Renovering av InFinit
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Limmandet tog några dagar, eftersom jag valde att endast limma en skiva åt gången. Men i det stora hela gick det väldigt bra. Det känns som om jag klarade att ge balken dess rätta form.
Som man kan förstå av bilderna har jag valt att göra den lite större än de slutliga måtten, genom att såga varje bit vinkelrätt och lite för stor. Nästa steg är att slipa bort trappstegsformen och hoppas på att jag har räknat rätt.
Balkens vikt är just nu 8.7 kg. Den gamla väger 6.9 kg.
Det är bara lite grann att slipa.
Som man kan förstå av bilderna har jag valt att göra den lite större än de slutliga måtten, genom att såga varje bit vinkelrätt och lite för stor. Nästa steg är att slipa bort trappstegsformen och hoppas på att jag har räknat rätt.
Balkens vikt är just nu 8.7 kg. Den gamla väger 6.9 kg.
Det är bara lite grann att slipa.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Mitt hemliga vapen för att effektivt slipa bort trappstegsformen är en raspskiva på vinkelslipen. Nu ska det slipas!
Det här gick bra och fort. När det grövsta har tagits bort byter jag till rondell med sandpapper:
Efter denna slipning har balken tappat 0.4 kg och väger nu 8.3 kg. Höjden är 69 mm, precis som planerat. Längd akterkant och förkant har minskat precis till de beräknade 995 mm och 930 mm.
Jag har gjort lite mätningar av styvheten på den gamla och den nya balken. Jag belastade dem med samma massa och mätte nedböjningen på mitten.
Den gamla böjer ned 0.8 mm.
Den nya böjer ned 0.2 mm.
Det verkar lovande!
Det här gick bra och fort. När det grövsta har tagits bort byter jag till rondell med sandpapper:
Efter denna slipning har balken tappat 0.4 kg och väger nu 8.3 kg. Höjden är 69 mm, precis som planerat. Längd akterkant och förkant har minskat precis till de beräknade 995 mm och 930 mm.
Jag har gjort lite mätningar av styvheten på den gamla och den nya balken. Jag belastade dem med samma massa och mätte nedböjningen på mitten.
Den gamla böjer ned 0.8 mm.
Den nya böjer ned 0.2 mm.
Det verkar lovande!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Formen och storleken på balken provas på plats i båten:
Den passar fint. Passningen blir nog helt perfekt om jag bara lyfter taket lite för att få den på plats. Jag ska bara slipa lite till på plasten för att jämna till den mer och få rena ytor att plasta mot.
Den passar fint. Passningen blir nog helt perfekt om jag bara lyfter taket lite för att få den på plats. Jag ska bara slipa lite till på plasten för att jämna till den mer och få rena ytor att plasta mot.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Jag rundar av underkanten med fräsen:
Detta gör jag för att få en lagom radie att sedan plasta över. Räta vinklar blir inte bra, de är både svåra att plasta och ger sämre styrka. Rundade hörn ska det vara!
Så är det dags för den sista finslipningen för hand:
Detta gör jag för att få en lagom radie att sedan plasta över. Räta vinklar blir inte bra, de är både svåra att plasta och ger sämre styrka. Rundade hörn ska det vara!
Så är det dags för den sista finslipningen för hand:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Nu är det så spännande att jag bara måste prova balken på sin rätta plats! Genom att lyfta taket lite med domkraft slinker balken in på sitt rätta läge.
Det var ju enkelt! Jag hade förväntat mig ytterligare en massa slipande innan detta var möjligt. Tydligen har allt mitt mätande och räknande haft effekt.
Det var ju enkelt! Jag hade förväntat mig ytterligare en massa slipande innan detta var möjligt. Tydligen har allt mitt mätande och räknande haft effekt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Det är skoj att jämföra formen på gammal och ny balk:
Man kan väl säga att den nya har lite jämnare båge och är lite högre.
Vikten på den nya och färdigslipade balken är nu 8.1 kg.
Man kan väl säga att den nya har lite jämnare båge och är lite högre.
Vikten på den nya och färdigslipade balken är nu 8.1 kg.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Snyggaste mastbalken i landet har jag, men också trasigaste båten.
Det är nästan synd att den ska plastas in och gömmas.
Det är nästan synd att den ska plastas in och gömmas.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Jämförelse mellan gammal och ny balk:
Det är onekligen lite skllnad mellan dem.
Det är onekligen lite skllnad mellan dem.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Skrovmattorna har åkt ut:
På friborden finns det under mattorna gott om gammalt kontaktlim blandat med mögel och spår av inläckage:
Efter lite bearbetning med grovrengöringsskiva ser det genast bättre ut:
På friborden finns det under mattorna gott om gammalt kontaktlim blandat med mögel och spår av inläckage:
Efter lite bearbetning med grovrengöringsskiva ser det genast bättre ut:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Montering av den nya balken har påbörjats:
Efter avtvättning med aceton grundar jag både taket och balkens ovansida med epoxi. Sedan stryker jag på epoxi med fyllmedel på balkens ovansida, 3-5 mm tjockt. Därefter sätter jag balken på plats och pressar upp den mot taket med domkraft.
Den fyllning som kommer ut fyller jag mellanrummet mot mastskottet med och skapar hålkäl i alla vinklar, för att underlätta plastningen i nästa steg.
Eftersom jag bara har tänkt att göra detta en enda gång, tycker jag det är värt att arbeta med West epoxi-produkter. De är dyrare än vanlig polyester, men i gengäld lättare att hantera och inte lika känsliga för låg temperatur vid härdningen.
Efter avtvättning med aceton grundar jag både taket och balkens ovansida med epoxi. Sedan stryker jag på epoxi med fyllmedel på balkens ovansida, 3-5 mm tjockt. Därefter sätter jag balken på plats och pressar upp den mot taket med domkraft.
Den fyllning som kommer ut fyller jag mellanrummet mot mastskottet med och skapar hålkäl i alla vinklar, för att underlätta plastningen i nästa steg.
Eftersom jag bara har tänkt att göra detta en enda gång, tycker jag det är värt att arbeta med West epoxi-produkter. De är dyrare än vanlig polyester, men i gengäld lättare att hantera och inte lika känsliga för låg temperatur vid härdningen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Epoxin var lite för tunn så den ville inte riktigt hålla sig kvar där jag formade hålkälarna. Därför har jag idag slipat lite på det som har runnit:
Sedan blandar jag en liten sats epoxy och tillsätter mer fyllmedel så den får en tjockare konsistens. Detta stryker jag ut i hålkälarna med en rundad plastspackel. Och nu ser det ut som jag till ha det:
Det här blir en bra rundad bas att plasta glasfiber mot!
Jag fick en fråga hur jag får varmt nog att plasta. Jag har gjort tre saker:
1. Håller ner värmeförlusterna genom att båten står inomhus (kallförråd)
2. Tillför 2 kW värme med elfläkt
3. Arbetar med West epoxy med snabb härdare
I båten är det nu 13-17 grader, trots ganska kallt ute. Denna epoxy härdar ända ner till 5 grader, långsammare ju kallare det är.
Sedan blandar jag en liten sats epoxy och tillsätter mer fyllmedel så den får en tjockare konsistens. Detta stryker jag ut i hålkälarna med en rundad plastspackel. Och nu ser det ut som jag till ha det:
Det här blir en bra rundad bas att plasta glasfiber mot!
Jag fick en fråga hur jag får varmt nog att plasta. Jag har gjort tre saker:
1. Håller ner värmeförlusterna genom att båten står inomhus (kallförråd)
2. Tillför 2 kW värme med elfläkt
3. Arbetar med West epoxy med snabb härdare
I båten är det nu 13-17 grader, trots ganska kallt ute. Denna epoxy härdar ända ner till 5 grader, långsammare ju kallare det är.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Med den extra spacklingen blev hålkälarna riktigt bra. Efter en liten aning slipning ser de ut så här:
Då är det bara att sätta igång med inplastning med glasfiber och epoxy. Jag börjar med ett första lager utefter taket och vid balkens ändar:
På bilden har jag avslutat plastningen och täckt med en peel ply. Det är en impregnerad avrivningsduk som inte fäster i epoxyn. Duken dras bort innan nästa plastning och tar då med sig ytvax så jag slipper att slipa.
Då är det bara att sätta igång med inplastning med glasfiber och epoxy. Jag börjar med ett första lager utefter taket och vid balkens ändar:
På bilden har jag avslutat plastningen och täckt med en peel ply. Det är en impregnerad avrivningsduk som inte fäster i epoxyn. Duken dras bort innan nästa plastning och tar då med sig ytvax så jag slipper att slipa.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Invändig renovering av InFinit
Grymt imponerande!
Kul när någon orkar renovera på riktigt!
Övervägde du grp balken?
När jag började läsa tänkte jag 300 skum som kärna.
En alu platta ca 20 mm tjock 120x240 tryckt i epoxy spackel direkt under mastfoten.
Låda med samma dimensioner som orginalet laminerad i 450 matta, ferreti, rowing.
Din plyfa balk är säkert ännu bättre men mer tidskrävande att få ihop, har du ngn koll på hur mycket ti du lgt ner?
Lyfter på hatten och bockar!
Mvh Mikael
Kul när någon orkar renovera på riktigt!
Övervägde du grp balken?
När jag började läsa tänkte jag 300 skum som kärna.
En alu platta ca 20 mm tjock 120x240 tryckt i epoxy spackel direkt under mastfoten.
Låda med samma dimensioner som orginalet laminerad i 450 matta, ferreti, rowing.
Din plyfa balk är säkert ännu bättre men mer tidskrävande att få ihop, har du ngn koll på hur mycket ti du lgt ner?
Lyfter på hatten och bockar!
Mvh Mikael