Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av XzanderX »

Letar efter en ny motor till vår båt eftersom vi fått vår stulen. Dåligt med begagnande motorer så här mitt i sommaren så det lutar mot att köpa en ny. Har tittat lite på en Mercury 3,5 hk (4-takt) och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av en sådan? Den är ju väldigt lätt och det är ett stort plus.

Använder motorn mest ut och in i svårseglade hamnar och vid stiltje. Försöker hålla oss borta dåligt väder och stora vågor, men det är ju bra om motorn klarar att ta sig in i hamn om det det blåser upp lite...

Hade en Yamaha F4A innan som klarade allt jag listat utan problem, kan en halv hästkraft spela så stor roll?

/Daniel
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av XzanderX »

Det verkar inte som man kan koppla på extern tank... Hmmm synd, får kanske gå upp till 4hk varianten istället, väger dock dryga 25 kg då...
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av Lasse L »

XzanderX skrev:Det verkar inte som man kan koppla på extern tank... Hmmm synd, får kanske gå upp till 4hk varianten istället, väger dock dryga 25 kg då...
Körde förut med liten fast tank.
Bensinförådet utgjordes av 1 liters fyrkantiga Jägermeister flaskor.
Lättstuvade, smal hals, när motorn började "hosta", öppnades en flaska som snabbt vändes upponer och tömdes i Ub-tanken.
Motorn hann aldrig stanna.
Troligtvis funkar det med andra buteljer.
Huvudsaken är att halsen går ner i påfyllningshålet.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av maja »

Tyvärr, de mest kända motortillverkarna har inte längre några särskilt bra alternativ till segelbåtar, på vilka man lyfter av och på sin motor flera gånger under säsongen. Vikten är inget som prioriteras, trots att detta är väsentligt för de flesta segelbåtar i klassen 24-27 fot.

Mercury 3.5 HP passar enligt min mening inte särskilt bra, även av den anledningen, att det krävs ett litet högre varv för att få ut effekten. Det går inte att få ut maxeffekt med det lilla vridmomentet som en sådan liten motor har. I det avsendet är 4 HP-motorn mera anpassad till en tyngre båt.

Du får räkna med 27 kg för en motor med lång rigg och 28 kg om du har bensin i den integrerade tanken. Yamaha F4A var väl cirka 3-4 kg lättare...

Men det finns en F4A-kopia att köpa på Seasea: Maritim Power.
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=12913

De angivna 5 hk är nog samma som 4 i verkligheten vid varvtal kring 4000... ;-) ...

Det verkar finnas en butik eller agentur i Malmö... Malmö Partnerstore.

Och dessutom finns det även en annan F4A-kopia: Hidea. Mer eller mindre identisk spec.
Se http://www.drev.se.
Representant finns i Helsingborg:
Båtservice Helsingborg, Bårslövsvägen 3, Gantofta. Tel. 0702835116. http://www.batservicehelsingborg.se

En Maritime Power eller Hidea torde dessutom vara mindre stöldbenägna, eftersom märkena är mera okända.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av Lasse L »

Tänk på var du kan få service på din nya motor.
Kompisen köpte en "Kines" från Seasea förra året, flera problem, fick en ny motor i år, som stals efter bara 1 vecka ombord.
Ingen skugga på Seasea Långedrag, de ställde upp till 100%.
Ett stort problem är att servicen på motorn är i Stockholm, Göteborg har flera bra verkstäder för utombordare.
Min motor försvann samtidigt, vi kommer att köpa en nya motorer med service i Göteborg.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=503484
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av maja »

Tråkigt att höra att även kines-motorer börjar bli attraktiva objekt för tjuvarna... :cry:
Men i så fall är de väl inte så dåliga.. 8) . Att köpa en stulen motor från en langare betyder väl trots allt noll garanti och viss risk att bli upptäckt när man lämnar in motorn till en verkstad.

De här typen av 4-takts flottörförgasarmotorer med toppventiler och stötstänger eller motsvarande är inte särdeles komplicerade i sin konstruktion. De är robusta, och det ska till något påtagligt om de inte fungerar. Det enda nya som har tillkommit sedan 60-talet är CDI-tändningen, som ju för övrigt är en gammal åttiotalsmodernisering och har efter diverse barnsjukdomar numera en mycket hög kvalitet. De finns för ett otal olika tillämpningar förutom båtmotorer, t.ex. gräsklippare, go-carts och reservelaggregat, dvs. överallt, där det inte krävs någon avgasrening. Effektuttaget brukar vara ungefär 60 Hk per liter cylindervolym, dvs. samma som gällde för Volvo, Ford och Opel- modellerna redan på 60-talet.

Det absolut vanligaste problemet med 4-taktsmotorer är att motorn inte får tillräckligt med bränsle. SeaSea- och Biltema-blåsor har jag dålig erfarenhet av, då backventilen i dessa snabbt brukar sluta och fungera, vilket man lätt kan konstatera då man pumpar och blåsan aldrig blir hård. Numera använder jag en Watski-blåsa, betydligt dyrare, men också fungerande.

Om man vill ha service på en kinesmotor, framför allt då garantin gått ut, föreslår jag att man vänder sig till en invandrare från Irak som driver en bilverkstad. De är vana vid att reparera diverse olika motorer från sitt hemland. Men för en motor som går bra, räcker det i första hand att byta olja i motor och växelhus en gång per år, smörja reglagen och rensa bort litet oxidskräp från den interna offeranoden i utrymmet kring termostaten, så att kylsystemet inte blir igentäppt. Och så ska man förvara motorn torrt och varmt. Då rostar inget fast, eftersom luftfuktigheten inomhus är för låg för att det ska rosta. Och så är det mycket viktigt att inte låta förgasaren stå oanvänd med bensin för länge. Dagens bensin är dålig och täpper snabbt igen förgasarens munstycken om den får stå. Så ta för vana att köra slut bensinen i förgasaren innan du lämnar båten för helgen.

Dock, efter något kring 7-10 år bör man justera ventilspelet, vilket kanske kräver litet mera kunskap...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag kan tillägga att tändstiftet bör bytas varje år. Jag fick för några dagar sedan segla in i Gedser Havn då min Mercury 4 hk hade lagt av i Klintholm. Eftersom vi sedan var inblåsta passade det fint att ta bussen till Nyköbing och köpa några nya tändstift. Sedan har den gått som en klocka igen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av Lasse L »

Det räcker inte att "köra slut" på bensinen i förknasaren.
"Riktiga" utombordare har en dräneringsskruv för att tömma flottörhuset.
Jag har gjort det på en Tohatsu 5 Hkr, som vinterkonserverats idag, (även min Honda 10 Hkr från 1982 har det).
Hondan som stått 3 år i en lada, utan att dräneras vägrade starta.
Flottörhuset hade en seg gegga i botten som effektivt täpte till munstycket.
Efter rengörning av förknasaren startade motorn den direkt.
Hondan har nu ersatt Tohatsun på IFen.
På Tohatsun finns ett renspolningsuttag (M8).
(Som kostar multum.)
Tog en M8 bult som igenom borrades med 6 mm.
Lödade på en slangstos.
Och fick en praktisk spolanslutning.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av maja »

Jag menar att alla utombordare har dräneringsskruv.

Men när jag har brukat dränera, kommer det inget bränsle, kanske bara någon droppe...Så jag har antagit, att motorn trots allt kör slut på det som finns i förgasaren ganska så effektivt. Dessutom har jag inte haft några problem med det så länge jag har haft utombordsmotorer.

En varning till. Bensin är färskvara och ska inte stå länge utan att användas. Om man har använt bensin som stått länge, kan, förutom att munstyckena är igentäppta, även bensinfiltret ha täppts igen.

Så om motorn ska stå oanvänd ett tag, dränera den inbyggda tanken med t.ex. en billig hävert med blåsa från Biltema. Häll all överbliven bensin som finns i tankar och dunkar i bilens bensintank.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av FredrikH »

Men jag har ju diesel-bil...
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av Lasse L »

FredrikH skrev:Men jag har ju diesel-bil...
Spelar ingen roll, det går att hälla bensin i din bil.
Men det är inte rätt. :mrgreen:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av maja »

Lasse L skrev:
FredrikH skrev:Men jag har ju diesel-bil...
Spelar ingen roll, det går att hälla bensin i din bil.
Men det är inte rätt. :mrgreen:
Ja, missar man med bränslet till bilen, blir det till en väldigt dyr servicehistoria... :cry:
Gäller både bensin- och dieselmotorer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Re: Erfarenhet av Mercury 3,5 hk?

Inlägg av XzanderX »

Har nu fått tag på en ny begagnad Yamaha F4A, så semestern är räddad.

Tack för era kommentarer!
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
Skriv svar