Har tidigare segalt masthead riggad båt och där sträckte man förstaget med akterstaget. Hur hårt ska man sätta åt akterstaget för att inte krumma masten för hårt? Märkte att toppvanten slackar vilket borde ge ett lösare förstag och mer sagg i förtsaget.
Kan man sätta an akterstaget utan segel för att se hur mycket krum det blir i masten och sedan märka linan? Finns det någon bra beskrivning med skisser, bild på akterstagssträckare, på vår båt satt avlastaren lång bak på aktern och svår att nå från sittbrunn.
Akterstag, sträckning
Moderator: Moderator
-
Janne på Ifigenia
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
- Ort: Stockholm
- Been thanked: 2 times
Re: Akterstag, sträckning
Använd sökfunktionen; söker du exv på "akterstagssträckare" så har du läsning en bra stund...
Lycka till!
Lycka till!
Re: Akterstag, sträckning
Tack för tipset. Inser att det finns mycket att läsa om IF-båten. Kul med ett stort klassförbund så man får tillgång till alla tips.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2904
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: Akterstag, sträckning
Det bästa är att titta på storseglets form när man drar i akterstaget. När man börjar få rynkor som går i riktning från spridarfästena till bomnocken, har seglet planats ut så mycket det går och det börjar vända duken ut och in.
Hårdare rigg ger ökande effekt på förstagsspänningen och minskande effekt på planingen av storseglet. Lösare rigg ger vice versa. Så som ofta annars blir det även här en kompromiss.
Hårdare rigg ger ökande effekt på förstagsspänningen och minskande effekt på planingen av storseglet. Lösare rigg ger vice versa. Så som ofta annars blir det även här en kompromiss.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
