utombordare och motorfäste

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Syracusia N-22 »

maja skrev: Om det är en 4-taktare du har, väger den väl kring 40 kg. En sådan tung motor kräver nog ett starkare fäste än det som är vanligt för mindre utombordsmotorer.
Nej, det är en 2-taktare, jag vet inte hur mycket den väger, men inte så himla mycket. Motorn följde med när jag köpte båten, hadde jag köpt ny idag hadde det blivit en mindre modell (4-6hk)

Den jag har nu, en Mariner, funkar fint, växel och gaspådrag i handtaget, så den är enkel att manövrera.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Syracusia N-22 skrev:Det såg väldigt robust och fint ut. Men priset var för högt för min budgett...
Det är inte ovanligt att man får vad man betalar för... 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Syracusia N-22 skrev:
maja skrev: Om det är en 4-taktare du har, väger den väl kring 40 kg. En sådan tung motor kräver nog ett starkare fäste än det som är vanligt för mindre utombordsmotorer.
Nej, det är en 2-taktare, jag vet inte hur mycket den väger, men inte så himla mycket. Motorn följde med när jag köpte båten, hadde jag köpt ny idag hadde det blivit en mindre modell (4-6hk)

Den jag har nu, en Mariner, funkar fint, växel och gaspådrag i handtaget, så den är enkel att manövrera.
En tvåtaktare väger betydligt mindre, kanske bara cirka 25 kg. Så vårda den ömt, för det finns ju inga fler att köpa...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Syracusia N-22 »

Motorn är kanon! Jag hadde en Mariner 4hk på min Stortriss jag hadde i ungdommen. Väldigt nöjd.
På tomgång är den så tyst att man nästan inte hör att den är igång.

Men är det slut på 2-takt? Jag trodde det fanns både och?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Det är förbjudet att marknadsföra tvåtaktsmotorer av den gamla konstruktionen (vanlig förgasare och vändspolning) av miljöskäl, framför allt därför att uppåt 40-50 % av bränslet passerar oförbränt.

Det finns tvåtaktare av ny konstruktion med insprutning och ventiler att köpa, men dessa finns så vitt jag vet bara för högre effekter och blir lika tunga som en 4-taktare.

Så för oss som efterfrågar små motorer, återstår nog inget annat än 4-takt. Tyvärr är dessa motorer förhållandevis tunga och därmed bökiga att hantera. De är dessutom inte lika robusta som de gamla 2-taktarna, eftersom de bl.a. har olja i vevhuset och därmed inte kan förvaras hur som helst.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Fredrik Z »

maja skrev:Mitt motorfäste är av en annan (egentillverkad) design.
Ser både enkelt och stadigt ut. Det ska jag ha i åtanke. Är inte helt nöjd med mitt "Watskifäste" som varken vill hålla sig uppe eller nere, men ditt såg ju riktigt bra ut. Undra om man på något finurligt sätt kan kombinera det med en räddningsstege också, då vore det ju perfekt
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Det tillhör faktiskt en räddingsstege/badstege som man hänger på på ena kortsidan (så att stegen sitter monterad tvärs motorn. Den befintliga konstruktionen tillåter knappast att det sitter där när man seglar, eftersom den inte kan fästas tillräckligt bra för rörelser uppåt, men det går kanske att modifiera. Jag har hjälpligt knopat fast den någon gång (den enda gång jag gjorde en långsegling singlehanded).

Själva fästet är mycket robust. Jag bedömer att man utan vidare kan belasta det med mer än 100 kg. Tyvärr finns ingen ritning, utan bara foton.

Jag använder den räddningsstegen när jag ska upp i båten på vintern. På sommaren använder jag däremot mestadels en annan stege som kan hängas på långsidan, vid sidan av sittbrunnen. Den fungerar utmärkt som både badstege och även som rättningsstege så länge det finns någon kvar i båten som kan hänga dit den.

Motorfäste och tillhörande stege lät tillverkas för mer än 30 år sedan av förre ägaren, som då var personalchef på Degefors Bruk. Han hade ju tillgång till bra hantverkarresurser.. ;-) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Fredrik Z »

Ska se om jag inte kan klura lite på det där. Jag tycker lösningen är mkt bättre än saxbeslaget som är det vanligaste. En räddningsstege behöver ju inte vara samma sak som en badstege, men när jag badade från båten i sommras (förtöjd) så märkte jag att jag inte alls hade någon lust att ramla i om jag är ute själv. Bara det finns några små steg så att man kan kränga sig upp räcker. Sen att motorn kommer upp så mkt så att den kan sitta kvar, då jag har den där från sjösättning till upptagning.

Blir det något utav det så lägger jag ut bilder på det.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Jag ska försöka att komma ihåg att ta en blid på stegen hängande på motorfästet nästa gång jag tittar till båten. Om jag skulle råka glömma kameran, har jag ju alltid mobiltelefonen i fickan...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av SWE2016 »

Jag hade en Mariner 8 hk 2-takt som vägde 32 kg och som jag sålde i höstas därför att jag upplevde att den var obehagligt tung och svajig på IF:ens akterspegel med det vanliga motorfästet.
För övrigt tror jag inte att man ska räkna med att kunna gå med utombordsmotorn då det går någon nämnvärd sjö. På min båt sitter inte fästet speciellt högt så jag får ner motorn ganska långt i det nedersta läget men likafullt vispar den luft så fort det börjar gå lite vågor. Lyckligtvis brukar det ju oftast blåsa i dessa lägen och då kan man ju med fördel segla om man är på öppet vatten.

SWE 2016 Spring
Staffan Troedsson
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Syracusia N-22 »

Men det ser ut som att alla motorer väger så mycket nu för tiden?
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av SWE2016 »

En 4-5 hk 4-takts motor med lång rigg väger runt 25 kg enl. specifikationerna och det är trots allt 7 kg lättare en 2-takt Mariner 8 hk.

SWE 2016 Spring
Staffan Troedsson
XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av XzanderX »

Den här tråden påminner mig om att jag måste byta ut fästet och motorn på vår båt innan sommaren.

Någon i Skåne som har en fin 4-5 hk 4-takts motor liggande som de vill bli av med?
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
Bird
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2011 07:55

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Bird »

Hej,

Undrar nyfiket om du har kommit på något nytt angående stabilare motorfästen?
Jag har precis samma problem som du beskriver, och även mitt motorfäste "svajar" otäckt vid gång i motsjö.

Jag är mycket intresserad av det snygga egentillverkade fäste som finns på bild i denna tråd. Finns det några ritningar eller skiss på detta som jag skulle kunna få ta del av? Jag kommer behöva hitta en svetsare eller dylik för arbetet. Alternativt om ni känner någon som kan utföra detta arbete på beställning? Självklart skulle jag betala bra för ett så här fint fäste.

J
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av M??rtenNilsson »

De bästa fästena som finns till IF-båt och folkbåt är de som säljs till Nordiska Folkbåtar av den numera tyska Folkebådcentralen:
http://www.folkboat.de/xtcmodified-1.04 ... cts_id=201

Hej Marek avser du det fäste som kallas: ”4560 - Motorstuhl”?

Träffade en galen Berlinare härom veckan som seglat över Östersjön med bara genua när det blåste 17 m/s i genomsnitt. Han hade denna. Han ville snedda över Skagerak till norska västkusten men hans flickvän sa stopp.
Skriv svar