Bråkig skruv

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Bråkig skruv

Inlägg av PeteIBöljan »

Hej

När jag skulle ta bort skotbalken så fick jag inte ut en av skruvarna. Den har nog inge lossats det här årtusendet och satt rejält. Jag tog i tills jag var tvungen att avsluta av risk att skåran slets ned.

Hur går man bäst till väga? Känns rätt vanskligt att försöka borra upp den.

Vad skulle ni göra?
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bråkig skruv

Inlägg av maja »

Skotbalken är (ursprungligen) fastsatt med 4 muttrar inne i kistbänkarna, två muttrar i varje kistbänk. Tror det är cirka M8-mutrar eller motsvarande engelsk gänga.

Även om man har lossat muttrarna, kan det vara vanskligt att få loss skotbalken, Vissa IF-ägare har tätat ordentligt med sikaflex kring balken, vilket gör det svårt att dra upp balken ur skåran. Man kan använda en liten domkraft eller hävarm, men med försiktighet. Se till att durken i sittbrunnen inte blir punktbelastad utan fördela kraften med hjälp av t.ex en tjock träskiva.

Skotskenan är fastskruvad till skotbalken. Jag har aldrig haft loss min skotskena från balken, så jag vet inte om det är träskruvar eller något annat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Bråkig skruv

Inlägg av johan swe-1870 »

Gamla skruvar kan vara irriterande.

Kanske en slagskruvmejsel skulle göra susen?

Är det mässingsskruv på en gammal original x-skotskena som du ändå inte vill spara? Då tror jag det bör gå att borra så mycket att skruvskallen försvinner. Sen ska du kunna få bort skenan. Rimligen är där då så mycket kvar av skruven att du kan vrida loss den med en ordentlig tång.

Har du otur så skjuvas skruven av då du vrider den och den sitter kraftigt fast. Då blir en del sittande kvar nere i träet och blir svår att få ut.

Under skotskenan finns två vagnsbultar på var sida, med muttrar i stuvfacken.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Re: Bråkig skruv

Inlägg av PeteIBöljan »

Tack för svar.

Längst ut på skotskenan sitter en slags vinkelblock som leder skotvagns trimmet rakt upp till en cleat. Det vinkelblocket är satt med två mindre skruv rätt in i sidan och den skruven har någon form av sikaflex eller annan tätning som fastnat.

Slagskruvmejsel kanske är rätt metod där - så att man liksom slår loss den. Den andra skruven lossnade där jag tog i.

Får bara försöka få tag på en sån...

Antar att det inte finns något att "lösa" upp tätningen med.
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bråkig skruv

Inlägg av maja »

Känn efter med handen i kistbänken, så att det inte är en skruv med mutter....

Om inte:
Någon före dig kanske har limmat skruven med epoxi. Så prova med att värma försiktigt med en varmluftspistol. Plast tål nog mer än hundra grader, medan epoxi inte tål mer än cirka 60. (Sikaflex tål nog inte heller hög värme)

Försök att jämna till skåran och göra den djupare med t.ex ett bågfilsblad och prova med en större skruvmejsel, t.ex. en sådan med en sexkant under skaftet, så att du kan trycka samtidigt som du vrider med en skiftnyckel. Se till att skruvmejselns blad passar exakt i skåran.

Om inte detta går återstår väl endast att borra bort skallen och ta bort resten av skruven med t.ex. en bra polygrip eller något annat lämpligt verktyg.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Bråkig skruv

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Det finns ju verktyg specifikt för ändamålet, dessa ex.vis: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016851/

Jag har god erfarenhet av just dem, men har bara provat en gång, då på just en skruv som höll en cleat i skotbalken.
Sven Ingvar IF 3003
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 okt 2013 17:53

Re: Bråkig skruv

Inlägg av Sven Ingvar IF 3003 »

I sammanhanget bör du absolut också byta ut skruvarna som håller skotskenan i balken. Det är träskruvar i mässing (om de inte bytts ut tidigare) och är sannolikt i mycket dåligt skick på grund av avzinkning. Bör bytas till rostfria. När jag bytte för 6-7 år sedan visade det sig att flera skruvar hade varit av en längre tid, några gick av när jag skruvade ur dem och de som fortfarande var hela var i mycket dåligt skick.
Risken finns att det till slut bara är de små vinkelblocken i ändarna som håller emot och att skenen vid lite hårdare belastning viker sig och far iväg med storskotet. Med stor risk för att de som vistas i sittbrunnen kan skadas. Vill minnas jag läst här på forum för ett antal år sedan om en sådan händelse, dock utan att någon skadades som tur var.
PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Re: Bråkig skruv

Inlägg av PeteIBöljan »

Tack för tips

Efter att ha fått bort sidoskruvarna med lite slagskruv efter att jag fått bort muttrarna på insidan stötte jag på patrull.

De bultar som håller fast skotbänken nedåt var för svåra att komma åt med skiftnyckel. Blir att köpa fasta hylsnycklar och ta nya tag nästa helg. Riktigt svårt att komma åt där bakom.
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Bråkig skruv

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, där måste du ha en hylsa med förlängare och spärrhandtag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bråkig skruv

Inlägg av maja »

Efter att du lossat de 4 muttrarna kanske du märker att skotbänken sitter hårt fast (i gammal sikaflex). Så ibland behövs hjälp av en hävarm (t.ex. en planka) eller en liten domkraft för att få loss den. I så fall, ta det försiktigt och fördela kraften över sittbrunnsdurken med t.ex. några breda plankor eller en skiva av något slag.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Bråkig skruv

Inlägg av Janne på Ifigenia »

En spegel i kistbänken kan underlätta när man siktar in hylsan mot muttrarna - sparar rygg.


Janne
Sven Ingvar IF 3003
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 okt 2013 17:53

Re: Bråkig skruv

Inlägg av Sven Ingvar IF 3003 »

Tänk på att det är vagnsbultar det handlar om, så var försiktig. Muttrarna kan sitta riktigt hårt om de inte varit loss på länge eller kanske aldrig. Risken finns då att man drar så hårt att vagnsbulten börjar gå runt, dvs att fyrkantinfästningen i skotbalken i bultens översida slits sönder. Riktigt stort problem om detta händer. Pröva med något rostlösande eller annat som kan underlätta om bultarna sitter hårt.
Skriv svar