Köpa värmare

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpa värmare

Inlägg av Lasse L »

Den glada kaminbyggar amatören Manta kommenterar sina kaminer på. http://forum.hamnen.se/skrov-daeck-inre ... clown.html
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av maja »

Ja han varnar oss dessutom för att använda sådana hemmabyggen och understryker sitt råd med att skriva om hur många brandsläckare som han förbrukat under tidens gång.

Och så skriver han att en bra sovsäck är många gånger helt tillräcklig, förbrukar inget syre, genererar varken koloxid eller koldioxid och är helt brandsäker... 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Köpa värmare

Inlägg av Fredrik Z »

Hej, har planer på att montera en värmare i båten nu i vintern, lutar åt wallas eller webasto. Kommer nog montera den i stuvfacket på babords sida i sittbrunnen. Men funderar lite på vart det är bäst att leda ut avgaserna. Hur har andra gjort? Spontant så känner jag att längst upp i akterspegeln kan fungera, men båten är ju väldigt låg och jag vill inte leda in vatten baklänges. som sagt, hur har ni andra gjort, och har ni stött på problem?

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av maja »

De övervägande flesta installationer jag sett har värmaren inne i ruffen. Värmaren skruvas i allmänhet fast till mastskottet inne i garderoben. Skorstenen arrangeras genom ett hål i rufftaket. Bränsledunken arrangeras enkelt på garderobsgolvet.

Avgasslangen inne i ruffen kan vara lång och ska inte värmeisoleras mer än nödvändigt, eftersom en ökande längd kyler avgaserna och lämnar kvar dess värme inne i ruffen. Den lösningen blir mest energieffektiv, eftersom både värmare och avgasslang fungera som värmeelement. Den värmen går ju annars direkt till kråkorna om man monterar värmaren utanför ruffen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Köpa värmare

Inlägg av Fredrik Z »

Ja, det kanske är klokt att göra så. Att jag tänkte montera värmaren ute i ett stuvfack var för att slippa så mycket ljud som möjligt inne i båten och för att kunna utnytja garderoben på ett bättre sätt. Får fundera lite och väga för och nackdelar mot varandra.
Som det ser ut nu så har jag iof redan ett hål ovanför garderoben efter den vedeldade varianten som fick förpassas till ett lusthus istället, och tanken var att i det hålet montera en ventil istället och ett extra utblås in i garderoben för att kunna torka kläder.
Men den extra värmen som skorstenen ger ska man ju inte glömma bort, den tänkte jag inte på.
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: Köpa värmare

Inlägg av ntica »

Här skulle ju tråden vara. Kolla in denna fantastiska vedeldade kammin fr. Toplicht. ca 5000skr:- bättre än wallas om ni frågar mig dessutom betydligt billigare!
http://www.toplicht.de/en/shop/ofen-her ... -gusseisen
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Köpa värmare

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jag har en sånn här:

Bild

Men jag har inte testat den ännu.
Den er väldigt liten, som en liten elektrisk bil-fläckt, men går på mini-gasflaskor (som en läskflaska)
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Köpa värmare

Inlägg av Fredrik Z »

Som värme vid landström så kommer jag ha en sån här. Köpte en till andra båten och är väldigt nöjd. Framförallt att den har termostat men även att den är väldigt tyst. (nej, jag säljer inte fläktar :lol: )

Text från Claes Olsson:
För väggmontering. Tre effektlägen: 1000, 1200 och 2000 W. Utrustad med frostvakt, justerbar termostat 5-30 C° samt överhettningsskydd. IP21. 1,8 m kabel med stickpropp. 230 V. Mått 43x28x14 cm.
Kostade 499:- men är som sagt väldigt nöjd.
36-3402_2.jpg
36-3402_2.jpg (20.97 KiB) Visad 18400 gånger
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpa värmare

Inlägg av Lasse L »

Ombyggnad av Wallas till gasdrift. 8)
http://lasselundell.se/wallas.html
wallasgas6.jpg
wallasgas6.jpg (69.2 KiB) Visad 17939 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av maja »

Alla är kanske inte lika duktiga hantverkare som du, Lasse. Men förhoppningsvis har du även tänkt på både överhettningsskyddet och brandsäkerheten. Annars kanske det kan bli trubbel med försäkringsbolaget om olyckan skulle vara framme...

Att gasen slutar att flöda om lågan skulle råka slockna ligger väl redan inbakat i brännarens funktionalitet...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av Fredrik »

Hej, Jag har gjort en enkel lösning på värmare som jag trivs med. Har en Wallas 1300 som jag har monterat i styrbords garderob. Den lilla Wallas 1300an har utblåset direkt från själva värmaren i form av ett runt utblås med vridbart galler för att på så vis kunna rikta utblåset något. Jag tycker den räcker till för att skapa acceptabel värme i ruffen. En avgasslang går upp (ca 70 cm) till skorstenen på rufftaket. Bränsletanken ligger bra under styrbords koj. Det fina med wallas värmaren är ju att "avgasslangen" består av två slangar av vilka den inre utgör själva avgasslangen och den yttre slangen utgör friskluftsintag som går in i värmaren och värms upp: Slangen som är gjord i rostfri veckad plåt värms upp och blir tillsammans med värmaren dessutom en bra klädtork i garderoben. När jag vill lätta båten på en klass-kappsegling så lossar jag den enkelt med de två bultarna som den den sitter fäst med i sitt aluminumfäste. Sladden sitter i en stickkontakt så den drar jag enkelt bara ur. Hela operationen tar 5 minuter. Ett problem har dock uppstått; Genua skotet fastar i skorstenen vid slag och därför har jag låtit svarva i delrinplast en liten "mössa" att sätta över skorstenen så skotet lätt kan glida över vid slag. Enda "bekymret" nu är att jag kan inte segla med varm båt, åtmindstånde inte på kryss.. 8)
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpa värmare

Inlägg av Lasse L »

maja skrev:Alla är kanske inte lika duktiga hantverkare som du, Lasse. Men förhoppningsvis har du även tänkt på både överhettningsskyddet och brandsäkerheten. Annars kanske det kan bli trubbel med försäkringsbolaget om olyckan skulle vara framme...

Att gasen slutar att flöda om lågan skulle råka slockna ligger väl redan inbakat i brännarens funktionalitet...
Nu skall du inte vara inovasionsobenägen.
Jag är en glad ammatör som gärna provar olika lågbudget lösningar.
Detta har nog framgått i tidigare inlägg.
Jag är ingen hantverkare, men en praktiskt lagd gubbe med tummen på rätt ställe.
Och vill segla bekvämt till lågbudget.
Mej veterligen finns inget i försäkringsvilloren att en värmare skall vara "godkänd".
Wallasen har normalt inget överhettningskydd. (Vad jag vet).
Givetvis har brännaren en tändsäkring, som stänger gasolen om brännaren slocknat, (vilket framgår av bilderna för den insatta i gasolbrännar teknologin).
Alla Wallasens termostatgivare är givetvis inkopplade, som att när gasen stängs av eller tar slut.(värmen uteblir) stannar inte fläkten, förrän temperaturen på värmeväxlaren är "tillräckligt" låg.
Dennan ombyggnaden gjordes bara för att se om det skulle gå. :-)
Allt kommer från miljöstationen, och har ínte kostat något, förutom många timmar skaparglädje, och, gasolen vid testdrift i garaget.
Kanske kommer denna "fantastiska värmare" att ersätt Wallasen i IFen när den fotogendrivna har tjänat ut.

Vid närmare eftertanke.
Vad händer om fläkten stannar, pga. spänningsbortfall.
Överhettning?
Får nog lägga in en elstyrd gasol"kran" .
Som normalt stänger gasolen om spänningen blir för låg.
Men detta är bara ett "vinterprojekt" som bara skulle se om en ombyggnad är utförbar.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av maja »

Jag har inget emot lågbudget och/eller innovationer.

Men efter att ha varit med om några tillbud och dessutom sett en stor fritidsbåt brinna upp till havs på under fem minuter har jag tagit som vana att aldrig använda öppen låga när det är långt till land eller att sova då en låga är tänd.

Vad gäller vårt kyliga klimat här i landet, löser man det enklast med en lämplig sovsäck...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpa värmare

Inlägg av Lasse L »

maja skrev:
Vad gäller vårt kyliga klimat här i landet, löser man det enklast med en lämplig sovsäck...
Sovsäck! När det finns behgliga sängvärmare av det motsatta könet.
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpa värmare

Inlägg av Lasse L »

maja skrev:Jag har inget emot lågbudget och/eller innovationer.

Men efter att ha varit med om några tillbud och dessutom sett en stor fritidsbåt brinna upp till havs på under fem minuter har jag tagit som vana att aldrig använda öppen låga när det är långt till land eller att sova då en låga är tänd.
Då var det nog klantskallar ombord som inte hade koll på sina installationer.
Skriv svar