Reparation av Sprayhood

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

HåkanZ
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2015 17:11

Reparation av Sprayhood

Inlägg av HåkanZ »

Hej, jag är ny medlem här i gruppen och har i april köpte en IF -74.
Jag fick med en Sprayhood vi köpet, men skicket är inte det bästa.
Behöver ses över med lite lagning och nya sömmar mm.
Vet ni någon schysst reparatör/kapellmakare i Göteborgs-området ?
Tack på förhand
HåkanZ i Gbg
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Reparation av Sprayhood

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till forumet och gratulationer till ett utmärkt val av båt (och årsmodell :P )!

Jag har väl inga direkta tips om reparationsställe för en sprayhood i dina trakter. Jag vill bara berätta att min båt saknade sprayhood-duk då jag köpte den, bara byglarna fanns. Då beställde jag en ny som hade tillverkats av Rasmusson, som jag tror finns i Marstrand. Den har sedan seglat på min båt i 25 år utan några reparationer alls. Med så lång livslängd kanske ett alternativ kan vara att köpa en ny?

Är det bara lite sömmar som behöver lagas, kan du kanske göra det genom att sy för hand med segel- eller kapelltråd. Det borde gå att få det jämnt och snyggt om du sticker noga i de gamla hålen. Så har jag gjort då någon söm i ett segel har börjat släppa en liten bit.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Reparation av Sprayhood

Inlägg av maja »

Jag har också en sprayhood från Rasmusson segelmakeri i Marstrand. Den köpte jag någon gång kring 1985, dvs. den är cirka 30 år nu.
Men eftersom min mast är något bakåtlutad och sprayhooden ganska hög i den modell jag har till min båt av årsmodell 1971, han den slitits på ovansidan av "fickan" till bakre bågen pga. att bommen ligger något an och därmed sliter litet vid segling på dikt bidevind. Dessutom har solens uv-ljus gjort sömmarna kring fickan spröda. Redan förra året fick jag laga en söm p.s.s. som Johan gjorde med sitt segel. Men eftersom slitaget inte kunde åtgärdas med annat än ny duk, lämnade jag in sprayhooden till min segelmakare (i Limhamn) som fixade både sömmarna och slitaget för ett par tre hundralappar.. :P

Som det står på Rasmussons webbsida, så är de inte ett segelmakeri utan mera kapellmakeri. Det står även att de har sprayhoodar till IF i lager av olika kulörer. Om du nu bestämmer dig för att köpa nytt, glöm inte att ange båtens årsmodell. Om båten är äldre än 1972 - 1973 måste man också ange om originalsprahoodskenan av plast är bytt till en nyare skena av aluminium. Ring dem gärna först innan du beställer.

Sprayhoodar håller normalt inte så länge som 25-30 år. Min första (som kom med båten när jag köpte den 1983) blev bara 13 år gammal. Men om man bara har den uppsatt/uppfälld när man behöver den, t.ex. under semestertrippen och/eller då man seglar i motsjö, får den genast dubbla livslängden eller mer... 8) .

Hoppas någon i medlem i VIF kan ge dig ett tips på en bra lokal kapellmakare...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Reparation av Sprayhood

Inlägg av ingemar »

Precis som maja hade min sprayhood sett en del slitage på ovandelen av fickan för den aktre bågen, samt hade en del trötta sömmar. Jag lämnade in den hos Britmarin, http://www.brimarin.se/, dels för bra referens och för att det ligger väldigt nära till (jag bor i Östra och har ingen bil). Tvätt (där hon t.o.m. sprättade upp den nedre av sömmarna för rutorna för att få bort det där gröna smutset), impregnering, en snygg förstärkning i fakeläder för bågens ficka, översyn och reparation av sömmarna fick jag betala 1800kr för. Kanske inte det billigaste, men jag är nöjd med resultatet!
S-926
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Reparation av Sprayhood

Inlägg av FredrikH »

Jag var till Majornas Kapell med min sprayhood idag och fick den lagad. http://www.majornaskapell.se/ Jag har varit där tidigare och då syddes alla sömmar om för 1000kr. Denna sprayhood är till en 34-fotare så den är lite större än till en IF-båt.

Min lagning blev väldigt snabbt och proffsigt utförd, men jag tycker att det låter på din beskrivning som att du kanske inte behöver få kapellet lagat utan ett helt nytt. Du bör nog ta in sprayhooden till en kapellmakare för bedömning av väven för att sedan ta beslut om det är värt att lappa och laga.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
HåkanZ
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2015 17:11

Re: Reparation av Sprayhood

Inlägg av HåkanZ »

Hej nu är den renoverade sprayhooden på plats efter lite lagning, nya sömmar och förstärkningar gjorda av :
http://www.brimarin.se i Gbg. som
har gjort ett kanonjobb och ett trevligt bemötande.
Jätte nöjd.
HåkanZ :lol:
Skriv svar