 50 mm delning i ett stycke rejäl stålprofil. Verktyget skruvar jag fast i friska hål på ömse sidor om det blockerade hålet:
Borrjigg monteras
Borrjigg monteras
DSCF3442r.JPG (191.4 KiB) Visad 14420 gånger
Undersida med monterad borrjigg
Undersida med monterad borrjigg
DSCF3441r.JPG (296.52 KiB) Visad 14420 gånger
Sedan borrar jag lugnt och stilla med ett nytt och vasst 5 mm borr:
Borrning
Borrning
DSCF3443r.JPG (160.66 KiB) Visad 14420 gånger
Det går fint och borren skär så bra. Sedan går jag ner och studerar undersidan:
Färdigborrat hål undersida
Färdigborrat hål undersida
DSCF3444r.JPG (297.69 KiB) Visad 14420 gånger
Det nya hålet hamnar snyggt i linje med de andra, men inte alls där den gamla skruven sitter. Man kan se på bilden att mitt nya hål är mittemellan de hål där skruvarna med mutter sitter, medan den gamla skuvresten sitter lite förskjutet åt höger. Den gamla skruvens hål är alltså inte borrat rakt. Tydligen hade inte Marieholm samma verktyg som jag då de borrade hålen till genuaskenan.

Det här duger bra som lösning på problemet. Så här ser det ut på ovansidan efter att verktyget har demonterats:
Färdigborrat hål ovansida
Färdigborrat hål ovansida
DSCF3445r.JPG (205.97 KiB) Visad 14420 gånger
Ett snyggt 5 mm hål! Runtom ser man härdad epoxy som jag fyllde igen kratern runt skruven med.

Jag kan klarmarkera projekt trilskande skruv. Skönt!

Nu är det bara att jobba vidare med resten, så jag ger mig på att dra ner de sista skrovmattorna. Naturligtvis är det svårast att få loss de som sitter sämst till:
Borttagning av skovmatta SB stickkoj
Borttagning av skovmatta SB stickkoj
DSCF3446r.JPG (232.04 KiB) Visad 14420 gånger
Efter att alla mattor är borta går jag lös på lim- och mögelresterna med min vinkelslip. Så här ser det ut efter några timmars slipande med grovrengöringsskiva:
Nyslipade skrovsidor
Nyslipade skrovsidor
DSCF3447r.JPG (169.55 KiB) Visad 14420 gånger
Det är limrester i drivor i kölsvinet och gott om damm i luften, men skrovet börjar se bra ut.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar