En snabb fråga. I klassreglerna står det att "rullförsegel skall vara antingen inrullat eller helt utdraget", innebär det nu att man får kappsegla med försegel på rulle?
När ändrades detta?
Rullförsegel ok vid kappsegling?
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Rullförsegel ok vid kappsegling?
Rullförsegel har alltid varit tillåtet. Det är (den eventuella) förstagsprofilen som inte är tillåten.
Kappseglare väljer oftast ett arrangemang med rullen under däck.
Kappseglare väljer oftast ett arrangemang med rullen under däck.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
En nyfiken fråga som Marek säkert kan svara på:
Varför får man inte ha förstagsprofil?
Jag får ju ha rullsegel om det är fäst med hakar eller band. Vad är tanken med att förbjuda profilen?
SRS-Talet blir väl någon tiondel lägre med förstagsprofil!
Varför får man inte ha förstagsprofil?
Jag får ju ha rullsegel om det är fäst med hakar eller band. Vad är tanken med att förbjuda profilen?
SRS-Talet blir väl någon tiondel lägre med förstagsprofil!
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Entypsfilosofin är att alla ska kappsegla med likadana båtar.
Profilen anses prestandahöjande i de flesta respitsystem. Normalt lägger man på 2 gånger förstagsprofilens långskeppsbredd till förseglets J-mått.
Vi kan rimligtvis inte segla entyp med segel utan profil som är mindre än de som har profil. Dessutom kostar profilen en del extra pengar. Och i förbundets stadgar står det att kappsegling inte i onödan ska fördyras.
För övrigt tror jag SRS-regerna "bjuder" på en förstagsprofil. (Inte helt säker, du får kolla själv)..
Profilen anses prestandahöjande i de flesta respitsystem. Normalt lägger man på 2 gånger förstagsprofilens långskeppsbredd till förseglets J-mått.
Vi kan rimligtvis inte segla entyp med segel utan profil som är mindre än de som har profil. Dessutom kostar profilen en del extra pengar. Och i förbundets stadgar står det att kappsegling inte i onödan ska fördyras.
För övrigt tror jag SRS-regerna "bjuder" på en förstagsprofil. (Inte helt säker, du får kolla själv)..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983