Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av smögenräkan »

Har nyss sjösatt och nästan riggat och ordnat klart och upptäckte då att nån tråkig typ i höstas vid avriggningen klippt av och snott min däckskontakt som går till min topplanterna(360 graders lanterna)genomföringen i båten är ok och har tre hål. Jag tänkte därför köpa ny däckskontakt på biltema och kabeln på båten ser ut att ha tre små kablar inuti kanske 2. Kan man koppla fel så att nåt förstörs och vet nån hur man kopplar och ska det vara 2pol eller 3pol eller 4pols kontakt? Alla åsikter/råd uppskattas
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det beror på vad för lanterna du har: runtomlysande röd-grön-vit, motorlanterna, ankarlanterna...

Två ledare passar till runtomlysande röd-grön-vit. Det har ingen betydelse vad som är plus eller minus med vanliga glödlampor. Fler ledare behövs om du har fler lanternor.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av smögenräkan »

Det är till en stycken lanterna som är runtomlysande. Om det är tre kablar skall man vira ihop två av dem tex gröngul och svart?Är det bara att testa koppla på olika sätt till det lyser dvs att man kan koppla fel utan nån lampa går?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av johan swe-1870 »

Koppla som den gamla var kopplad. Kan du inte kolla i andra änden på kabeln vilka parter som används? Öppna lanternan och se hur är gjort där!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av smögenräkan »

Masten är redan på och båten faktiskt också såld i går och tjuven har bara klippt kabeln rakt av med avbitare(må han gå på grund)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av johan swe-1870 »

Tag en multimeter och mät motståndet mellan de olika ledarna, så bör du kunna räkna ut vilka ledare som du ska använda. En 25 W glödlampa bör ha ca 6 ohms motstånd för att dra 2 A ström på 12 V DC. Det förutsätter förstås att lampan är hel, sladden är frisk och att där är kontakt,. Koppla plus och minus på de ledare på vilka där är "lagom" motstånd. Är motståndet oändligt eller inget alls är det inte den ledaren eller är något fel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av smögenräkan »

Många tack johan jag köper en multimeter för nån hundring samt 2-pols däckskontakt på biltema i morgon. Personen som tar över min båt är också väl informerad om hur bra if-båtförbundet och denna hemsida är och kommer med största sannolikhet ta över min plats.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av maja »

Det bästa är om du kan få tag i samma däckskontakt som du redan har (hade). Då slipper du byta den delen, som är fastskruvad på rufftaket. Kontakterna har olika diametrar, beroende på max strömstyrka. Den större (5 Ampere) har en större diameter och är litet högre, men kostar ungefär lika mycket som den mindre. Dessutom är den robustare. Jag köpte min nyligen på Hjertmans för något kring SEK 130:-, med de hade inte den i sortimentet utan beställde från Watski.

På en multimeter finns även en summer som du kan använda när du mäter. Om det inte finns någon annan lanterna än topplanternan, ska du få en summerton när du mäter mellan rätt kablar. På kontakten (om 3-polig) ska det tjockare stiftet kopplas till minus.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av smögenräkan »

Min far som bor där båten ligger mätte just och diametern på kontakten är 22mm när man skruvat loss från gänga till gänga och med hylsa 25.Jag har en exakt samma kontakt som passar och som sitter på en sladd som är till det gamla systemet med lanternorna i fören på pulpiten som inte används längre. Jag får montera loss den kontakten och flytta över den till den avklippta sladden det måste ju gå för den ser ok ut och passar. Det verkar som att det inte finns 22mm däckskontakt att köpa så jag får vara försiktig när jag monterar loss och på för det kan inte vara så att det är bottenplattans diameter som anges? Jag får åka till watski här i stan och kolla på lunchen.Tack för all hjälp
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av maja »

Jag menar att det är bottenplattans diameter som anges, samt höjden över däck på den hopskruvade kontakten.
Min diameter är något kring 44 mm och höjden omkring 65 mm.

Jag har den större typen av kontakt. Jag tror att du har den mindre typen av kontakt ,vilken är vanligast i tillbehörshandeln.
Det finns nog bara två typer, men vardera av dem kan fås med olika antal stift.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Inlägg av smögenräkan »

Det var bottenplattans diameter så diametern var ca 22 från gänga till gänga och jag köpte den mindre varianten och den kommer att passa(92 kr helt ok). Jag testkopplar nog (de finns ju bara tre sätt att koppla på eller två om jorden är markerad)och tydligen kan inget hända för jag slipper gärna lägga ut mer pengar för jag har ju ändå redan sålt båten.Tack än en gång/marcus
Skriv svar