Hej!
Av en slump köpte en kollega en IF-båt, och nu har även jag köpt in mig i den, så vi äger den tillsammans. Sjösättningsklar med vagn, Penta MD6A, fullt utrustad med gps, rullgenua, autopilot och en rejäl segelgarderob, så gick det inte att motstå för priset 6000kr/skalle. Jag skulle i och för sig aldrig få för mig att köpa en segelbåt med utombordsmotor, och ju mer jag tittar runt på andra annonser inser jag att det verkar vara minst sagt ovanligt med inombordare i IF. Är det någon som vet hur många IF-båtar som såldes nya med inombordare? Och vilka olika motorer har dom sålts med? Jag är för övrigt glatt överraskad över hur trevlig båten är att segla, samt hur rejält byggd den är!
Tacksam för svar!
inombordsmotor, hur vanligt är det på IF?
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: inombordsmotor, hur vanligt är det på IF?
IF-båtarna med inombordsmotor benämndes IF-E (E för export). De tillverkades i mitten och slutet av IF-eran. Som namnet antyder, exporterades de flesta utomlands. Jag tror att en stor del av dem hamnade i USA.
Så det finns nog inte så många i Sverige. Här är nog Marieholm 26 vanligare...Antagandena bygger på hur båtarna dyker upp i vårt medlemsregister. Bara någon eller några procent av alla är IF-E.
Så det finns nog inte så många i Sverige. Här är nog Marieholm 26 vanligare...Antagandena bygger på hur båtarna dyker upp i vårt medlemsregister. Bara någon eller några procent av alla är IF-E.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: inombordsmotor, hur vanligt är det på IF?
Utöver de IF-E båtar som Marek skriver om, och som är svar på trådskaparens fråga, och som i original har utrustats med inombordare lär det dessutom finnas flera som fått inombordare senare. Bland annat har jag hört talas om flera stycken som fick eftermonterade Yanmar-motorer någonstans i Mälardalsområdet. Jag har sett (minst) två sådana, och skillnaderna i hur motorrummet såg ut gör att jag har svårt att tro att det var samma person eller firma som modifierat båda ;-)
Lite vid sidan om kan man kanske nämna att en skillnad mellan de som från början fick inombordare och de som fått den eftermonterad är troligen kölvikten. IF-E i original lär ha en något lättare köl för att kompensera för motorns tyngd, medan jag har svårt att tänka mig att någon tog jobbet att också modifiera kölen när man i efterhand monterade en inombordare. Om och i så fall hur seglingsegenskaperna skiljer sig mellan de olika varinaterna med inombordare har jag ingen aning om.
Lite vid sidan om kan man kanske nämna att en skillnad mellan de som från början fick inombordare och de som fått den eftermonterad är troligen kölvikten. IF-E i original lär ha en något lättare köl för att kompensera för motorns tyngd, medan jag har svårt att tänka mig att någon tog jobbet att också modifiera kölen när man i efterhand monterade en inombordare. Om och i så fall hur seglingsegenskaperna skiljer sig mellan de olika varinaterna med inombordare har jag ingen aning om.
Nils D SWE-3008
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
ryslerotor, hur vanligt är det på IF?
Ja, det finns även flera varianter av eftermonterade motorer.
Har för mig att det förekom en med en Chryslermotor i Skåne. Dessutom minns jag att jag har säkerhetsbesiktigat en med en tvåtakt-bensin-inombordare.
Har för mig att det förekom en med en Chryslermotor i Skåne. Dessutom minns jag att jag har säkerhetsbesiktigat en med en tvåtakt-bensin-inombordare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983