Skada på rodret - IF

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

gustavkarlsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jan 2016 12:12

Skada på rodret - IF

Inlägg av gustavkarlsson »

Hej,
Jag hittade en skada på rodret på min IF (Nr 249 från 1969) vid upptagning i höstas.
Delar av rodret har lossnat kring den mittersta haken. De ser ut lite som att det kanske är en tidigare "lagning" som lossnat (se foto).
Är haken fixerad längre in i rodret? Bör jag försöka laga detta eller klarar jag mej på den övre och undra haken? Går det ens att laga?
Tacksam för tips och råd.
Tack på förhand
gustav
skadat roder (3) (300x400).jpg
skadat roder (3) (300x400).jpg (117.03 KiB) Visad 6166 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skada på rodret - IF

Inlägg av maja »

Som jag ser det, har du väl missat att få med fotot... 8) ...

Men trots det, så tror jag med säkerhet att din båt är utrustad med ett roder av äldre typ, som har ingjutna rodertappar.

Det är vanligt att tapparna med tiden blir litet lösa. Men det finns ingen risk att de lossnar, såvida inte hela rodret havererar. För en tapp består av en mässingsstång som är vinklad 90 grader cirka 10 cm upp inne i rodret. Båda ändarna är lika långa.

Det som i första hand händer, när tapparna blir lösa, är att det blir vattenläckage. För att undvika att vatten står kvar i rodret över vintern med risk för frostsprängning är det bra om man borrar ett litet dräneringshål på den flata sidan på undersidan av roderbladet.

Man kan renovera ett sådant roder genom att helt enkelt skära ut en skiva på ena sidan av roderbladet runt tappen och det omgivande området en bit ovanför och inåt. Eftersom båda ändarna är lika långa, kan man helt enkelt vända den vinklade stången så den friska, icke slitna ändan kommer ut och därefter gjuta ihop allt igen med t.ex. epoxi och glasfiberväv (ska vara speciell för epoxi !!). Detta finns beskrivet i en bildserie av Terje Johannesen i ett äldre nummer av Medvind, som du kan hitta på vår webbsida.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
gustavkarlsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jan 2016 12:12

Re: Skada på rodret - IF

Inlägg av gustavkarlsson »

tack för noga svar.
hadet!
gustav
Skriv svar