Öppna min igenplastade motorbrunn

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Bird
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2011 07:55

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av Bird »

Tack !!
Senast redigerad av 1 Bird, redigerad totalt 6 gånger.
Bird
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2011 07:55

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av Bird »

Hmm tror du har rätt Maja med tanke på skruvarna, men hur sitter den sedan fast? Låter som att luckan bara skulle ramla ut i havet då? Eller sitter den fast med ett gångjärn eller liknande?
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av IF1426 »

Hej
Jag försöker påminna mig hur luckan ser ut. Min version är att det i rörets utgång mot skrovet är det en inåtgående kant runt öppningen som luckan ligger an mot, och vantskruven pressar luckan mot den, på motsvarande sida av luckan är det en klack som förhindrar att luckan trycks in.Luckan har motsvarande form d.v.s 2 diam.
Om man slipar bort bottenfärg och spackel till luckans profil framträder går det med lämpligt verktyg att få loss luckan och trycka den inåt, under förutsättning att spalten mot luckan invändigt inte är fylld med något limmande.

IF1426 / L-Å Andersson
Bird
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2011 07:55

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av Bird »

Tack 1426 !!

Får jag fråga om du möjligen använder brunnen för motorn? Och vad du isåfall tycker om det? Jag är lite fundersam krin hur det är att backa. Jag har en 4hk evinrude utan back som jag brukar snurra 180grader på akterspegeln och backa.. Och en 8hk evinrude yacht twin med saildrive. Tror dock att den sistnämnda är för stor för brunnen, vilket är synd då motorn är helt fantastisk... Back och laddning till batteriet.. Funderar alltså på att använda den lilla motorn i brunnen..

Någon som har erfarenhet av hur man gör? Jag backar iofs sällan, endast lite broms ibland, eller då man går ut från nån krånglig hamn..
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av IF1426 »

Hej
Jag har ett inlägg i den här tråden, nr8, där jag beskriver mina erfarenheter av motorns pacering i motorbrunnen, och Maja beskriver vad tanken från konstrukören var.
Om du nu är nyfiken att testa motorbrunnen kan få tips i inlägg, nr2, från sign. Gripen som tipsar om länken "passagen.se" och under rubriken "Från för till akter" där det finns bilder på motorbrunnen och en lösning hur man kan få till en tätning kring motorriggen och även hur träklossen är placerad om tittar noga.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av norling »

Luckan öppnas inåt, det sitter en fläns i skrovet och luckan har motsvarande ursparning. Vantskruven spänns "baklänges" och trycker luckan utåt/nedåt mot flänsen. Har monterat ny lucka och tätat med Sikaflex. Lucka kan köpas för en tusenlapp hos Marieholm, tappa den inte!!
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av norling »

Luckan öppnas inåt, vantskruven trycker den på plats inifrån.
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av IF1426 »

Hej
Det var bra Norling att du kan bekräfta luckans monterings sätt. Det skulle vara intressant att höra från sign. Bird om du lyckats att få loss luckan.
IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av IF 2719 »

Skarven ska synas från utsidan och kunna skrapas rent försiktigt med mattkniv eller liknande. Det är säkert en sikaflexfog längs luckans kanter. Sen är det bara att försiktigt trycka luckan uppåt.

Jag har plastat igen min. Slipade ned kanterna lite, spacklade och lade sedan på ett lager tunn glasfibermatta och spacklade igen. Den går inte att öpnna mer.
Bilagor
DSC00843.JPG
DSC00843.JPG (62.6 KiB) Visad 10689 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar