Att få en fyrtakts motor att gå

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av maja »

I år körde jag väldigt litet med motor. Jag använde endast den lilla 2,3 Hk Hondan fram och tillbaka till mastkranen och sjösättningskajen och en gång till en liten badtur till vattnet utanför Ribergsborgsstranden när det var stiltje. Motorn gick väl cirka 40-45 minuter totalt. Eftersom jag inte var ute på annat än dagsturer, blev den andra, större motorn inte använd och fick stå kvar i källarförrådet.

Den inbyggda tanken på Hondan fylldes med vanlig 95-oktanig bensin sedan början av maj (95 oktan därför att denna tråd inte existerade vid den tidpunkten). Varje gång jag inte skulle använda motorn de nästföljande 2-3 dagarna, var jag noga med att köra slut bensinen i förgasaren.

Motorn startade och fungerade klanderfritt varje gång jag skulle använda den.

Idag, innan jag ställde in den i förrådet inför vintern, tömde jag både resterande tankinnehåll och förgasare genom dräneringspluggen i förgasarhusets botten. Så har jag gjort varje höst jag haft motorn sedan 2007.

Inför nästa segelsäsong kommer tanken att fyllas med 98-oktanig bensin för att höja driftsäkerheten.. 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar