Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av Nils D »

I helgen gick den rörliga delen på bommens fäste i masten av. Det är en Proctormast från 1976, alltså den med fyra bakåtriktade trissor för fall m.m.
Har försökt att kontakta Proctor i Henån, men varken fått svar på email eller kommit fram på telefon. Men det kanske finns andra möjligheter? Tar tacksamt emot alla tips. Eller än hellre förstås ett erbjudande om att få köpa ett sådant beslag :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av johan swe-1870 »

På vilket sätt gick travaren sönder? Jag har en likadan så jag är intresserad av vad som kan hända med den. Jag har också funderat på vad jag ska göra om min skulle brista eller då den till slut har slitits ner så mycket att den inte längre fungerar.

Jag är inte säker på om det går att skaffa en ny sådan. Troligen återstår det att hitta en från en havererad mast eller att låta tillverka en ny. Kommer du på en lösning är jag intresserad av att få reda på den.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av Nils D »

Om det inte var ren materialutmattning av något slag, så tror jag felet uppkom på grund av att jag försökte modifiera halshornets fäste i bommen. Har en lösfotad stor och har haft problem med att få upp storen till mätmärket i toppen, så jag satte ett extra schackel i halshornet för att få upp hornet en bit. Min gissning är att de båda schacklen på något sätt hakade i och låste varandra och sedan när krafterna ökade vid ökande vind skapades en vridande kraft som fick bommen att rotera tillräckligt för att knäcka bombultens fäste i travaren.(Jag borde förstås istället skapat något slags lösning med ett par dyneemalinor för att modifiera fästpunktenför halshornet .)

Så om du inte gör samma dumhet som jag skall din travare förhoppningsvis hålla länge till.

Hör av mig igen här om jag hittar en lösning.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av maja »

En lösning är att byta typ av bomfäste och låsa bommen permanent. Det kan man kombinera med att binda storseglet mot masten med en tamp och för övrigt använda cunningham för att justera förlikets sträckning. Läs Patrik Erlandssons artikel "Spetsa din IF-segling" i Medvind Nr 4 2013.

Det kan vara en fördel att använda det sättet även om man inte fixerar bommen. Då blir det mycket lättare att få upp storseglets överkant till mätmärket när inte bommen tynger ner seglet så mycket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av IF1426 »

När man studerar den bild som du, Nils, lagt in i "salutorget", vilken går att förstora, ser man att det är länk-delen mellan travaren i masten och bombeslaget som brustit. Länken verkar vara av gjuten aluminium, om man ser hur brottytan ser ut, övriga delar verkar vara intakta.
Om det inte går att få tag i en sådan länk som reservdel, bör det vara relativt enkelt att tillverka en sådan ur en bit aluminium, som jag uppfattar det.
Hittar du inte en färdig lösning, skulle jag kanske kunna bistå med en bit aluminium att utgå ifrån, om du ger mig måtten B-H-L, vi bor ju geografiskt ganska nära. lars-ake.a@telia.com.

L-Å Andersson / IF1426
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, nu ser jag också att det bara är bomtogglen som har brustit:

Bild

Din travare ser det inte ut att vara fel på. Det är själva togglen som har gått av.

En bomtoggle kan inte vara hela världen att tillverka, om den inte går att hitta ny eller begagnad.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av maja »

Nils D skrev: Har försökt att kontakta Proctor i Henån, men varken fått svar på email eller kommit fram på telefon.
Försök med Seldens i Göteborg. Seldens äger Proctor numera och kan kanske svara på om det finns reservdelar till din mast
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av johan swe-1870 »

Googla lite på gooseneck toggle.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av Nils D »

Tack för alla tips och förslag. Har en lösning på gång tror jag. Om den fungerar lägger jag upp en bild på resultatet här.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av Nils D »

Tack för alla förslag och synpunkter, både om reparation och om modifiering av riggen!

Nu är skadan lagad. Dick Larsson på Alvarbåtar i Norrköping hade en motsvarande del till en Express-rigg som han kunde modifiera så den passade genom att slipa bort rätt mycket material.

En lärdom för andra som eventuellt framöver tvingas göra en motsvarande operation är att noga mäta avståndet mellan toggle och bom. Jag gjorde inte det, så när försökte montera bommen första gången fick jag inte igenom bulten. Det fattades en och en halv millimeter. Snopet.

Men nu är det åtgärdat, allt återmonterat och fungerade som tidigare vid provsegling häromdagen.

Modifieringar av riggen för att få seglet att stå bättre får anstå till vintern.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av maja »

Intressant att få veta att man kan utgå från Expressdelar, vilka sannolikt är litet mer tillgängliga hos riggmakarna...

Fotografera gärna och markera med pilar vad som är modifierat. Använd t.ex. Paint och konvertera bilden till bitmap. Därefter kan du rita i bilden med Paints verktyg.

Du kan även skriva en liten artikel i nästa Medvind om hela projektet... 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Var hitta reservdel till Proctormast från 1976

Inlägg av Nils D »

Skall försöka ta några bilder nästa gång jag är vid båten.

Kan också berätta att jag fått veta att Tore Larsson i Lerum har ett sådant bombeslag som jag seglade sönder om någon annan skulle behöva ett sådant. Han har också en bom om någon skulle behöva. Kan nås på email tore.larsson <<at>> volvobil.se
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar