Läckage från förpikens botten.

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Läckage från förpikens botten.

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Haloj därute. Jag är osäker på om denna tråd redan existerar har dock ej funnit den.

Har precis funnit källan till läckage in i förpikens botten - nej det är varken kondens eller från däcksgenomföringar i fören, tex pulpit.
Under playwooden ca en meter i längd från fören och längstmed förpikens botten sticker det upp en skruvspets som jag TROR är en av de skruvar som håller på plats den mittre "metallisten" i fören där skrovhalvorna möts. Här sipprar det alltså in sjövatten ( jag har smakat) lite hela tiden, fast mest vid gång..
Har letat efter liknande problemställning på webben och här på sidan men finner inget..

Orolig för att läckaget medför skada på plasten, dessutom en psykisk belastning vid segling utomskärs - för dem jag har med i båten... :) förövrigt utsätts inredningenfö konstant väta varför jag önskar komma till botten med problemet (inte bokstavligt talat)
Köpte båten i fjol - redan då läckte det men bara lite.. Ej åtgärdat pga trodde det var just genomföringarna som läckte..
Stort tacksam för råd /förslag.
Med vänlig hälsning, Alexander
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag kommer inte på något sätt att laga det inifrån, inte så länge det är vått där. Jag tror du får stå ut med det lilla läckaget tills du lyft upp båten och kan skruva ut skruven, plasta lite mer på insidan, korta skruven och sätta tillbaka den med tätningsmedel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av IF 1085 »

Jag har liknande läckage. Men det beror på att någon har förlängt blyskenan längre ner under vattnet. Efter en stöt mot berg har skena plus skruv böjt sig och med läcka som följd. Min båt är kvar på land för att jag ska epoxibehandla den. Jag tar bort förlängningen av skenan och spacklar igen skruvhålen. Tror inte att du kan laga det i vattnet. Du behöver antagligen lyfta båten och laga det utifrån om läckan är större.
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Tack för Era svar!
Får se hur jag gör om jag kostar på mig en upptagning under säsong eller om jag väntar till sept/ okt.. Berätta gärna hur du går tillväga.. Har läst mig till att det kan vara problematiskt att laga läckage mellan skrovhalvorna..
Vänligen// Alexander
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av maja »

Eftersom du inte vet exakt var läckaget kommer ifrån, är det nog bättre att vänta till hösten, framför allt om det inte är så stora mängder som rinner in.

IF-båten har för övrigt en känslig punkt i fören mellan ballastkölen och durken längst fram. Där finns en luftfylld ficka. En skada i laminatet där kan förorsaka att vatten pressas in genom durken in i båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Det ska jag definitivt se över! Tack igen!
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av Fredrik »

Hej Alex, det är en otrevlig företeelse när det läcker in i båten, särskilt under vattenlinjen. Men som tidigare inlägg beskriver så är det en lite svag punkt på IFen just där skovhalvorna möts ovan kölen. Jag har haft precis detsamma och det förvärrandes i samband med en sjutusan till grundstötning i nästan 7 knop. En båt med fenköl hade nog fått riktiga problem där. Mitt råd till dig är att ta det lugnt i år och svampa eller pumpa ur båten regelbundet bara som om den vore en träbåt om våren 8) . Först när du tar upp henne. åtgärdar du det enkelt som en plätt om du är normal-händig. Slipa ut riktiogt ordentligt innefrån. Gör endast den sista putsen utifrån. Du kan öppna hela spriongan i fören om du bara gör jobbet ordentligt. Lägg först polyesterspackel (polyester med miocroballonger el dyl) i springan ´med en rund konkav radie innåt. Sen laminerar du med mattor och bygger någon centimeter i tjocklek så får du båten stark som en pansarbrytare i fören. Lägg ut mattorena minst 10 cm åt sidorna så du fördelar fästet och därmed styrkan. Glöm inte den viktga grundläggande slipningen bara. Lite "skitjobb" men båten blir tät och stark som en ubåt. Använd polyester bara och INTE epoxi. Lycka till / Fredrik SWE1928 8)
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Tack ännu en gång! Ser nästan fram emot att få det fixat och under tiden så öser jag och torkar emellanåt..
Användarvisningsbild
Peter Grönlund
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 apr 2014 21:59

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av Peter Grönlund »

Alex, du kan ogsaa tage baaden paa land. Skru skinnen af og varm laminatet omkring skruehullerne op med en varmluftpistol (60°) - baade udefra og indefra - og lad baaden staa tört en uges tid. Varm evt. et par gange i löbet af ugen. Rengör omkring skruehullerne udefra og sät nye rustfri skruer + 0,5 mm i tykkelse i sikaflex 291i. Lad törre 24 timer og der kommer ikke mere vand ind der.
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Yes! Kanonbra med tips tack allesamman!!!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av johan swe-1870 »

I år har jag dragits med vatteninträngning i fören. Det började med att jag hittade vatten i det främsta kölsvinet. Hmm, var kommer det ifrån? Sedan upptäckte jag att saker som jag stuvat under förpikens kojer inte längre är torra. Jaja, så länge det bara är någon deciliter att svampa upp är det inte hela världen. Jag får ta hand om problemet senare.

När båten nu kommit på land är det läge att undersöka vad problemet är. Jag demonterar hela inredningen i förpiken. Det ser inte fint ut alls:

Bild

Där har inte städats på länge. Kära nån vad mycket smuts och annat obeskrivligt man kan hitta!

Längst fram ser det ut så här:

Bild

Mängder av smuts och mögel. Men man kan också ana en skruv som sticker fram och spår av en rännil.

Efter lite rengöring ser det ut så här istället:

Bild

Det är rätt tydligt att där sitter en skruv. Man kan också se några gamla hål. För ett år sedan monterade jag en ny stävskena. Skruvarna till den hade annan delning än den ursprungliga. Bilden visar två gamla skruvhål och en ny skruv.

Dessutom finner jag en spricka som går hela vägen ner mot kölen (till höger):

Bild

Kanske har jag seglat för mycket med båten. Det är absolut dags att göra något åt detta!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av johan swe-1870 »

Efter lite slipning börjar jag fundera på hur skrovhalvorna egentligen är ihopsatta. Det verkar faktiskt inte som om här är något annat än spackel. Nåt särskilt laminat som täcker skarven på insidan kan inte jag hitta. Det känns mest som om varvet har hällt något på insidan som helt enkelt har fått täcka springan mellan skrovhalvorna.

Nu ser skarven ut så här:

Bild

Vänta nu: vad är det för en ljus strimma? Har jag redan kommit genom? :shock:

Bild

Helt igenom är jag inte, men där är inte mycket material kvar. Ljusstrimman är det ställe där det varje år brukar krävas spackling på utsidan innan bottenmålning.

Jag tror det är bäst att jag slutar slipa nu.

Ja, vad ska man säga? Det är nog ett under att detta har hållt i 40 år. Vad tänkte de på varvet?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av maja »

Enligt laminatritningen ska skrovhalvorna ha blivit hopmonterade inifrån med ett antal cirka 20 cm breda glasfiberremsor, kanske 4 stycken eller i den storleksordningen. Utifrån har man bara fyllt upp med spackel. I min båt kan man se det extra laminatet under tofterna. Man kan även se det utifrån om man pillar pilla bort allt spackel under vattenlinjen längs förstäven, i området där det är som smalast.

Problemet med sprickan i laminatet är kanske att radien längst ner i "vecket" är mycket liten och att laminatet därför spricker med tiden pga. skrovhalvornas rörelser. Detta kan påskyndas om det sitter skruvar, eftersom det då bildas anvisningar.

För cirka 20 år sedan, under en aprilvecka, gjorde jag ungefär som Fredrik W i SWE 1928. Jag slipade bort all topcoat och ruggade upp det befintliga laminatet och tvättade med aceton. Därefter fyllde jag ut "vecket" genom att trycka in smala, i polyester mättade glasfiberremsor för att jämna ut/förstora radien. Till sist laminerade jag med växelvis rowing och matta, totalt 4 lager. Eftersom det hela är dolt och skyddat från sol, brydde jag mig inte om att måla med topcoat utan strök över reparationsområdet med några lager ren polyester istället.

Ett tips är att använda mindre härdare än normalt, kanske bara hälften. Då får man en längre "potlife" och hinner laminera vått i vått utan stress. Visserligen tar det kanske ett halvt till ett dygn innan det slutar klibba helt, men det har ju ingen större betydelse.

I april är det ofta kyligt, framför allt under nätterna. Så om man gör detta till ett vår eller höstjobb, rekommenderas en kupévärmare för att temperaturen ska hålla sig kring 20 grader för bästa härdning.

Och glöm inte skyddskläder och ansiktsmask när du slipar....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Enligt laminatritningen ska skrovhalvorna ha blivit hopmonterade inifrån med ett antal cirka 20 cm breda glasfiberremsor, kanske 4 stycken eller i den storleksordningen. Utifrån har man bara fyllt upp med spackel. I min båt kan man se det extra laminatet under tofterna.
I min båt finns inga spår av något extra laminat som täcker skarven mellan skrovhalvorna. Kanske har tillverkningen förenklats genom åren?
maja skrev:För cirka 20 år sedan, under en aprilvecka, gjorde jag ungefär som Fredrik W i SWE 1928. Jag slipade bort all topcoat och ruggade upp det befintliga laminatet och tvättade med aceton. Därefter fyllde jag ut "vecket" genom att trycka in smala, i polyester mättade glasfiberremsor för att jämna ut/förstora radien. Till sist laminerade jag med växelvis rowing och matta, totalt 4 lager.
Nu blir jag nyfiken: Varför lade du på extra laminat om du redan hade en riktig sammanfogning?

Igår slipade jag bort topcoat och påbörjade laminering efter acetontvätt. Jag jobbar med polyester, glasfiberväv och -matta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av IF1426 »

Intressant att se bilderna, och att följa de åtgärder som du, Johan, vidtar för att stärka upp förstäven.
När jag ser bilderna blev jag nyfiken på hur det ser ut i min båt. Det jag ser är att utförandet är lika det som framgår av bilderna, (förutom sprickan och den genomgående skruven). Enl. armerings-ritn. nr1460 är skrovhalvorna sammanfogade och då med en rovingväv 5760gr/m2 som skall förstärka skarven utmed hela längden.

Johan skriver; "I min båt finns inga spår av något extra laminat som täcker skarven mellan skrovhalvorna."

Det man ser på den 3-dje bilden är att en kraftigare roving-väv framträder i området längs skarven, om den ligger omlott eller är en hel väv över skarven, är svårt att se. När du har rensat ur "vecket" utmed skarven, har det då inte framkommit den rovingväv enl. bild 3, på det sätt som jag uppfattar att det bör vara, och vad är ev. utrymme under rovingen utfyllt med.

L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 30 gånger.
Skriv svar