skrovisolering matta

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

skrovisolering matta

Inlägg av Giulio »

Hej!

jag håller på fräscha ut inredning på båten och går i tankar att byta den gamla och slitna vägmattan. Jag har kollat på den här:
http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr ... j=&sokart=

Då mattan är inte direkt billigt vill man köpa exakt det man behöver, så jag undrar om något av er har gjort samma resa ?
isf hur mycket har ni köpt ?
jag ska nämna att jag tänker klä om rufftaket också.

Tack
//Giulio - SWE2241
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Re: skrovisolering matta

Inlägg av SWE2016 »

Hej,

Jag klädde om skrovsidor plus tak med just denna matta för ett par år sedan och är mycket nöjd med resultatet och att jag valde en matta av hög kvalitet. Tror att jag räknade ut att det skulle gå åt ca. 19 m och köpte ungefär denna längd men stod i valet och kvalet eftersom man fick en viss rabatt hos Hjertmans vid köp av en hel rulle på 25 m. Det hela slutade sen med att jag fick köpa till ett par meter innan jag var klar eftersom två av de långa bitarna blev tillklippta för kort. Saken är nämligen den att då mattan ligger på rullen är den uttänjd så då jag klippte till nya bitar med den gamla mattan som mall, så blev de nya bitarna åtskilliga centimeter för korta efter några dagar. Därefter klippte till alla bitar med god marginal (3-5 cm marginal runt om vilket alltså gör totalt 6-10 cm på längden).

Staffan Troedsson
SWE 2016 Spring
Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

Re: skrovisolering matta

Inlägg av Giulio »

tack Staffan!

jag köper direkt en 25m rulle då, och se till att ha god marginal gentemot gamla mallarna.

nu undrar jag också vad ni har använt för att klä om durkarna/skrovsidorna ?
jag ringde idag Marieholm Strömstad Marina för att höra med dem om man kan fortfarande få tag på original mattan. Jag blev hänvisad att kontakta Östersjökompaniet i Stockholm. De svarade att det går att beställa från Italien men priset är 500kr/m !?!
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Re: skrovisolering matta

Inlägg av SWE2016 »

Jag köpte en matta som var i stort sett samma som original fast lite ljusare i tonen eller om den gamla möjligtvis blivit mörkare med åren. Hursomhelst så köpte jag den kring 2007 från Marieholm Strömstad som troligtvis hade den på lager för jag fick den snabbt. Kommer inte ihåg priset men den var rätt så dyr fast knappast det pris du nämner. Resultatet blev fantastiskt fint, ljust och fräscht och jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig någonting som skulle vara lika bra.

Jag har ett bestämt minne av att jag såg vad som såg ut att vara samma matta i en tillbehörskatalog för något år sedan men kommer inte ihåg var det var.

Staffan Troedsson
SWE 2016 Spring
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Re: skrovisolering matta

Inlägg av SWE2016 »

Jag har en restbit av min durkmatta och fann följande text på baksidan av den "NAUTOLEX CM-3-05". En sökning på nätet gav en uppsjö av träffar med bl.a. nedanstående där de säljer mattan per yard:
http://www.defender.com/category.jsp?pa ... &id=311410
Den matta det är fråga om är den med färg "Sandstone" och priset för den med bredd 54 inches blir drygt 100 SEK/m. Den här båttillbehörsfirman ligger i USA men om man letar vidare kanske man kan hitta någon i Europa som säljer mattan per meter.

Staffan Troedsson
Spring SWE 2016
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: skrovisolering matta

Inlägg av johan swe-1870 »

Bra tips om mattan!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: skrovisolering matta

Inlägg av ntica »

Räcker det att limma dit mattan i rufftaket? vilket lim?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: skrovisolering matta

Inlägg av maja »

ntica skrev:Räcker det att limma dit mattan i rufftaket? vilket lim?
I Original finns ingen matta utan ett innertak av skivor av något slags masonite-likande material. På äldre båtar är dessa skivor målade vitoch på senare modeller är de klädda med någon tunn vit tapet. Innertaket är fastskruvat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar