Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av Lasse L »

Ubult 12 mm 300 Skr
http://www.blocket.se/goteborg/Wichard_ ... ?ca=15&w=2
Ubult.jpg
Ubult.jpg (2.64 KiB) Visad 18467 gånger
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av IF1426 »

Lasse L, man kan undra vilket budskap du vill skicka med hänvisning till denna annons. En vantskruv 5/16" har ett gap på 9mm. Om det är godstjl. 12mm i ditt förslag krävs betydligt grövre vantskruv, som är längre, vilket kräver att vanten avkortas. Då är det inte svårt att räkna hem den variant som förespråkats här.
Vad får den som läser inläggen här för uppfattning när det kastas in den ena lösningen efter den andra.?

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av Lasse L »

Ville bara visa att det finns andra allternativ.
En enkel schackel/toggels löser eventuella storleksglappet.
Eller byta vantskruv.
Det var det jag ville tippsa om.
Bostanjoglo
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 apr 2013 16:23

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av Bostanjoglo »

Borde väll funka att fila flator på båda sidor av 12mm:s stången, tills vantskruven går på. Dock hade nog en 10mm:s stång varit mer lämplig och billigare.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av maja »

Man skulle nog kunna tillverka egna "danska" röstjärn om man hade tillgång till en välutrustad hobbyverkstad med möjlighet att fräsa, såga och, alternativt, svetsa syrafast stålmaterial, eller om man jobbar någonstans där man har tillgång till numeriska verktygsmaskiner. Men vem har det..?..

Dessutom ska man kunna skaffa lämpligt syrafast stålmaterial, vilket kanske inte direkt man kan finna i båttillbehörsbutiken.

Det här med danska röstjärn är en ren service som IF-båtförbundet erbjuder sina medlemmar. Om man nu anser att röstjärnsproblematiken inte finns eller om man anser att man har en bättre lösning, är detta fritt fram för var och en att anse eller att välja. Men hittills har som jag kan läsa mig till i den här diskussionen, ingen av det föreslagna lösningarna kunnat motiveras med att vara bättre än lösningen med den "danska" typen. De har bara presenterats som att vara annorlunda.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av bubbleboy76 »

Finns dessa "danska röstjärn" att tillgå/köpa idag?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av maja »

Efterfrågan på röstjärn av den danska typen har varit låg på sista tiden. Bara en före dig har visat intresse.

För att kunna tillverka en sats till rimligt pris, krävs minst 15 som är intresserade att köpa.

Den ursprungliga danska varianten (som är ihopsvetsad av 2 delar) finns att köpa från Tyskland från www.seacamper.net . Se http://if-klubben.dk/seacamper/rostjern.html . Priset är nog per styck så vitt jag kan se.

Seacampers webbsida verkar vara nere sedan en tid tillbaka, så försök att ringa eller mejla.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av bubbleboy76 »

Ok, tack. Jag mailar dem och kollar.
Hur lång är livslängden på originalkonstruktionen skulle ni säga, för en båt som ej tävlats med?
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av bubbleboy76 »

Svar från seacamper@seacamper.net:
Hej Magnus,
vi har solgt de sidste, men jeg har bestilt nye. Der kommer om ca. 4 uger. Jeg kan give besked naar de er der.
Med venlig hilsen
Peter Grönlund
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av johan swe-1870 »

bubbleboy76 skrev: Hur lång är livslängden på originalkonstruktionen skulle ni säga, för en båt som ej tävlats med?
Det är nog svårt att svara på.

En båt som inte har tävlats med, kan betyda att den har turseglats mycket eller kanske seglat långt. Har båten gått mycket i vågor, kan det betyda kortare livslängd för röstjärnen.

Jag har bara min egen erfarenhet att gå på. Mitt ena original röstjärn brast när min båt var 20 år gammal vid riggning på våren. Jag hade då slarvat med att se till att muttern under däck var ordentligt åtdragen. Det gjorde att röstjärnet kunde rotera då det var obelastat. Det gör förstås att det blir utsatt för böjande moment i olika riktningar, vilket inte alls är bra för hållfastheten. Min båt kan ha vistats på västkusten innan jag köpte den, vilket kan antas medföra större vågor än skärgårdsbruk. Men hur den hade använts av tidigare ägare visste jag inte. Den var inte tävlingstrustad, men hade spinnaker och ett begagnat tävlingsställ. Jag använder min båt till lokala tävlingar, till mästerskap och för ganska långa semesterseglingar.

Min konkurrent i hamnen bytte sina röstjärn först då hans IF var 40 år gammal. Jag tror att det var original som då fortfarande satt kvar. De uppvisade då inget synligt fel, men blev bytta ändå. Den båten brukas numera mest för lokala tävlingar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av maja »

De första röstjärnsbrottet jag fick höra talas om var i slutet av 1980-talet. Det var IFbåten SWE 6 från Viken, en av årsmodell 1967. Ungefär samtidigt kom det några danska båtar (DEN 276, årsmodell cirka 1976) år 1990 tror jag det var). Därefter några svenska, bll.a SWE 2404 från Långedrag, en sjöscoutbåt från Limhamn och SWE-3336 från Lomma. De tre sistnämnda hade gemensamt att de var frekvent seglade i varje väder och att röstjärnet gick av i samband med segling i frisk vind.

Nyligen brast ett i Holland för en av våra medlemmar, som skulle segla över Nordsjön. Han hade köpt nya järn, men hann aldrig montera dem innan haveriet.. :cry:

Man kan nog med fog säga att det är båtar som seglats mycket i vågor på Västkusten eller i liknande vatten som är mest utsatta. Det har alltså inte så mycket med kappsegling att göra utan i vilken miljö båten har använts, precis som Johan skriver. Alla IF och M26- båtar är mer än 30 år, och det är få båtägare som har koll på sin båts historia..

Min egen reflektion och något så när grundade åsikt är att klossade spridare avlastar undervanten genom att de håller tillbaka mastkrummet och minskar slacket i lä övervant.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av bubbleboy76 »

Min egen reflektion och något så när grundade åsikt är att klossade spridare avlastar undervanten genom att de håller tillbaka mastkrummet och minskar slacket i lä övervant.
Usräkta en kanske dum fråga, men vad är "klossade spridare"?
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av bubbleboy76 »

Jag hittade det i Medvind 2007 nr4.
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av S1811 »

Hej,

Är det bara undervanten som är problem?
På min båt sitter det också ett par extra röstjärn mellan topp och undervanten för att sätta spinnacker suggorna i.
Under däck sitter en stor 10 mm aluplåt i Sika för att fördela ut krafterna.
Mitt BB topp vants röstjärn är löst och däcket har spruckit lite i upphöjningen.
Undervanten ser pigga ut men jag blir lite byxis även för detta och byter gärna.
Jag kan ta till 3 båtar då inga av mina kompisar har bytt.
Mailade Scanpere i kväll.

Finns något annat alternativ?

Mvh Mikael
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Inlägg av johan swe-1870 »

Förstärkningsplattorna visas i denna tråd: http://ifboat.se/phpbb3/viewtopic.php?f=17&t=774

Sitter de extra röstjärnen mellan topp- och untervantens båda röstjärn? Där är inte särskilt mycket plats.

Om jag hade haft ett löst röstjärn hade jag gjort något åt det innan något allvarligt händer.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar