Installera värmare

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Installera värmare

Inlägg av Frage »

Jag har påbörjat installationen av en värmare i båten. Jag fick tag i en begagnad POD, samma twyp som jag hade i min första IF.
Poden är fantastiskt bra och funkar i alla väder. Lite pyssel att dra värmesystemet, men ingen stor grej.
Jag höjer tofterna 15 mm för att få värmen att cirkulera ut med skrovet och ge en varm brits.
4 vanliga husvagns konvektorer, slang och rör är det som behövs.
Bilder och mer information finns på Facebook "IF-seglare"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

Vattenburen värme är säkert bra att ha. Men aggregat och radiatorer tar mycket plats och konkurrerar med värdefulla stuvutrymmen. Efter många års IF-seglande har jag kommit till insikten att man, så långt det är möjligt, ska undvika fasta installationer i en så liten båt som IF-båten. Det gäller allt från värmeanläggningar till vattentankar och toaletter...

Dessutom är det alltid en potentiell brandrisk med öppen låga. Jag själv skulle aldrig våga köra systemet på natten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Installera värmare

Inlägg av Frage »

Håller med om att det tar lite plats i "garderoben" på BB sida, men för vår del så är en torr och varm båt högre prioriterat.
I tofterna begränsas utrymmet marginellt.
Vad beträffar brandrisken så är lågan inkapslad och den integrerade skorstenen ser till att tillräckligt med luft kommer in i båten.
Diesel och gasolvärmare som finns i de flesta större båtar är heller inte helt ofarliga.
Jag hade denna värmare i 5 år i min första IF och den har monterats i hundratals andra båtar, men risk finns alltid, med allt.
Jag ville bara visa hur man kan med ganska enkla medel få en varm, torr och behaglig båt. I Norrland så är vårarna och höstarna kalla och då vill jag gärna ha POD:en som sällskap.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

Ja, i Norrland är väl vattnet nästan alltid kallt, åtminstone där det är djupt. Och kallt vatten kyler luften effektivt. Själv har jag frusit som en blöt hund kring Midsommartid i plus fem graders yttertemperatur.

Jag funderade mest över utrymmet under tofterna. De utrymmena går väl inte använda till något annat efter installationen av radiatorerna... eller ...?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Installera värmare

Inlägg av Frage »

Radiatorn är 50x50x1000 mm och skruvas på insidan på toftsidan. En på var sida. I förpiken 2x400 mm monteras på samma sätt.
Dessa kopplas ihop med 22 mm aluminium rör och gummislang.
Man får väl offra c.a 5 liter utrymme till förmån för varmt och torrt.
gruvan
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 maj 2014 22:35

Re: Installera värmare

Inlägg av gruvan »

Ursäkta om jag kapar tråden en smula. Nämligen så att jag precis köpt min första IF och tänkte höra med er lite mer ärrade om ni har någon aning vad det är för typ av värmare som är i min båt. Bild
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

Bra om du kunde lägga in bilden så att den syns i sin helhet. Minska storleken så blir den mera tydlig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

Frage skrev: Man får väl offra c.a 5 liter utrymme till förmån för varmt och torrt.
Men samtidigt blir hela utrymmet uppvärmt och värdelöst för förvaring av livsmedel...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
gruvan
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 maj 2014 22:35

Re: Installera värmare

Inlägg av gruvan »

maja skrev:Bra om du kunde lägga in bilden så att den syns i sin helhet. Minska storleken så blir den mera tydlig.
Vi testar igen maja. Då det är min första båt så är jag väldigt novis på vad det kan vara för konstruktion. Tyvärr visste förra ägaren väldigt lite om just värmaren. Har försökt googla mig till vad det kan vara men utan framgång. Verkar alltså inte vara en helt vanlig lösning som sitter i båten. Kan det vara ett hemmabygge, typ brikett/pellets matad kamin? Det som inte syns så bra på bilden är att "kaminen" är monterat på vad jag tror är en stor värmefläns.

Bild
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Installera värmare

Inlägg av Frage »

Maja, det finns massor med orsaker till att inte sätta in en värmare som jag nu gör. Var och en får väga fördelar mot nackdelar.
Se det positiva i att tips läggs ut här på forumet istället för att hitta negativa saker.
Syftet med mitt inlägg var att visa hur man kan göra, inte argumentera för varför jag gör det.
Jag drar streck i den här tråden för min del.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

Frage skrev: Syftet med mitt inlägg var att visa hur man kan göra, inte argumentera för varför jag gör det.
Man kan, som ett alternativ till att göra en fast installation, också klara sig långt med en vanlig kupévärmare. Det är ett enkelt och billigt sätt att lösa värmeproblemet. Visserligen kan man inte använda den där det inte finns el tillgänglig, men behovet av extra värme är inte så stort när det är vackert väder och man ligger ute vid badholmen. När det är busväder drar man väl trots allt in till någon småbåtshamn eller liknande...

Och som du skriver, behoven är olika. Det som är bra för någon är kanske inte så bra för en annan. Forumet är till för att ventilera alla åsikter om alla ämnen som rör IF-båtar och M26-or, så länge det inte handlar om åsikter om eller påhopp på person.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

gruvan skrev:Tyvärr visste förra ägaren väldigt lite om just värmaren. Har försökt googla mig till vad det kan vara men utan framgång.
Om du inte vet hur man ska använda värmaren, är den väl värdelös som värmare.. :cry:

Och om det nu skulle råka vara ett hemmabygge som inte är godkänt för användning i en båt, finns det kanske risker med att använda den. 8) Om (brand)olyckan skulle vara framme, kan nog försäkringsbolaget ha åsikter.. :shock: .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Installera värmare

Inlägg av FredrikH »

Kanske skulle brandsläckaren inte vara i samma utrymme som värmaren? Om det börjar brinna runt värmaren kan det vara svårt att komma åt brandsläckaren...
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
gruvan
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 maj 2014 22:35

Re: Installera värmare

Inlägg av gruvan »

FredrikH skrev:Kanske skulle brandsläckaren inte vara i samma utrymme som värmaren? Om det börjar brinna runt värmaren kan det vara svårt att komma åt brandsläckaren...
Bra observerat och smart tänkt. Har iofs ytterligare en skummare i båten ifall det skulle vilja sig illa.

Angående min fundering, är det någon som har en gissning på vad det är för värmare som sitter i min båt?
gruvan
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 maj 2014 22:35

Re: Installera värmare

Inlägg av gruvan »

maja skrev:
gruvan skrev:Tyvärr visste förra ägaren väldigt lite om just värmaren. Har försökt googla mig till vad det kan vara men utan framgång.
Om du inte vet hur man ska använda värmaren, är den väl värdelös som värmare.. :cry: .
Det är därför jag frågar på forumet om det är någon som vet...
Skriv svar