Bottenstockarnas beskaffenhet

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Filippetter

Bottenstockarnas beskaffenhet

Inlägg av Filippetter »

Jag har en fråga som återknyter till min fundering om risken för fukt i laminatet med plywoodförstärkningar. Bottenstockarna på den båt jag tänkt köpa (ska dit och titta en sista gång imorgon) är genomborrade nedtill för att vatten ska kunna rinna till lägsta punkten på kölsvinet. Är detta originalutförande med väl förseglade snittytor på plywoodförstyvningen, eller är det borrat i efterhand? Jag ska kika bättre genom att stuva undan bordet i ruffen som begränsar synfältet under durkarna. Kanske knasiga frågor men jag har ju aldrig ägt en segelbåt heller. :roll:

Med förhoppning om svar.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 118 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Re: Bottenstockarnas beskaffenhet

Inlägg av johan swe-1870 »

IF-båten har inte bottenstockar motsvarande sådana som finns på fenkölade båtar. Det behövs helt enkelt inte på en långkölad båt. Det sitter två plastade skott som delar av kölsvinet i tre delar, ett mitt under bordet och ett rakt under ruffluckan. Jag vet inte hur det brukar vara, men i min båt finns det inga dräneringshål i kölsvinsskotten. Vilket material skotten är gjorda av vet jag inte heller, är det plywood är den iallafall helt överplastad och topcoatad.

Jag tror inte du behöver vara orolig för de där dräneringshålen. Kölsvinet lutar ju akteröver, så eventuellt vatten som kommit in måste ju ha runnit bakåt. Så länge inte båten har haft massor av vatten i sig, måste träet i de där skotten mestadels ha varit torrt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 118 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Nåja, lite mer än ett fastplastat skott är det faktiskt. I ovankanten ligger en liten balk, se här: http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... ring#p2306
Den tråden visar ett skott som faktiskt har råkat illa ut, men troligen inte p g a dräneringshålet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Filippetter

Inlägg av Filippetter »

Okej, tack så mycket. Nej förvisso så är ju detta utrymme kring bottenförstärkningarna skyddade från väta. Men man kan ju plasta igen hålen om man känner för det.
Ska nog köpa båten.
FredrikH
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Dräneringshålen är väldigt bra att ha, så det blir torrt i kölsvinet förutom allra längst ned. Ölen slipper ligga och bada i slagvatten. :P
Skriv svar