Stormfokk til IF?

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Stormfokk til IF?

Inlägg av chefpogo »

Hei!

Jeg er blitt tilbudt en liten stormfokk gratis. Jeg har ikke de helt store planene om å begi meg ut på store seilaser i min IF (enda), men det er nå greit å vurdere ting man blir tilbudt gratis. Jeg lurer derfor da på om det er vanlig å ha en stormfokk til IF-båter, og hva som eventuelt er smarte dimensjoner til slike?

Mvh,
Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Stormfokk til IF?

Inlägg av maja »

En stormfock är inget standardsegel för en IF-båt. Men om det nu ska vara någon skillnad, ska den ju vara mindre än de fockar som förekommer för mer "vanlig" segling. Jag kan tänka mig storleksordningen cirka 6 kvadratmeter med cirka 6 meter långt förlik, cirka 2 meter långt LP-mått och ett högt uppskuret skothorn, så att den befintliga fockskotskenan ska kunna användas.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Stormfokk til IF?

Inlägg av chefpogo »

Den er god, Maja, takker.
Frode

______________
NOR-184 (2114)
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Re: Stormfokk til IF?

Inlägg av s2451 »

Hej
Jag köpte en stormfock någon gång i början på 80-talet när jag och min dotter ( i 10-årsåldern) seglade till Finland, Åland, Gotland och Öland. Har använt den en gång. Fabrikat Neil Pride. Storlek 6 kvm. Fanns i Marieholms tillbehörskatalog
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Stormfokk til IF?

Inlägg av maja »

s2451 skrev: Fanns i Marieholms tillbehörskatalog
Stormfocken har nog ändå aldrig varit ett standardsegel med angivna mått, utan f.d. Marieholms Båttillbehör har själva låtit designa det seglet. Men 6 kvm yta är nog trots allt ganska lämpligt för ändamålet.

För övrigt och som en parentes, var de segel man fick med som "original" (Neil Pryde eller Rolly Tasker) i allmänhet små i sina dimensioner i förhållande till vad de fick vara enligt klassreglerna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Stormfokk til IF?

Inlägg av chefpogo »

s2451 skrev:Hej
Jag köpte en stormfock någon gång i början på 80-talet när jag och min dotter ( i 10-årsåldern) seglade till Finland, Åland, Gotland och Öland. Har använt den en gång. Fabrikat Neil Pride. Storlek 6 kvm. Fanns i Marieholms tillbehörskatalog
Dette er et finsk fabrikat, og jeg skal teste det på min IF når vinden bare roer seg litt her vest i Norge…noe det ikke ser ut til at den kommer til å gjøre med det rent første.

Mvh,
Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Skriv svar