Självlänsar

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Om du vill kappsegla med båten, får du inte ta bort de befintliga självlänsventilerna eller genomföringarna permanent. De är obligatoriska beslag enligt klassreglerna. Du får bara byta ut dem mot samma eller någon annan lämplig typ. Jag menar också, att det inte är en särskilt bra idé att sätta utloppen högre, eftersom det redan som det är, kommer in vatten bakvägen om man är många i sittbrunnen.

Jag tror för övrigt inte att kopparbaserad eller tennbaserad antifoulingfärg skadar genomföringen. Om du är orolig, kan du ju alltid byta ut ventiler och genomföringar mot motsvarande i syrafast material.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Självlänsar

Inlägg av IF 1085 »

Tack för svar! En liten dröm om att få segla SM finns så det avgör saken!
Ser i ett tidigare inlägg att det är nono på att blanda material i genomföring och ventil!
Har sett att det numera finns genomföringar i komposit. Det borde väl fungera ihop med den gamla ventilen eller? Ja då slipper man i alla fall galvanisk ström!
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Självlänsar

Inlägg av FredrikH »

IF-båtar har funnits i över 40 år och de flesta har säkert målats med både koppar och tenn genom åren. Byter man sina självlänsar vart 40:e år och sätter in likvärdiga grejor som när det var nytt är det säkert inga problem!
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

IF 1085 skrev: Ser i ett tidigare inlägg att det är nono på att blanda material i genomföring och ventil!
Det väsentliga här är att inte sätta en rostfri kulventil på en genomföring av brons eller vice versa. Den orolige rekommenderas att hålla sig till brons genomgående, eftersom roderfästena är gjorda av sådant material.
IF 1085 skrev: Har sett att det numera finns genomföringar i komposit.
Man känner ännu inte riktigt till långtidsegenskaperna på dessa nya material. T.ex. många plastmaterial blir spröda med tiden, som kan bero på olika saker, bl.a känslighet för solens UV-strålning. Tänk på att en båt står ungefär halva sin livstid på land.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Re: Självlänsar

Inlägg av Berguv »

Johan SWE-1870 skrev:Efter artikeln jag skrev i Medvind om detta arbete har jag fått ett flertal frågor på mail om vilka delar jag skaffade för arbetet. Därför klistrar jag här in det jag har svarat dem som kontaktat mig. Det kanske hjälper ytterligare någon.

Det var inte svårt att få bort de gamla ventilerna. Du behöver rejäla verktyg; rörtång och stor skiftnyckel eller tång.
Jag tätade gängorna med teflontejp, då jag kunde inte hitta mitt lin. Jag var noggrann med att endast vrida rördelarna tills de sitter fast (absolut inte backa med gängtelp!).
Delarna har Guidi Marine Accessories artikel nummer:
1260#200006
1004B#200150
1522#200006
med viss reservation, då informationen från det jag beställde har försvunnit då min förra dator kraschade för några månader sedan.
Jag beställde dem hos Marineparts Europe. De levererades till min lokala Hjertmans, men jag tror du kan handla direkt på http://www.marinepartseurope.com/sv/ita ... brons.aspx
men du måste kontakta deras säljare för att få tag i skjutventilen.
Marineparts Europe artikelnummer för nippel och genomföring är:
0321944
0321802

Marineparts har endast Guidis kulventiler i sitt ordinarie sortiment. Du måste få fatt i deras säljare och särskilt förklara vad du ska ha från Guidi, så tar de hem det. Här är en länk till tillverkarens katalog: http://www.guidisrl.com/pagine/ita/prod ... hp?id=1522

Jag köpte slang på Hjertmans avsedd för marint bruk.
Hej alla! På programmet inför sjösättning i år finns byte av ventiler , slang och genomföringar till självlänsarna. Min båt är från -73 och grejorna är ej bytta sedan dess. Har läst igenom medvind-artikeln och förstått att detta med material är viktigt, tänkte därför beställa de delar som föreslås i inlägget ovan. Tyvärr hittar jag inte artikelnumrena på marineparts hemsida (de verkar bara tillhandahålla Volvopenta-delar) och har därför kollat runt på lite andra sidor. Hittade denna på erlandssons hemsida; http://www.bryggan.nu/Hemsida/Inredning ... 1?id=04672

vore det felaktigt att montera ett par såna på båten?

mvh

erik
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Tag reda på vad det är för mässingskvalitet. Den måste vara avzinkningshärdad, annars är den inte lämplig.

Det verkar som om bronsdelarna från Guidi Marine nu går att hitta här: http://www.drevia.se/kategorier.php?kid=277-720-780
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Peter Grönlund
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 apr 2014 21:59

Re: Självlänsar

Inlägg av Peter Grönlund »

Jeg har skiftet mine söventiler (kugleventiler) og gennemföringer ud med större. 38mm slange, 1 1/4 tomme gevind. alt i brons. Ogsaa gennemföringerne i cockpit. Nu kan vandet komme ud og hullerne bliver ikke saa let tilstoppede.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Jag har fått sittbrunnen full med vatten några gånger i samband med överbrytande sjö, men jag har aldrig upplevt att det skulle vara något större problem med självlänsarnas kapacitet. IF-båten har ju trots allt en sittbrunn med liten volym. Och håller man bara ventilerna öppna, finns väl knappast någon risk för att de sätt igen. Slangarna genomspolas ju ständigt under gång.

Och varför valde du kulventiler? De är både känsligare och svårare att manövrera från ruffen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Självlänsar

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Då försäsongen tjuvstartat i och med att afrikavärmen som februari för med sig öppnar jag denna fina tråd igen :)

Jag är i färd med att sätta in nya genomföringar, skjutventiler och slangnipplar - samtliga i brons som på bilder på tidigare inlägg i denna tråd.
Slangnipplarna jag har är 1" x 25 mm och det verkar som att slangen som sitter på plats idag är en armerad pvc slang med ytterdiameter cirka 33 mm-
framräknat med hjälp av omkretsen som är 104 mm. Innerdiametern är troligtvis 25 mm.
Självklart kunde jag skära upp slangen och mäta direkt men det tar emot då de är i mkt gott skick sig sitter fast med en typ av tätmassa och slangklämma.

På tekniska kommitténs sida ser jag att det rekommenderas 1" x 32 mm (INNERdiameter) slangnippel och motsvarande slang.

Är det någon som har erfarenhet när det kommer till monteringen av slang -läns underifrån däck?

Vänligen // Alex
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

En lämplig slagdiameter för nippeln torde vara en lämplig diameter för anslutningen under däck..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Självlänsar

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Den får jag inte mätt för slangen är fäst helt upp. Kanske finns på ritning...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Allt är dimensionerat för 1", så länge ingen har bytt anslutningen under däcket. Det finns nog inga slangar som har varierande innerdiameter.. :roll:

Jag menar at du kan lita på att nippeln och anslutningen under däck har samma diameter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Självlänsar

Inlägg av chefpogo »

Jeg våger meg frempå med et par bilder av mine selvlenseventiler. Såvidt jeg forstår er ikke disse de originale, men noe som tidligere eiere har satt inn. Hva slags ventil det er vet jeg ikke, men håndtakene er bøyd nedover og så er stangen som lar deg stenge ventilen fra båtens kabin montert på dette håndtaket. Dette er kun på plass for den blå (babord) ventilen. Det fungerer ikke slik det står i dag, men kanskje det fungerte en gang når ventilen var ny.

Om jeg kryper inn og vrir håndtakene kan jeg stenge og åpne begge helt greit.

Hva mener ekspertisen her inne, bør jeg gjøre noe med dette? Hvilken type ventil tror dere dette er? Jeg har forsåvidt alltid bare hatt mine ventiler åpne, og det har alltid fungert bra...

Frode
IMG_0439.jpg
IMG_0439.jpg (26.1 KiB) Visad 17073 gånger
IMG_0440.jpg
IMG_0440.jpg (41.88 KiB) Visad 17073 gånger
IMG_0444.jpg
IMG_0444.jpg (33.26 KiB) Visad 17073 gånger
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

De originala skjutventilerna har bytts ut till kulventiler. För att manövrera en kulventil behöver du lite mer kraft än vad du får på dina. Det är därför kulventiler har en hävarm från början. Det är nog svårt att ordna en hävarm på främre änden av stången, eftersom där inte finns tillräcklig plats. Jag antar att du bara har en ratt där.

Om ventilerna inte går att stänga bör de bytas ut. Så länge slangen är hel sjunker inte båten, men säkerheten är inte bra med dåliga ventiler.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Självlänsar

Inlägg av chefpogo »

Takker Johan. Jeg kan stenge og åpne dem helt fint, men jeg må krype inn i skottet for å gjøre dette.

Det er jo alltid spennende med brukte saker, man aner ikke hva folk har gjort med dem før. Dette så umiddelbart ut som en nokså besynderlig løsning, som jeg ikke kan forstå noensinne har fungert.

Men jeg får vurdere å bytte dem ut til skjutventiler etterhvert. Ser det ligger mange fine veiledninger ute på hvordan man går frem.

frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Skriv svar